رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مشاور رئیس جمهور: شهید سلیمانی به مسائل نگاه نظامی و اقتصادی داشتند

12:48 - 16 دی 1400
کد خبر: ۷۸۷۲۲۹
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی با تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و سالروز شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، تقارن این دو مناسبت را نشان دهنده ارادت سید شهدای جبهه مقاومت شهید سلیمانی به بانوی دو عالم دانست.
- بنا به اعلام پایگاه خبری مناطق ازاد، سعید محمد با حضور در دانشگاه علم و صنعت و در جمع دانشجویان این دانشگاه گفت: انقلاب ما انقلاب آرمانی بود و کسانی که هشت سال جنگ تحمیلی را سپری کردند و تلاطم‌های متفاوت را پشت سر گذاشتند بدنبال نام و مادیات نبودند و به خاطر دیدگاه آرمانی و ارزشی این عزیزان و با کمک خداوند توانستند این بحران هارا پشت سر بگذارند.

وی اظهار داشت: آنچه لازم است در این نشست به آن بپردازیم نگاهی گذاراست به چارچوب فکری و شخصیتی شهید سلیمانی است. طبق فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله)، شهید سلیمانی به عنوان یک قهرمان ملی و الگو در کشور ما بخصوص برای جوانان مطرح هستند و شاید کمتر کشوری باشد که قهرمانان واقعی ملی در این تراز داشته باشد. باید از این داشته‌ها به شدت مراقبت کنیم و برای شکوفاتر شدن آن تلاش کرده و به عنوان مکتب سلیمانی آن را به جوانان عرضه کنیم. باید تمام جوانب آن را ببینیم، بسنجیم و واکاوی کنیم و آن‌ها را به عنوان الگو، ثبت و ضبط و درس آموخته‌های آن را برای نسل‌های آینده بازگو کنیم.

مشاور رییس جمهور گفت: آنچه شهید سلیمانی را متمایز با بقیه کرد «دل سپردگی به ولایت» بود. وقتی در جامعه متنوع و متکثر نگاه می‌کنیم با همه سلایقی که وجود دارد، همه برای شهید سلیمانی ارزش ویژه‌ای قائل هستند. خیلی از اصولگرا‌ها ایشان را اصولگرا می‌بینند و بسیاری از اصلاح طلبان، اصلاح طلب. عملکرد ایشان به گونه‌ای بود که هیچ گاه تحت تاثیر خط و خطوط و جریانات سیاسی قرا نگرفتند و صرفا در جهت چارچوب فکری مقام معظم رهبری (مدظله) حرکت کردند و این یک نقطه بسیار ارزشمند از خصوصیات شهید قاسم سلیمانی است.

وی دوره خدمت شهید سلیمانی را در نیروی قدس سپاه دوره تحول در کشور برشمرد و افزود: بعد از دوره مدیریت ایشان تحول بسیار شگرفی را شاهد بودیم. فردی که توانست به عنوان یک استراتژیست نظامی در کل دنیا اثرگذار شود، نتیجه آن در دوره رعب و وحشت از وجود نیرو‌های تکفیری در کل دنیا قابل بررسی است. ایشان توانستند با سازماندهی سریع، نسبت به بسیج و بکارگیری همه امکانات نیرو‌های جبهه مقاومت با نیرو‌های تکفیری مقابله کنند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی، افزود: شهید سلیمانی به مسائل هم نگاه نظامی داشتند و هم نگاه اقتصادی. دیدگاه بلند اقتصادی ایشان به گونه‌ای بود که در اوج درگیری و جنگ قرارداد اقتصادی منعقد می‌کردند و برای بازگرداندن دیون جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی فروگذار نکردند.

سعید محمد ادامه داد: باید از این تفکر و ایده درس بگیریم و در دل این تفکر‌ها فرصت‌هایی را خلق کنیم و مسائل کشور را حل و فصل کنیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در خصوص دلیل انتخاب ایشان به عنوان عضو هیئت امنای دانشگاه علم و صنعت گفت: به نظر بنده هیئت امنا بودن به اینکه در کدام دانشگاه تحصیل کرده‌ای بر نمی‌گردد بلکه به رشته تحصیلی و حوزه فعالیت اشخاص مرتبط است. دانشگاه علم و صنعت، چون بحث فنی و مهندسی هست و تجربه کافی در این زمینه باید داشت و اینکه امروز بحث‌های علمی بامسائل صنعتی و اجرایی کشور عجین است، هیات امناء و گردانندگان دانشگاه باید بتوانند ارتباط خوبی با صنعت، پژوهش و دانشگاه برقرار کنند.

مشاور رییس جمهور در خصوص اقدامات صورت گرفته در جهت خنثی سازی و غلبه با تحریم‌ها در دوره مسئولیت شهید سلیمانی در مجموعه سپاه قدس نیز گفت: روحیه‌ای در سیستم اداری کشور در ۸ سال گذشته حاکم بود که مسئولین و کارکنان دولت در چارچوب‌های که تعریف شده بود کار می‌کردند. با این کلیشه‌های متعارف در دوران بحران نمی‌توان اقدامی انجام داد، کشور در حال جنگ اقتصادی است و باید روش‌های مختلفی اتخاذ شود، اگر بخواهیم با همان چارچوب‌ها کشور را اداره کنیم با بحران جدی مواجه خواهیم شد، پس باید بدنبال مسیر‌های جدید بود. در دولت سیزدهم و با روحیه انقلابی که وجود دارد این اتفاق خواهد افتاد.

سعیدمحمد ادامه داد: در این بین سپاه پاسداران با همکاری بخش خصوصی از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد، بحث خنثی سازی تحریم‌ها پیگیری شد و در بعضی از بخش ها، سپاه بحث دور زدن تحریم‌ها را پیش گرفت. در بخش خنثی سازی نیز بسیاری از پروژه‌هایی که غیر فعال مانده بود و شرکت‌های خارجی آن‌ها را رها کرده بودند با تکیه بر توان داخلی و به روش بومی سازی به بهره برداری رسیدند.

وی در خصوص اجرای برنامه تحولی در مناطق آزاد نیز گفت: مناطق آزاد موتور پیشران اقتصاد کشور هستند. در کشور ما متاسفانه مسیر به بیراهه رفته بحث سرمایه گذاری، تولید و صادراتی که باید اتفاق می‌افتاده رقم نخورده است. مناطق آزاد باید به ریل اصلی خود برگردد و این نیازمند اصلاح قوانین و مقررات در این مناطق است. به مناطق آزاد نمی‌توان مثابه سرزمین اصلی نگاه کرد. در سنوات گذشته اتفاقات بدی در مناطق آزاد در حوزه قوانین و مقررات افتاده است، جاذبه این مناطق به معافیت مالیاتی و معافیت گمرکی است، اگر این دو جاذبه از مناطق آزاد گرفته شود هیچ اتفاقی در مناطق آزاد نخواهد افتاد.

دبیرشورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل عدم موفقیت پژوهشگران ایرانی در تولید انبوه واکسن داخلی کرونا نیز گفت: خوشبختانه در کشور ما در بحث علمی و دانشی مشکلی وجود ندارد، مشکل اصلی در بخش «تجاری سازی» و «صنعتی» است؛ چراکه همزمان با بحث علمی و پژوهشی می‌بایست تجهیزات مورد نیاز هم نصب شود که بعد از تست‌های حیوانی و انسانی قابلیت تولید انبوه وجود داشته باشد. متاسفانه در این بخش با خلاء مواجه شدیم که مانع اصلی آن تحریم‌ها بود که خرید تجهیزات از کشور‌های دیگر را مختل کرد و بسیار زمانبر بود.
 
مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی عصر روز (چهارشنبه ۱۵ دی ماه) با حضور در دانشگاه علم و صنعت با دانشجویان این دانشگاه دیدار و گفتگو کرد.
 
 

 

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *