رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دولت اطلاعی از اولویت‌های اداره تهران ندارد

6:27 - 20 دی 1400
کد خبر: ۷۸۷۹۶۰
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: انتظار ما این بود که شاهد تغییراتی در دولت در زمینه‌ی تخصیص منابع مالی برای شهر تهران باشیم. اما این تغییرات تا الان یا اتفاق نیفتاده یا خیلی جزئی بوده است.
سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره‌ی اینکه آیا پایتخت در زمینه‌ی تخصیص منابع مالی دولت قربانی فرایند لابی گری ها، فشار‌ها و چانه زنی‌ها شده به میزان گفت: آنچه که در این زمینه تا الان اتفاق افتاده پیشنهاد دولت بوده است. دولت نهادی است که متولی حقوق همه شهروندان است و به نوعی مادر همه‌ی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها هم محسوب می‌شود. برای همین انتظار ما این است که توزیع عادلانه‌ی منابع مالی از خود دولت شروع بشود. درباره‌ی اینکه ممکن است در مجلس شورای اسلامی لابی گری‌هایی اتفاق بیفتد به هرحال این احتمال وجود دارد که مثلا یکی از نمایندگان تلاش کند برای شهر محل حوزه‌ی نمایندگی اش امکانات بیشتری را طلب بکند. این نوع تلاش‌ها ممکن است به نتیجه برسد و ممکن است به نتیجه نرسد. اما این نوع چانه زنی‌ها و لابی گری‌ها مربوط به مرحله‌ی بعد است. مرحله قبل از آن به نوع سیاستگذاری‌های دولت مربوط می‌شود.
 
وی ادامه داد: دولت به مثابه مادری است که همه‌ی شهروندان ایرانی را تحت کفالت خود دارد؛ بنابراین دولت باید در جامعه‌ی ایرانی نقش متعادل کننده داشته باشد و در مقام توزیع کننده‌ای عادل برای تخصیص امکانات میان همه‌ی شهر‌های کشور باشد. واقعیت این است که همه‌ی شهروندان عائله‌ی دولت هستند؛ بنابراین چنین چیزی از اساس معنا ندارد که دولت یک بخش از جامعه را بیشتر و بخش دیگری را کمتر مورد توجه قرار بدهد. اما من تصور می‌کنم در زمینه تخصیص منابع مالی مشکل ما به این نقطه بر نمی‌گردد. مشکل به آنجایی بر می‌گردد که منابع دولت به سبب محدودیت در فروش نفت و شرایطی که تحریم‌ها به وجود آورده با کاهش چشمگیری مواجه شده و دولت دست بازی برای تامین منابع مالی ندارد.
 
بیشتر بخوانید:
 
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اذعان داشت: اما در اینجا باید اولویت‌ها به درستی مدنظر قرار بگیرد. به نظر می‌رسد درمورد تهران این اولویت بندی‌ها به درستی شکل نگرفته است. شاید، چون امسال نخستین سال برنامه ریزی دوستانمان در دولت سیزدهم بوده این شرایط پیش آمده است. شاید هم به دلیل عدم اطلاع از محدودیت‌ها و مشکلات تهران این وضعیت شکل گرفته است. ضمن اینکه من اطلاع دارم مسوولانی از شهرداری و شورای شهر جلساتی را با سازمان مدیریت و برنامه ریزی داشته اند و این موضوع را در دولت مطرح کرده اند. انتظار ما این بود که شاهد تغییراتی در دولت در زمینه‌ی تخصیص منابع مالی برای شهر تهران باشیم. اما این تغییرات تا الان یا اتفاق نیفتاده یا خیلی جزئی بوده است.
 
تشکری هاشمی افزود: متعاقب این وضعیت ما متوسل به تصمیمات مجلس شورای اسلامی شدیم. ما در جمع نمایندگان تهران و فراکسیون مدیریت شهری و کمیسیون عمران مجلس مسائل، مشکلات و نیازمندی‌های شهر تهران را بیان کردیم. نمایندگان محترم مجلس هم تایید می‌کردند و نیاز‌های تهران را به حق و به جا می‌دانستند و به ما قول مساعدت دادند. حالا ما منتظر خواهیم شد تا ببینیم چه اتفاقاتی در مجلس پیش خواهد آمد. پیگیری هایمان در مجلس هم ادامه خواهد داشت و امیدواریم نتیجه‌ی لازم حاصل بشود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *