هدف‌گذاری منطقه آزاد قشم برای رسیدن به جایگاه نخست صادراتی تا سال ١۴٠۴/ جزئیات اجرای طرح بنزین عدالتی در قشم

11:49 - 12 دی 1400
کد خبر: ۷۸۶۱۷۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: یکی از اهداف اصلی تا سال ١۴٠۴ رسیدن به جایگاه نخست صادراتی است.
- افشار فتح الهی امروز در یک نشست خبری گفت: جزیره قشم با مساحت هزار و ۵٠٠ کیلومتر در دهانه تنگه هرمز و ورودی خلیج فارس قرار گرفته و از ٢٠ کشور جهان بزرگتر است.

وی بیان کرد: متاسفانه طی سال‌های گذشته با وجود ظرفیت‌های زیاد در زمینه لجستیک، حمل و نقل، ذخایر نفت و گاز و زیبایی‌های منحصر به فرد این منطقه نسبت به مزیت‌ها آن طور که باید رشد پیدا نکرده است.

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در سال‌های اخیر باتوجه به نبود مدیریت و برنامه توسعه منطقه خوب پیش نرفته و لازم بود برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین شود.

فتح الهی تاکید کرد: مطالعات اسنادی و بالادستی انجام شده و برنامه‌های کوتاه مدت تا سال ١۴٠١، میان مدت ١۴٠۴ و بلند مدت تا سال ١۴٠٨ تدوین شده و ما نقشه راهی داریم که می‌تواند آینده منطقه ازاد قشم را رقم بزند.
 
وی بیان کرد: برنامه تدوین شده منطبق بر واقعیت‌های کشور و با وجود همه محدودیت‌ها بوده و لازم است تحلیل از سوی کارشناسان و صاحبنظران انجام شود.

از جمله اهداف اصلی که باید تا سال ١۴٠۴ به آن دست یابیم رسیدن به جایگاه نخست صادراتی است.
 

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم در خصوص دیگر برنامه‌های راهبردی تدوین شده در منطقه آزاد قشم تا افق ۱۴۰۴، گفت: توسعه صنعت و تولید با اولویت صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، انرژی و صنایع دریامحور و همچنین انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه و توسعه صادرات و تجارت بین‌الملل از دیگر مأموریت‌ها و فعالیت‌های اصلی منطقه آزاد قشم است.

فتح‌اللهی در خصوص چالش‌های موجود در جزیره قشم گفت: پایین بودن سطح رفاه عمومی بومیان و عدم بهره‌مندی آن‌ها از شرایط ایجاد شده در منطقه آزاد قشم و نرخ بیکاری بالای بومیان در جزیره و همچنین مشکلات مربوط به ساخت و نوسازی مسکن ساکنین جزیره قشم و بالا بودن هزینه زندگی در منطقه آزاد قشم به نسبت سایر مناقط از جمله چالش‌های بخش فرهنگی و اجتماعی در این جزیره به شمار می‌رود.

وی افزود: یکی از موضوعات عدم وجود ارتباطات مدون و تعریف شده با سایر نهاد‌ها و سازمان‌هاست و همینطور عدم وجود برنامه‌های میان مدت و بلند مدت مالی، اقتصادی و فنی متناسب با شرایط روز از دیگر چالش‌های موجود در جزیره قشم به شمار می‌رود.

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در بخش گردشگری کمبود شدید هتل و مشکلات حمل ونقل عمومی در جزیره و تأثیرات منفی بیماری کرونا بر اقتصاد منطقه خصوصاً در زمینه گردشگری تأثیرگذار بوده است.

فتح اللهی افزود: راهبرد‌های توسعه آزاد منطقه قشم شامل توسعه و تکمیل زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جهت تسریع در هوشمند‌شدن جزیره تمرکز بر تغییر رویکرد برای ایجاد و توسعه، فعالیت‌های اقتصادی دریامحور مدرن و ایفای نقش فعال و اثرگذار منطقه آزاد قشم در اقتصاد انرژی و نفت خلیج فارس و همچنین افزایش سهم صادرات کالا‌های تولید داخلی از مبدأ منطقه آزاد قشم است.

وی افزود: جذب سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تولیدی به ویژه محصولات صادراتی با ارزش افزوده بالا و تمرکز و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و نوآور از دیگر راهبرد‌های توسعه منطقه آزاد قشم به شمار می‌رود.

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم در پاسخ به سوالی در خصوص طرح بنزینی جزیره قشم گفت: راجع به بنزین نحوه پرداخت یارانه‌ها در سال‌های مختلف با اینکه با عنوان هدفمند کردن یارانه‌ها بوده، اما عمدتاً این یارانه‌ها به سمتی رفته که اقشار نیازمند کمترین بهره را از آن برده‌اند.

فتح‌اللهی در ادامه گفت: این دغدغه همیشه بین کارشناسان وجود داشته و این طرح به صورت پایلوت ابتدا در جزیره کیش انجام خواهد شد و هدف آن رساندن یارانه به دست افرادی است که در سال‌های اخیر مغفول مانده‌اند.

وی در ادامه گفت: به هر فرد ۱۵ لیتر بنزین تخصیص داده می‌شود و قرار نیست هیچ تغییری در نرخ بنزین اتفاق بیفتد و قطعاً یارانه به صورت مستقیم به افراد داده می‌شود.

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: این اتفاق مبارکی است و عین عدالت این است که به افرادی که قشر ضعیف هستند یارانه تعلق شود و دولت بعد از ارزیابی در منطقه تصمیم‌گیری خواهد کرد در این طرح اقشار ضعیف بهره بیشتری از یارانه‌ها خواهند برد، اما در اجرا ممکن است مسائلی باشد و باید در فاز پایلوت مشکلات برطرف شود به همین دلیل در جغرافیای محدودی اجرا خواهد شد تا مشکلات آن رفع شود.

فتح اللهی گفت: در جزیره قشم ۱۶۷ هزار نفر ساکن هستند و به تعداد کد ملی‌های شناسایی شده در قشم به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

وی در ادامه گفت: ابتدا این طرح در کیش و با فاصله دو تا سه هفته‌ای در قشم آغاز می‌شود و ارزیابی نحوه اجرا با تصمیم دولت خواهد بود و قرار است سهمیه بنزین به حساب سرپرستان خانوار واریز شود و قابلیت فروش داشته باشد.

وی در خصوص تعیین تکلیف پروژه پل خلیج فارس گفت: در خصوص پروژه پل خلیج فارس سیاست ما این است که این پل در این دولت ساخته شود و ردیف بودجه‌ای برای آن در بودجه ۱۴۰۱ دیده شده است.

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم تاکید کرد: برای ساخت پل خلیج فارس به ۳۰۰ میلیون یورو بودجه و اعتبارات نیاز است و این یک پروژه ملی در سطح کشور محسوب است از این رو بودجه دولتی برای آن در نظر گرفته شده است.

فتح‌اللهی با بیان اینکه تا به امروز بیش یک دهه از کلنگ‌زنی پل خلیج فارس می‌گذرد گفت: برای این پروژه ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده، اما فقط چند پایه خشکی ساخته شده است که از مهمترین عوامل عدم پیشرفت فیزیکی این پروژه در طول یک دهه اخیر اختلافات مدیریتی بوده است و برخی از مدیران اعتقادی به ساخت این پل نداشتند.

به گفته وی پل خلیج فارس می‌تواند نقش تعیین کننده در منطقه داشته باشد و ساخت این پروژه خواست مردم منطقه آزاد قشم است.

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم در زمینه درآمدزایی از محل فروش اراضی در مناطق آزاد گفت: تامین مالی از محل فروش اراضی بدترین شیوه مدیریتی است و به تعبیری در قشم به اندازه ۱۰ سال آینده زمین فروخته شده است و امروز عمده درگیری و پرونده‌های قضایی ما مربوط به فروش زمین در سال‌های گذشته است.

به گفته فتح اللهی به هیچ عنوان فروش زمین در منطقه آزاد قشم وجود نخواهدداشت و مساوی با خام فروشی است و برای تامین منابع به دنبال روش‌های جدید از طریق ابزار نوین هستیم و به هیچ وجه زمین نمی‌فروشیم مگر اینکه برای پروژه خاصی باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *