نگاه به حقوق بشر در بدنه قوه قضاییه پر رنگ‌تر شده است

7:29 - 16 دی 1400
کد خبر: ۷۸۷۰۸۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
یک وکیل دادگستری گفت: در بدنه قوه قضاییه نگاه به حقوق بشر پر رنگ‌تر شده است و قضات اقبال ویژه‌ای به حقوق بشر نشان می‌دهند.

محمدعلی بهمنی قاجار در گفت‌وگو با میزان با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در حوزه حقوق بشر، اظهار کرد: تلاش‌هایی صورت گرفته تا قوانین ما با موازین حقوق بشر یکی شوند و این قوانین هم در قانون مجازات اسلامی  و هم در آیین دادرسی کیفری وجود دارند.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه در قانون آیین دادرسی کیفری تاکید بسیاری به اصل برائت و آثار آن شده است گفت: درباره حقوق دفاعیه متهم، حقوق شهروندی و مسئولیت مراجع تحقیق تدابیر بسیار خوبی در نظر گرفته شده است.

بهمنی قاجار با بیان اینکه  در بدنه قوه قضاییه نگاه به حقوق بشر پر رنگ‌تر شده است، تصریح کرد: قضات اقبال ویژه‌ای به حقوق بشر نشان می‌دهند و به مقررات حقوق بشری استناد می‌کنند و به تعهداتی که ایران در میثاق نامه‌های بین‌المللی دارد تأکید می‌کنند و سعی دارند از ظرفیت داخلی برگرفته از قوانین در حفظ حقوق شهروندی بهره ببرند.

وی ضمن اشاره به برخی از نکات مهم قانونی و حقوق بشری گفت: برای نمونه می‌بینیم در رویه قضایی تفسیر به نفع حقوق زن توسعه پیدا کرده و برابری بین زن و مرد در زندگی رو به توسعه است و در حقوق بشر به حقوق زن استناد شده و در همین راستا قضات دادگاه‌ها به درستی به این موارد اشاره می‌کنند و سعی دارند برابری زن و مرد را در قواعد و مقررات و رویه‌های قضایی به درستی توسعه یابد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: ابداعات خوبی در حوزه مجازات جایگزین حبس در نظر گرفته شده است و همه این موارد بستر مناسبی از حقوق بشر هستند که هم درنظام قانونی و هم در چارچوب قوه قضاییه وجود دارد.

 تأکید رئیس قوه قضاییه برای ارتقای ستاد حقوق بشر  مثبت است

بهمنی قاجار با اشاره به صحبت‌های رئیس قوه قضاییه مبنی بر به پویایی بهتر  ستاد و شورای حقوق بشر گفت: رئیس قوه قضاییه به عنوان عالی‌ترین مقام قضایی پاسخ مثبتی به تحولات درونی قوه قضاییه می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که برای ارتقای بهتر عملکرد ستاد حقوق بشر چه می‌توان کرد گفت: همکاری با وکلا، دانشگاه‌ها و انجمن‌هایی که درباره دفاع از حقوق زندانیان و متهمان فعالیت دارند می‌توانند به ستاد حقوق بشر کمک کنند تا با عینک مجهزی به مسائل حقوق بشری نگاه کنند و حقوق بشر را ارتقا دهند.

این وکیل دادگستری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دستورات رئیس قوه قضاییه را مثبت ارزیابی می‌کند یا خیر بیان کرد: این دستورات را مثبت می‌دانم ضمن آنکه رییس دستگاه قضا در بازدیدی که هفته گذشته از یکی از مجتمع‌های قضایی داشت بر منع اطاله دادرسی تأکید کرد که این موضوع هم بسیار مثبت است؛ صحبت‌های رییس قوه قضاییه و انتقاد وی از دستگاه قضایی حسن نیت وی را برای آنکه می‌خواهد اصلاحات خوبی را در قوه قضاییه به سرانجام برساند نشان می‌دهد و تأکید وی بر ارتقای ستاد حقوق بشر را مثبت می‌دانم.

وی ادامه داد: حفظ حقوق شهروندان بر اساس قانون و مقررات و در استقبال از رویکرد رئیس قوه قضاییه نشان از آن دارد که اقدامات مثبتی صورت می‌گیرد و وکلای دادگستری از این رویکرد استقبال می‌کنند و در کنار قضات هستند تا بتوانیم قوه قضاییه‌ای مستقل‌تر با رعایت موازین عدالت و انصاف برای شهروندان داشته باشیم.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *