رییس کل دادگستری کرمان: آمادگی تکمیل فاز اول اردوگاه کبوترخان را داریم

16:57 - 15 دی 1400
کد خبر: ۷۸۷۰۶۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: اردوگاه کبوترخان باید به نحوی تعیین تکلیف شود که سازمان‌های مربوطه از جمله ستاد مبارزه با مواد مخدر مسئولیت خود را در این حوزه ایفا کنند.دستگاه قضایی نیز آمادگی لازم برای تکمیل فاز اول این اردوگاه را دارد.

به گزارش میزان- یدالله موحد در دیدار با معاون سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی با تاکید بر این مطلب که پتانسیل ها، ظرفیت‌ها و کمبود‌های موجود در استان کرمان باید متناسب با شرایط این استان مورد سنجش و توجه قرار گیرد، گفت: اهتمام ما بر این است که جمعیت کیفری در زندان‌های استان را مدیریت کنیم و در این راستا یکی از معاونین دادگستری نیز به کنترل مسائل مرتبط با زندان‌ها مامور شده است.

وی با اشاره به این مطلب که در راستای سیاست‌های قوه قضاییه، قضات در استان کرمان به استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس و نیز استفاده از تسهیلات ارفاقی ترغیب شده اند، ادامه داد: هر چه در توان داریم برای آزادی زندانیان به کار گرفته ایم.

رییس کل دادگستری استان کرمان  ضمن تاکید بر این مطلب که انجمن حمایت زندان کرمان از فعال‌ترین انجمن‌های حمایت زندانیان کشور است، تاکید کرد: ستاد دیه استان کرمان نیز ازستاد‌های برتر کشور به شمار می‌رود و برای جلب رضایت شکات و آزادی محکومان جرایم غیرعمد و مالی تلاش‌های گسترده‌ای در مجموعه قضایی استان کرمان انجام شده شیوه مبارزه با مواد مخدر در سطح کشور نیاز به بازنگری دارد و باید رابطه بین عرضه و تقاضا را کاهش داد.

موحد  با اشاره به اینکه در دوران شیوع کرونا کوچکترین مشکلات را در زندان‌های استان نداشته ایم، تاکید کرد: اقدامات این حوزه با همکاری شورای تامین، دانشگاه علوم پزشکی و ... به خوبی دنبال شد.

موحد بر راه اندازی کانون اصلاح وتربیت جنوب استان کرمان نیز تاکید کرد و ادامه داد: نوجوانان متعلق به مناطق جنوبی استان که ماه‌ها در کانون اصلاح و تربیت کرمان می‌مانند، دیدار و ملاقات با خانواد‌های خود ندارد، زیرا خانواده‌های آن‌ها عموما بی بضاعت و کم بضاعت و با مشکلات متعددی روبرو هستند ۶۵ درصد مددجویان زندان‌های استان کرمان مرتبط با مواد مخدر و ۲۰ درصد مرتبط با سرقت هستند و بخش عظیمی از معتادان متجاهر توسط دستگاه قضایی نگهداری می‌شوند و این امر نیازمند توجه ویژه ستاد مبارزه با مواد مخدر به استان کرمان است.

رییس کل دادگستری استان کرمان بر حرکت برنامه محور به منظور ساماندهی معتادان به ویژه معتادان متجاهر تاکید کرد و گفت: اردوگاه کبوترخان باید به نحوی تعیین تکلیف شود که سازمان‌های مربوطه از جمله ستاد مبارزه با مواد مخدر مسئولیت خود را در این حوزه ایفا کنند.

موحد بر جلوگیری از تغییر کاربری اردوگاه ماده ۴۲ کبوترخان به ماده ۱۶ تاکید کرد و گفت: دستگاه قضایی نیز آمادگی لازم برای تکمیل فاز اول این اردوگاه را دارد.

در ادامه سید عبدالله مرتضوی معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها  گفت: در جلسه اخیر رییس قوه قضاییه با شورای عالی قضایی با حضور مجموعه قضایی استان ها، موضوع کنترل جمعیت کیفری زندان‌ها مورد تاکید قرار گرفته است و لازم است که دستگاه قضایی استان در این زمینه پیشتیبانی لازم را از اداره کل زندان‌ها داشته باشد؛ در سال‌های گذشته دستگاه قضایی و سازمان زندان‌ها همت بزرگی در راستای کنترل جمعیت کیفری زندان‌ها انجام دادند.

معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها تاکید کرد: طرح پایش و غربالگری در زندان‌های کشور نیز در آستانه اجرا است و انتظار می‌رود که دستگاه قضایی پشتیبانی لازم از اجرای این طرح را داشته باشد.

مرتضوی با اشاره به اینکه استان کرمان از استان‌های سرآمد در زمینه دادرسی الکترونیک به شمار می‌رود، گفت: استان کرمان در زمینه استفاده از پابند‌های الکترونیکی نیز زمینه بسیار خوبی دارد و باید این موضوع به صورت ویژه‌ای مورد توجه قرار گیرد؛ استان کرمان طی یکسال اخیر در زمینه استفاده از پابند‌های الکترونیک رشد بسیار خوبی داشته است.

وی  با اشاره به اینکه بازدید قضات از زندان‌ها اهمیت به سزایی دارد، گفت: ریاست قوه قضاییه بر بازدید از زندان‌ها تاکید فراوانی دارد، زیرا کنترل جمعیت کیفری زندان‌ها مورد تاکید ویژه قرار دارد.

مرتضوی با اشاره به اینکه راه ندازی کانون اصلاح و تربیت جنوب استان کرمان به فوریت پیگیری می‌شود، گفت: آنچه توان داشته باشیم در خصوص تکمیل اردوگاه ماده ۴۲ به کار خواهیم گرفت.

وی ضمن تاکید بر این مطلب که در رابطه با مرخصی پایان حبس و استفاده از پابند‌های الکترونیکی در حال تغییر رویکرد‌ها هستیم، گفت: استان کرمان ظرفیت‌های زیادی برای استفاده از این تسهیلات ارفاقی دارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *