ساختارشکنی بورس در اولین هفته زمستان

10:50 - 11 دی 1400
کد خبر: ۷۸۵۸۶۹
بررسی بازار‌های مالی نشان می‌دهد بورس در هفته گذشته بیشترین سود و زیان را برای سرمایه گذاران خود داشته است.

_ روزنامه خراسان نوشت: شاید باورتان نشود، اما این هفته و پس از مدت‌ها انتظار، بورس روند همیشگی اش را شکست. پس از مدتی طولانی که بورس هر هفته با زیان همراه بود این بار، اما بازار سرمایه، تنها بازاری است که طی هفته گذشته برای سرمایه گذارانش سوددهی داشته است!

ساختارشکنی بورس در اولین هفته زمستان

در هفته‌ای که گذشت بیشتر بازار‌ها در تعادل به سر بردند. در میان چهار بازار سهام، دلار، طلا و سکه، تنها بورس بود که با روندی مثبت کار خود را پایان داد و حدود ۳ درصد رشد را به ثبت رساند. حتما یادتان است که در هفته‌های گذشته، نمودار‌های سود یا زیان بازار‌های مالی در انتهای هفته هر بار به نفع دلالان دلار، طلا و سکه، خودرو و... بود، اما این بار همه بازار‌های مالی دلالی با روند منفی مواجه بودند. این البته فقط یک امیدواری است که بورس دوباره وارد فاز رونق رفته باشد و روند منفی و زیان سرمایه گذارانش را جبران کند. فکر می‌کنید کدام بازار مالی طی چند روز گذشته، زیان بیشتری داشته است؟

بورس/ رشد ۲.۸ درصدی

بورس در هفته‌های گذشته روند نزولی داشت و بسیاری از سهامداران به دلیل همین روند نوسانی و نزولی سعی بر خروج از بازار سرمایه داشتند، اما طی دو هفته گذشته بازار سرمایه به دلیل اخبار مثبت بودجه‌ای، سخنان معاون اقتصادی رئیس جمهور مبنی بر حمایت از بورس و اخبار منتشر شده درباره اصلاح سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی روند خود را تغییر داده است. تغییر جهت بورس از ابتدای دی ماه باعث شده است، بسیاری از کارشناسان به آینده بازار سرمایه در ماه‌های پایانی سال امیدوار شوند، اما روند خروج پول از تالار شیشه‌ای این روز‌ها به بزرگ‌ترین دغدغه بورس تبدیل شده است در اولین هفته دی ۱۴۰۰، شاخل کل بورس تهران در حالی کار خود را در پله یک میلیون و ۳۹۷ هزار واحدی به پایان رساند که ابتدای هفته را با ۱٫۳۵۹ هزار واحد آغاز کرده بود. رشدی ۲٫۸ درصدی که البته اگر افت روز آخر نبود، احتمالا رقمی بالاتر از ۳ درصد را به ثبت می‌رساند. در این هفته شاخص کل، بار‌ها وارد کانال ۱٫۴ میلیون واحدی شد، ولی هر بار آن را از دست داد. فکر می‌کنید بازار سرمایه می‌تواند این سطح حساس را بالاخره رد کند و وارد کانال ۱.۵ میلیون واحدی شود؟

سکه و طلا/ زیان ۳ دهم درصدی

هر گرم طلا در پایان هفته در حالی یک میلیون و ۲۹۷ تومان قیمت خورد که در پایان هفته قبل یک میلیون و ۳۰۱ هزار تومان قیمت داشت. به این ترتیب بازدهی هفتگی طلا منفی ۰٫۳ درصد به ثبت رسید. سکه هم وضعی مشابه طلا داشت. قیمت هر سکه تمام بهار که در ابتدای هفته ۱۳ میلیون و ۱۸۲ هزار تومان بود به ۱۳ میلیون و ۱۳۷ هزار تومان در پایان هفته کاهش یافت. این یعنی هر سکه ۰٫۳ درصد ارزان شد. این هفته، خبر مثبتی درباره طرح جدید مالیات بر ارزش افزوده مصنوعات طلا منتشر شد که از تاریخ ۱۳ دی‌ماه اجرایی می‌شود که بر اساس آن اصل قیمت طلا شامل مالیات نمی‌شود بلکه مالیات بر ارزش افزوده به سود و اجرت طلا تعلق می‌گیرد. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت وگویی به تاثیر این طرح بر بازار اشاره کرده که منجر به کاهش هزینه‌های خرید طلا شده و ثبات قیمتی در بازار طلا و افزایش رونق کسب و کار در این حوزه را به دنبال دارد؛ بنابراین با فرض تداوم مذاکرات و ثبات دلار و بازار‌های جهانی طلا در هفته‌های بعد هم نباید انتظار تغییر محسوسی در قیمت طلا و سکه داشت.

دلار/ نه سود و نه زیان!

دلار در این هفته تغییر خاصی نکرد و تنها چند تومان ارزان شد. هر دلار که در ابتدای هفته ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان در صرافی ملی قیمت خورده بود در پایان هفته ۲۷ هزار و ۳۸۸ تومان معامله شد. سخنگوی دولت این هفته گفت: شرایط تحریمی کشور مانع آن می‌شود که با شرایط عادی قیاس کرد، اما به نسبت شرایط تحریمی، فروش نفت و بازگشت ارز حاصل از آن در وضعیت قابل قبولی قرار دارد و دولت محدودیتی برای تامین ارز ندارد. پیش‌بینی‌های کارشناسان بازار ارز از قیمت دلار برای هفته آینده هم بر این است که طبق بررسی گفتگو‌های هسته مرکزی بازار این طور به‌نظر می‌رسد که اخبار داخلی و خارجی منتشر شده در هفته جاری توانسته مانع جدی مقابل افزایشی‌های بازار باشد و دست این افراد را از افزایش شدید نرخ دلار کوتاه کند. همچنین احساس می‌شود که عموم فعالان این بازار از این ثبات نسبی و مقطعی قیمت دلار رضایت دارند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *