کاهش چالش‌ها با جایگزینی سوخت مایع برای صنایع و نیروگاه‌ها

16:12 - 14 دی 1400
کد خبر: ۷۸۶۸۱۳
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
وزیر نفت گفت: با همکاری مردم و مصرف بهینه گاز می‌توانیم زمستانی بدون چالش و قطعی گاز در مصرف خانگی و صنایع داشته باشیم؛ همچنین توانستیم با استفاده از جایگزین کردن سوخت مایع برای صنایع و نیروگاه‌ها چالش‌ها در این زمینه را کم کنیم.

جواد اوجی در حاشیه جلسه کمسیون انرژی مجلس گفت: در رابطه با مسئله تامین سوخت زمستانی به فضل الهی، تلاش همکاران و حمایت و همکاری مردم عزیز تا به امروز هیچ کجای کشور قطعی گاز و یا اُفت فشار نداشتیم.

وزیر نفت به تدابیر اندیشیده شده در زمینه تامین سوخت مایع برای صنایع و نیروگاه‌ها اشاره کرده و افزود: با توجه به مصرف گاز در بخش خانگی و اینکه اکثر استان‌های کشور دچار کاهش شدید دما هستند و نزدیک به بیست استان دمای نزدیک به صفر و در برخی زمان‌ها تا منهای یک درجه را نیز تجربه می‌کنند، بحمد الله آن دسته از نیروگاه‌ها و صنایع که سوخت گاز آن‌ها را محدود کرده ایم با استفاده از سوخت مایع به کار خود ادامه داده اند.

اوجی در ادامه افزود: از مردم خواهش می‌کنم، همانطور که تاکنون نیز همکاری کرده بودند؛ در بحث کاهش مصرف و همچنین مصرف بهینه از این نعمتی که خداوند ارزانی داشته، همکاری لازم را داشته باشند، که ان شاالله زمستان پیش رو را بدون چالش و قطعی گاز در بخش خانگی و صنایع پیش ببریم.

وی به تشریح مقدار مصارف گاز یا سوخت‌های جایگرین در بخش‌های مختلف پرداخت و گفت: نزدیک به ۶۰۰ میلیون متر مکعب مصرف خانگی، تجاری و حمل و نقل داریم. در حوزه نیروگاهی نیز نزدیک به ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز و نفت یا سوخت معادل با نفت وگاز داریم که خوشبختانه مصرف مازوت نیزبسیار کم شده است.

وزیر نفت در پاسخ به سوالی درباره اقدامات صورت گرفته و نتایج انعقاد قرارداد سوآپ تصریح کرد: در اجلاسی که در کشور ترکمنستان و با حضور دکتر رییسی برگزار شد؛ قرارداد سه جانبه سوآپ بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان منعقد شد که از اول سال نوی میلادی اقدامات عملیاتی صورت گرفته است؛ که در نقطه شمال شرق کشور روزانه بالغ بر ۴ و نیم میلیون متر مکعب گاز را دریافت می‌کنیم. همچنین در نقطه شمال غرب کشور و آذربایجان نیز این عملیات اجرایی شده است که با توجه به مصارف کنونی ما برای پایداری شبکه سوخت کمک زیادی می‌کند.

اوجی در پایان گفت: با استفاده از سوخت مایع و سوخت جایگزین اجازه ندادیم که کار صنایع متوقف شود؛ و بنده باز خواهش می‌کنم از مردم که با توجه به هشدار‌ها برای کاهش دما در هفته‌های پیش رو خادمین خود را در وزارت نفت و شرکت ملی گاز یاری کنند که ان شاالله تا پایان زمستان شاهد قطعی گاز بخصوص در بخش صنایع نباشیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *