کاهش ۲۶ درصدی تورم تولیدکننده طی ۴ ماه گذشته/ ثبات و کاهش قیمت بازار کالا‌های پایه

17:26 - 14 دی 1400
کد خبر: ۷۸۶۸۵۵
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
وزیر صمت گفت: در ۴ ماه گذشته تورم تولید‎کننده ۲۶ درصد و تورم مصرف‌کنندگان نیز ۱۶ درصد کاهش پیدا کرده است.
- رضا فاطمی‌امین در حاشیه جلسه کمیسیون‌های مجلس درخصوص تنظیم بازار، گفت: در تنظیم بازار تقسیم کاری در وزارتخانه ها وجود دارد. به عنوان مثال تنظیم بازار مواد غذایی مثل مرغ و تخم مرغ بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و تنظیم بازار برخی کالا‌ها مثل بازار فولاد و سیمان بر عهده وزارت صمت است.

وی با بیان اینکه در بازار فولاد وضعیت بسیار پایدار و خوبی را داریم اظهار داشت: به طوری که طی این چند ماه میلگرد از قیمت بالای ۱۸ هزار تومان به کمتر از ۱۴ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

وزیر صمت بیان کرد: در بازار سیمان نیز شاهد ثبات هستیم و در حال حاضر بالغ بر ۲۵ هزار تومان هر پاکت سیمان به فروش می‌رسد.

فاطمی امین تأکید کرد: خوشبختانه در بازار کالا‌های پایه که مواد اولیه واحد‌های صنعتی هستند با کاهش قیمت و ثبات بازار مواجه هستیم.

وی در ادامه گفت: تورم کالایی که تولید‌کننده مصرف می‌کند در ۴ ماه گذشته ۲۶ درصد کاهش دارد و تورم مصرف‌کنندگان نیز ۱۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

وزیر صمت با بیان اینکه در زمینه کالا‌های واسطه‌ای و نهایی نیز اقداماتی را انجام داده‌ایم افزود: مهمترین کاری که از چند ماه پیش آغاز شده شفافیت جریان کالاست. در حال حاضر در ۱۹ قلم کالا تمام خرید و فروش‌ها از ابتدا تا انتها شفاف بوده و همین مسئله باعث کاهش قیمت شده است.

فاطمی امین بیان کرد: متاسفانه شاهد تحمیل ناهماهنگی‌ها و هزینه‌های زیاد در نظام توزیع به مصرف‌کننده بودیم به طوری که کالا‌ها با قیمت بیش از میزان هدف‌گذاری شده به مصرف کننده می‌رسد.
 
وی در ادامه گفت: طرحی را با عنوان درج قیمت تولیدکننده برای ۱۵قلم کالا به صورت آزمایشی آغاز کرده‌ایم که برای کالاهایی شامل نوشیدنی‌ها، دستمال کاغذی، پوشاک، قطعات یدکی خودرو و ... در حال اجراست و انتظار داریم با این طرح شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *