رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ضرورت استفاده از ظرفیت‌های موجود در تأسیسات حقوقی و نهاد‌های ارفاقی

17:44 - 13 دی 1400
کد خبر: ۷۸۶۵۳۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رییس کل دادگستری استان اصفهان گفت: حدود الهی از مسلمات فقه ماست و حقوق صاحبان حق در اجرای حدود الهی نباید متأثر از هیچ‌گونه عامل یا عواملی قرار گیرد.
- حجت الاسلام و المسلمین جعفری در نشست کمیته کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان نظام کیفری اسلام را یک نظام غنی و مترقی تبیین و بیان کرد: ساختار نظام کیفری اسلام کاملاً مشخص و روشن است و به عنوان نظامی مدرن، غنی و جامع که تمامی نیاز‌ها و ظرفیت‌های جامعه بشری را پاسخگو است، شناخته می‌شود.
 
وی افزود: هدف اصلی این نظام حفظ و رعایت حقوق اساسی شهروندان از طریق بازدارندگی و جلوگیری از تکرار جرم است و اگر بدون افراط و تفریط به درستی مورد توجه و تبیین قرار گیرد، اهداف آن محقق خواهد شد.
 
حجت الاسلام و المسلمین جعفری در خصوص حدود الهی هم بیان کرد: حدود الهی از مسلمات فقه ماست و حقوق صاحبان حق در اجرای حدود الهی نباید متأثر از هیچگونه عامل یا عواملی قرار گیرد و از همین رو تأخیر در اجرای آن جایز نیست و اساس عدالت ترمیمی در کنار عدالت کیفری بر همین محور استوار است.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش بر برنامه‌ریزی و تلاش در جهت اصلاح مجرمان تأکید کرد و گفت: زندان محلی برای نگهداری افرادی است که به هر شکل آزادی آن‌ها موجب سلب آسایش و آرامش و تضییع حقوق و برهم خوردن امنیت مردم می‌شوند، اما اسلام برای همین افراد و مجرمان خطرناک نیز نگاه اصلاحی دارد و لازم است در زندان‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی و عمل شود که زمینه اصلاح مجرمان و بازگشت ایشان به جامعه فراهم شود.
 
رییس کل دادگستری استان در خصوص ضرورت توجه به دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری زندان‌های قوه قضاییه نیز بیان کرد: دستورالعمل صادره در این خصوص هم دارای دلایل عقلی و نقلی برگرفته از آیات و روایات است و ضروری است در راستای کاهش جمعیت کیفری، ابتدا در مقام تقنین با نگاه جرم انگارانه قوانینی که در آن‌ها اعمال مجازات حبس ضرورت ندارد، اصلاح شود و سپس بستر‌های تولید جرایم از سوی دولت، شناسایی و اصلاح شده و دستگاه قضایی نیز با اشراف و آگاهی از شرایط خاص و روز جامعه و نیز اجرای دقیق دستورالعمل مربوطه در این مسیر اهتمام ورزد.
 
حجت الاسلام و المسلمین جعفری در پایان از قضات خواست نهایت تلاش را در جهت استفاده از ظرفیت‌های موجود در تأسیسات حقوقی و نهاد‌های ارفاقی همچون مجازات‌های جایگزین حبس، استفاده از پابند الکترونیک، عفو، تعلیق مجازات و ... در جهت کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها معمول دارند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *