محصول دیپلماسی آموزشی در منافع فراسرزمینی موثر است

7:00 - 17 دی 1400
کد خبر: ۷۸۶۸۶۸
سرپرست مرکز امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش در راستای تقویت دیپلماسی آموزشی گفت: باید الهام‌بخش باشیم و الگو‌های مناسب خود را به ملت‌های آزاده جهان عرضه کنیم تا آن‌ها نیز بتوانند آن را بومی سازی کنند و به اقتضای کشور خودشان با رعایت همزیستی مسالمت آمیز بین ادیان و مذاهب بین هموطنان خود اقتباساتی در این رمینه داشته باشند از این رو محصول دیپلماسی آموزشی در منافع فراسرزمینی موثر است.
مهدی فیاضی در گفت‌وگو با میزان در مورد تاثیر دیپلماسی آموزشی و محصولات آن گفت : امروزه کشورها همان طور که به دنبال بورسیه دانشگاهی و جذب دانشجو هستند در زمینه مدرسه داری نیز تلاش دارند تا با تاسیس و اداره مدارس زنجیره ای و متعدد در راستای اهداف خود عمل کنند.
 

وی ادامه داد :همان کارویژه ای که این مدارس در داخل دارند را نیز در خارج از کشور نیز پیگیری می کنند و در حقیقت چهره کشور خودشان را در اذهان افراد در سنین نوجوانی و نونهالی شناسانده و تقویت می‌کنند.

وی گفت : این امر دیپلماسی آموزشی است که در نهایت محصولی خواهد داشت که در منافع ملی  وفراسرزمینی کشور‌ها موثر است .

فیاضی در مورد منافع فراسرزمینی حاصل از دیپلماسی آموزشی گفت :این منافع فرا سرزمینی کشور‌ها شامل بده بستان‌های اقتصادی  ، مراودات اجتماعی و همچنین در راستای اهدافی در سازمان‌های سیاسی هم رای و هم سو جذب کردن  است .

فیاضی گفت:قطعاً زمانی که مدارس بتوانند فرزندان نخبگان یک کشور را در خود جذب کنند در زمینه جذب منافع ملی فراسرزمینی خود نیز موفق تر خواهند بود .

وی در مورد تحصیل فرزندان اتباع نیز گفت : با توجه به انسانی بودن امر تعلیم و تربیت حضور اتباع خارجی در ایران  به هر دلیلی که باشد  از جمله  ناملایماتی که در کشورشان بوده که موجب شده است اینان به آغوش ما پناه آورند ما را در این زمینه مسئول می سازد تا به امر آموزش این عزیزان اقدام نماییم.

فیاضی گفت :اینکه حضور اتباع در کشور قانونی هست یا غیرقانونی به وزارت کشور مرتبط می شود اما به فرموده رهبری ما با احترام نسبت به همه اتباع و بالاخص فرزندان کشور دوست و برادرافغانستان باید آن ها را در کشور خود بپذیریم چرا که آن ها نیزمثل فرزندان خودمان لازم و التعلیم هستند و باید به تعلیم و تربیت آن ها توجه ویژه کنیم.

وی در مورد این نکته که همچنان برخی از مشکلات در زمینه تحصیل و ثبت نام  برخی از اتباع در کشور وجود دارد گفت :باید در  زمینه ساماندهی مشکلات این عزیزان با کار بین نهادی هماهنگی هایی داشته باشیم تا برخی از مشکلات موجود نیز مرتفع شود.

سرپرست مرکز امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش گفت : ما در سند چشم‌انداز کشور  و در بیانیه گام دوم انقلاب هم این را داریم که باید الهام‌بخش باشیم و الگو‌های مناسب خود را به ملت‌های آزاده جهان عرضه کنیم تا آن‌ها نیز بتوانند آن را بومی سازی کنند و به اقتضای کشور خودشان با رعایت همزیستی مسالمت آمیز بین ادیان و مذاهب بین هموطنان خود اقتباساتی در این رمینه داشته باشند.
 
بیشتر بخوانید:
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *