رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

​​​​​​​مکتب حاج قاسم میراث پررنگ انقلاب اسلامی است

8:53 - 13 دی 1400
کد خبر: ۷۸۶۳۷۸
یک کارشناس ارشد مسائل سیاسی گفت: معتقدم منش و شخصیت حاج قاسم باید در کتب درسی گنجانده شود تا فرزندان این سرزمین با بخشی از سجایای عالیه این شهید والامقام آشنا شوند. این شخصیت و مکتب شهید سلیمانی میراث پررنگ نظام اسلامی است.

_ روزنامه حمایت نوشت: داغ حاج قاسم سلیمانی، داغ سنگینی بود و هست و امروز در دومین سالروز درگذشت او آن چیزی که بیش از هر مسئله‌ای به چشم می‌آید؛ این است که این داغ سرد شدنی نیست و این عشق ملت و امت به او تمام ناشدنی است. حاج قاسم از لحظه‌ای که آسمانی شده است بیش از همیشه در قلب ملت و امت حضور داشته است و او و نام او و یاد او و مکتب او زنده‌تر از همیشه است. همچنانکه رهبر حکیم انقلاب همین دو روز پیش به این نکته پر رمز و راز اشاره کردند که شهید سلیمانی یک واقعیت ماندنی و «تا ابد زنده» است. در این شماره روزنامه در صفحات مختلف کوشیده ایم از زلال مکتب او بنوشیم و در عین حال پیگیر تقاص آمران و عاملان ترور او باشیم.

سیدافقهی: ​​​​​​​مکتب حاج قاسم میراث پررنگ انقلاب اسلامی است

گفتمان سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، امتزاجی از خصایص انسانی و راهبرد‌های عقیدتی و سیاسی است؛ یک انسان مخلص، پاک، یک سرباز و سردار انقلابی استکبارستیز. سلوک شهید سلیمانی مانند یک دستورالعمل و نسخه انسان‌ساز در تراز مدیر و مجاهد انقلابی شفابخش است و ویژگی‌های انقلابی و سیاسی او همچون یک مرز و منظومه بسیار شفاف و تفسیرناپذیر در مسائل مختلف داخلی و خارجی، راهگشا و چراغ راهنماست. به مناسبت فرارسیدن دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، در گفت‌وگو با سیدهادی سیدافقهی کارشناس ارشد مسائل سیاسی به تبیین بیشتر شخصیت این ابرمرد ایران پرداخته شده است که در ادامه می‌خوانید:

سیدهادی سیدافقهی در ابتدای این گفت‌وگو درخصوص ابعاد شخصیت سیاسی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، اظهار داشت: مهمترین ویژگی شهید سلیمانی نگاه و نگرش فراجناحی وی بود. همه دیدند که ادبیات و برخورد حاج قاسم سوگیری جناحی نداشت. برای درک بهتر این موضوع، دو مثال را از زبان حاج قاسم خطاب به دو جناح عمده کشور یعنی اصولگرا‌ها و اصلاح‌طلب‌ها را ذکر می‌کنم. درخصوص موضوع بدحجابی، دیدیم که چگونه حاج قاسم با احتیاط و با تکریم و حفظ حرمت شخصیت زن، با آن برخورد کرد. وی گفت برخی نوع پوششان اینطور است و آیا بدلیل نوع پوشش باید این‌ها طرد شوند؟ مگر این‌ها فرزندان ما نیستند؟ این موضع الهام‌گرفته از مواضع رهبری است که به صرف نمایان بودن چندتار موی یک خانم، وی تکفیر شود، اصلا صحیح نیست.

حاج قاسم هشدارشان به برخی افراط‌گرایی‌ها و حساسیت‌های بیش از حد، بود. از سوی دیگر، شهید سلیمانی در موضع انسجام ولایت‌فقیه و ولایت‌پذیری حساسیت ویژه‌ای داشتند و معتقد بودند که اگر قرار است در چارچوب نظام و انقلاب باشیم باید از امر، ولی فقیه و رهبر اطاعت کنیم. این موضع شهید سلیمانی در مقابل برخی مواضع جریاناتی بود که صدای بی‌نیازی نظام از رهبری و ولایت‌فقیه را سر می‌دادند.

این کارشناس ارشد مسائل سیاسی افزود: بنابراین وقتی مردم و جریانات سیاسی چنین مواضع فراجناحی را از این شهید بزرگوار می‌دیدند اعتمادشان به شهید سلیمانی عمیق‌تر می‌شد. حاج قاسم معتقد بود در یک خانواده همه اعضا تفکرات یکسانی ندارند چه برسد به یک کشور بزرگ، ۸۵ میلیون نفری و این موضوع تنها شعار نبود بلکه در کلام و سیره این شهید بزرگوار جاری و ساری بود. سیره رفتاری حاج قاسم درس بزرگی برای جریانات سیاسی کشور است که باید از انگ‌زدن‌ها و افراط و تفریط‌ها دست بردارند.

سیدافقهی در ادامه با اشاره به بعد دیگری از شخصیت فراجناحی حاج قاسم، تأکید کرد: شهید سلیمانی همواره می‌گفت زمانیکه در عراق و سوریه هستم دغدغه‌ای ندارم، اما زمانیکه به تهران بازمی‌گردم از درگیری‌های سطحی و تشتت‌های برخی جناح‌های سیاسی، بسیار دلگیر می‌شوم. در همین راستا بود که شهید سلیمانی همواره جوانان و جامعه را به احتیاط و انسجام حول عمود خیمه انقلاب یعنی ولایت‌فقیه دعوت و توصیه می‌کرد.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب و مکتب دانستن منش شهید سلیمانی، گفت: حاج قاسم یک شخصیت چندبعدی داشت به همین دلیل هم شخصیت ایشان جاودانه ماند و مکتب شد. هر بعد از ابعاد شخصیت حاج قاسم را اگر بررسی و تشریح کنیم، کاملا به درد نسل امروز کشور می‌خورد. یکی از مهمترین ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی، تقوا بود. وی زمانیکه برای زیارت عتبات عالیات و قبور ائمه اطهار می‌رفت آنچنان منقلب می‌شد که شانه‌های وی از شدت گریه تکان می‌خورد. آن جمله معروف ایشان که «ما ملت شهادتیم، ما ملت امام حسینیم...» نشان از عمق ارادت ایشان و تقوای خالص ایشان در راهی بود که می‌پیمود. در بعد میدان هم، عملیات‌هایی که شهید سلیمانی فرماندهی می‌کرد از مرز شجاعت عبور می‌کرد تا جاییکه برخی همرزمانش وی را منع از پیشروی می‌کردند شهید سلیمانی خشمگین می‌شد و می‌گفت من را از چند گلوله می‌ترسانید؟ در حادثه شکست محاصره شهر آمرلی، شهید سلیمانی با هلی‌برن وسط شهر حضور پیدا می‌کند و محاصره را شکسته و به کمک مردم این شهر می‌رسد. شجاعت و نترس بودن شهید سلیمانی جز با توکل به خدا و تقواپیشگی منشأ دیگری نداشت.

سیدافقهی در ادامه به ذکر خاطره‌ای از شب پیش از شهادت حاج قاسم پرداخت و افزود: شب قبل از شهادت، حاج قاسم در جمع دوستان به مسائلی درخصوص آینده کشور پرداخت و نکاتی را گوشزد کرد. حاج قاسم شاید در میدان نبرد علیه داعش و مزدوران فرامنطقه‌ای بود، اما نسبت به مسائل داخلی هم دغدغه زیادی داشت و همواره توصیه‌های دوراندیشانه‌ای مطرح می‌کرد.

وی در ادامه بعد «اخلاق» شخصیت حاج قاسم اشاره کرد و اظهار داشت: هرجا مشکلی ایجاد می‌شد، ایشان خودش حضور پیدا می‌کرد تا اولین ناظر خودش باشد. شهید سلیمانی یادگاری از خود به جای گذاشت و آنهم اتحاد محور مقاومت بود و نیرو‌های این محور بین‌المللی، چون حضور حاج قاسم را در میدان می‌دیدند توصیه‌های وی را با جان و دل می‌خریدند. اینطور نبود که حاج قاسم توصیه آمرانه و از بالا داشته باشد بلکه کاملا در حد سربازان پیشرو، در میدان حضور می‌یافت. وی با حس فداکاری و احساس مسئولیت به محبوبیت عمومی رسید. شاهد بودیم وقتی سیل می‌آمد در جمع سیل‌زده‌ها بود و وقتی جنگ می‌شد در کنار جنگ‌زده‌ها. حاج قاسم هرجا حضور می‌یافت آثار خیرخواهی، آبادانی و باقیات و صالحاتش باقی می‌ماند. از سوی دیگر، عشق و ارادتش به شهادت، خانواده‌ها و فرزندان شهدا مثال‌زدنی بود. وقتی به شوخی یا جدی از ایشان سوال می‌کردند که شما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شوید یا خیر می‌گفت من نامزد گلوله‌ها هستم. شهید سلیمانی مانند شهید چمران که نمایندگی مجلس را رها کرد و به کمک مردم غرب کشور رفت و شهید شد، وقتی جنگ شد درجه‌ها و مقام دنیوی را رها کرد و با یک لباس خاکی از شهری به شهر دیگر و دیاری به دیار دیگر رهنمون شد تا مردم منطقه را نجات دهد و سرانجام به فیض اکمل شهادت نایل شد. علاوه بر همه موارد گفته شده، شهید سلیمانی با دوبال پرواز می‌کرد؛ هم مرد سیاست بود و هم یک نظامی تمام‌عیار. شهید سلیمانی دائم‌الذکر بود و اهل نماز شب. یکی از همراهان حاج قاسم می‌گفت زمانی را ندیدیم که شهید سلیمانی به بطالت بگذراند. حاج قاسم همیشه اهل مطالعه بود و همواره یک کتاب با خود داشت و یا در حال نوشتن بود. شهید سلیمانی بسیار خنده‌رو بود و اهل بخشش و بذل بود. حاج قاسم همواره در محور مقاومت و بین مردم بود تبسم بر لب داشت و برعکس در مقابل دشمن آنقدر جدی بود که لرزه به اندام دشمن می‌افتاد.

وی در بخش دیگری از برشمردن ویژگی‌ها و سجایای اخلاقی شهید سلیمانی، اظهار داشت: خلوص و منش بزرگ شهید سلیمانی باعث شده بود حتی ضدانقلاب خارج‌نشین هم لب به تمجید از ویژگی‌های حاج قاسم باز کند. وقتی وصیت‌نامه شهید سلیمانی مطالعه می‌شود پی به بزرگی روح و شخصیت این شهید والامقام می‌بریم. معتقدم منش و شخصیت حاج قاسم باید در کتب درسی گنجانده شود تا فرزندان این سرزمین با بخشی از سجایای عالیه این شهید والامقام آشنا شوند. این شخصیت و مکتب شهید سلیمانی میراث پررنگ نظام اسلامی است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *