در سالم‌خوری زیاده‌روی نکنید

0:50 - 12 دی 1400
کد خبر: ۷۸۵۸۹۵
یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره تصورات اشتباه افراد در مصرف مواد غذایی توضیحاتی ارائه کرده است.

_ روزنامه همشهری نوشت: ترس از اضافه‌وزن و ابتلا به انواع بیماری‌های مرتبط با فشارخون و دیابت، خیلی‌ها را به سمت رژیم‌های غذایی و ورزش کشانده است. با افزایش ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در سال‌های گذشته، حالا افراد در گروه‌های سنی، تمایل بیشتری به سالم‌خوری پیدا کرده‌اند. شمارش کالری خوراکی‌ها، استفاده از موادغذایی کم کالری، کم نمک و کم شکر، موجی از تولیدات خوراکی با این ویژگی‌ها را ایجاد کرده است.

با این همه متخصصان معتقدند که زیاده‌روی در سالم‌خوری، می‌تواند عارضه معکوسی داشته باشد. به‌گفته آن‌ها اندازه مصرف مواد غذایی از انواع خوراکی مهم‌تر است. هرچند که مصرف برخی از موادغذایی، با توجه به نوع ابتلا به بیماری‌ها، با ممنوعیت‌هایی مواجه است.

محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی است و، درباره اشتباهات رایج مردم در مصرف مواد غذایی توضیح می‌دهد.

به‌گفته او بسیاری از باور‌های رژیمی اشتباه است، درحالی‌که مهم‌ترین موضوع درباره مصرف موادغذایی برای افراد سالم این است که با توجه به جنس، سن و وضعیت جسمی و میزان فعالیت بدنی خود باید تمام گروه موادغذایی لازم برای حفظ سلامت فیزیکی را دریافت کنند؛ بنابراین مهم‌ترین موضوع توجه به برخوردار بودن از رژیم غذایی متعادل، متنوع و مناسب است. او به چند نکته در این زمینه اشاره می‌کند:

افراد سالم نمی‌توانند از هر ماده غذایی هرچند سالم و مفید مثل سبزی‌ها و میوه‌ها بیش از اندازه مصرف کنند؛ یعنی رعایت اندازه در رژیم غذایی و همچنین انتخاب بهتر از میان مواد غذایی متنوع، موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشت.

تغذیه، موضوعی فردی است و به‌طور مطلق و صفر و صدی نمی‌توان در مورد آن نظر داد؛ بنابراین براساس توصیه سازمان جهانی بهداشت، شخصی که سالم است و وزن طبیعی دارد و سابقه بیماری مزمنی ندارد، می‌تواند تا ۱۰ درصد از کالری موردنیاز روزانه خود را از قند‌های ساده دریافت کند. یعنی می‌تواند مقداری از آن را از بیسکوئیت هم دریافت کند. اما فردی که اضافه وزن یا مشکلات دیگری دارد مجاز به دریافت همان ۱۰ درصد هم نیست؛ بنابراین نمی‌توان مصرف یک ماده‌غذایی را برای همه مفید یا مضر قلمداد کرد.

درصنعت مواد غذایی به وفور از واژه‌های رژیمی استفاده می‌شود. افراد تصور می‌کنند برچسب رژیمی روی مواد غذایی، مهر تأییدی بر میزان مفید بودن آن است. البته کم بودن روغن و شکر در بعضی از این مواد غذایی می‌تواند مفید باشد، اما به این معنی نیست که افراد هر چقدر بخواهند می‌توانند از این مواد استفاده کنند.

آگاهی از میزان مجاز برای خوردن هرکدام از این گروه‌های مواد غذایی براساس نیاز افراد به کالری تعیین می‌شود. دریافت میزان کالری موضوع مهمی است، چرا که اگر فردی بیش از اندازه نیاز خود کالری دریافت کند، برایش آسیب‌زا خواهد بود.

در سالم‌خوری زیاده‌روی نکنید


برچسب ها: لاغری کاهش وزن

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *