مجازات انتشار مطالب بی‌پایه و اساس در فضای مجازی چیست؟

20:01 - 14 دی 1400
کد خبر: ۷۸۶۷۹۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
نشر مطالبی که پایه واساسی ندارند در فضای مجازی مثل تلگرام و واتساپ و... جرم وقابل مجازات است.
- نشر اکاذیب یکی از عناوین مجرمانه‌ای است که در قانون برای آن جرم و مجازات تعیین شده است و با توسعه فضای مجازی و ایجاد شبکه‌ای اجتماعی مانند تلگرام و واتساپ نشر اکاذیب در فضای مجازی بیش از پیش خود را نمایان کرده است.
 
یکی از مهمترین چالش‌ها و سوالاتی که این روزها در فضای مجازی با آن مواجه می‌شوم این است که  آیا نشر مطالبی که پایه واساسی ندارند در فضای مجازی جرم است یا خیر؟.
 
در پاسخ به این سوال باید به قانون جرایم رایانه‌ای مراجعه کرد؛ در این قانون درباره عنوان مجرمانه نشراکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق سامانه مخابراتی یا رایانه ای شبکه‌های مجازی صحبت شده است.
 
طبق ماده ۱۸ قانون جرایم رایانه ای هرکس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت، رأساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از این که از طریق یاد شده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (درصورت امکان) قابل مجازات است.
 
بر اساس این ماده قانونی فرد خاطی و مجرم به حبس از ۹۱ روز تا دو سال، یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا ۴۰ میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
 

برچسب ها: فضای مجازی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *