مسکو: احیای برجام مشروط به رفع نقض توافق از سوی آمریکاست

15:03 - 09 دی 1400
کد خبر: ۷۸۵۶۱۴
سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد که مسکو دلیلی بر متهم کردن ایران به کاهش سرعت مذاکرات نمی‌بیند.
«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، از آمریکا خواست تا از قصد خود برای بازگشت به برجام حمایت ملموس به عمل بیاورد.
 
به گزارش «تاس و اینترفاکس»، «زاخارووا» در مورد موضع ایران در قبال مذاکرات وین اظهار کرد که مسکو شواهدی دال بر قصد ایران برای کاهش سرعت مذاکرات مشاهده نکرده است.
 
وی گفت «ما دلیلی برای متهم کردن تهران به کُند کردن روند مذاکرات وین، نمی‌بینیم؛ تحریم‌ها همچنان برجای خود باقی هستند.»
 
سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین از آمریکا خواست تا به طور ملموس از وعده هایش مبنی بر آمادگی برای بازگشت به برجام حمایت کند. وی افزود که موضع ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، دردسر‌های بیشتری برای آمریکا به دنبال دارد.
 
این دیپلمات ارشد روسیه تصریح کرد «موضوع اصلی امروز این است که چگونه می‌توان اجرای برجام را به مسیری پایدار بر اساس پارامتر‌ها و شرایطی که در سال ۲۰۱۵ مورد توافق قرار گرفت و در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درج شد، بازگرداند.»
«زاخارووا» گفت: «درک روشنی وجود دارد که مسیر رسیدن به این هدف از طریق تصحیح تمام نقض‌های آن توسط طرف آمریکایی و اقدامات متقابل تهران مبنی بر لغو تعهدات داوطلبانه تعلیق شده قبلی است.»
 
سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد «ما در مورد یک قرارداد جدید صحبت نمی‌کنیم؛ ما باید به طور روش‌مند و به معنای واقعی کلمه ذره ذره، تعادل منافع از دست رفته در نتیجه اقدامات آمریکا را بازیابی کنیم.»
 
دور هشتم مذاکرات وین هفته گذشته پایان یافت و گزارش‌ها از آغاز دور جدید این مذاکرات در هفته آینده حکایت دارند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *