رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار: پالایشی‌ها تا پایان سال به قیمت ذاتی خود می‌رسند

22:48 - 08 دی 1400
کد خبر: ۷۸۵۵۱۶
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: برای بازارگردانی سهم‌های ETF برنامه داریم و تلاش می‌کنیم که تا پایان سال، صندوق‌های دولتی (پالایشی ها) به قیمت ذاتی خود برسند.

- مجید عشقی در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت: سال گذشته در مدت ۵ ماه، بسیاری از سهام‌ها قیمت شان چند برابر شد طوری که شاخص کل به عنوان میانگین رشد قیمت‌ها در بورس از ۵۰۰ هزار واحد به ۲ میلیون و ۸۰ هزار واحد رسید.

وی ادامه داد: مشخص است اقتصاد واقعی ما نمی‌توانست چنین رشدی داشته باشد و این رشد قیمتی متناسب با رشد سود آوری شرکت‌ها نبود و متاسفانه سیل نقدینگی که به سمت این بازار آمد باعث شد که صرفا خرید و فروش‌ها بالا برود و باعث شود که قیمت‌ها افزایش پیدا کند و متاسفانه مردم زمانی وارد بازار سرمایه شدند که قیمت‌ها رشد کرده بود و بخشی از مردم زیان کردند.

عشقی ادامه داد: از جمله برنامه‌هایی که هم اکنون در دست داریم، افزایش شفافیت در بازار، حفاظت از حقوق صاحبان سهام و انتشار صحیح اطلاعات است؛ از نظر انتشار اطلاعات وضعیت بسیار خوبی داریم و غالب بر ۹۹ درصد شرکت ها، اطلاعات شان را به موقع منتشر می‌کنند، همچنین به دنبال افزایش کیفیت اطلاعات مالی شرکت‌ها هستیم تا اطلاعات تفصیلی مورد نیاز سرمایه گذاران را به موقع منتشر کنند و در اختیار سهامداران قرار دهند ضمن آنکه در صددیم تا تصمیم گیری برای صنایع شفاف باشد و میز صنایع نیز به طور مستمر تشکیل می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بحث دیگر بحث نظارت بر بازار است که تلاش می‌کنیم فعالیت نظارت بر بازار را کاملا شفاف کنیم؛ اعتراض به رفتار ناظر در بازار زیاد است، یک بخش عمده مربوط به شفاف سازی رویه‌های نظارتی است که برنامه‌هایی داریم تا آن‌ها را منتشر کنیم.

وی ادامه داد: اگر سهامی ۲۰ درصد رشد می‌کرد وقفه‌ای ایجاد می‌کردیم که تاثیری هم در روند سهام نداشت و آن را برداشتیم، همچنین اقداماتی را در خصوص دامنه نوسان در دست داریم که قیمت سهام‌ها در مدت کپتاهی بتواند به تعادل برسد و نقد شوندگی بازار را افزایش دهیم تا سرمایه گذاران با خیال راحت تری سهام را خریداری کنند.

عشقی درباره اینکه چه زمانی بازار از وضعیت ضرردهی خارج می‌شود و روند با ثبات و مثبتی به خود خواهد گرفت اظهار داشت: نمی‌توان گفت که بازار چه زمانی به صورت دائم رشد خواهد کرد، بازار اکنون به حدی رسیده است که قیمت‌های ذاتی سهام بالاتر از قیمت‌های موجود است، اما اینکه قیمت‌ها متناسب با سودآوری شرکت‌ها رشد کند، زمان بر خواهد بود، انتظار داریم که تا ۶ ماه آینده روند با ثباتی را در قیمت سهم‌ها داشته باشیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: سعی داریم که ابزار‌های غیر مستقیم جذابی را فراهم کنیم که افراد جدیدی نقدینگی را وارد بازار کنند. طرح مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند باعث هدایت سرمایه‌ها به بازار شود. اوراق نقدی که در بازار فروخته شده است کمتر از پولی بوده که از طریق بازپرداخت اوراق سال‌های گذشته به بازار تزریق شده است، در خصوص اوراق نقدی امسال، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان پول وارد بازار شده و از بازار بیرون نرفته است.

وی افزود: برای اولین بار کمیته مشترکی میان بازار سرمایه و بانک مرکزی تشکیل شده است و قرار شده که نرخ بهره بین بانکی کنترل شود.

عشقی بیان کرد: برنامه‌ای داریم که منابعی را بگیریم و بازار گردانی را برای سهم‌های ETF داشته باشیم و قیمت این صندوق‌ها به قیمت ذاتی خود برسد، تلاش می‌کنیم که تا پایان سال صندوق‌های دولتی (پالایشی ها) به قیمت ذاتی خود برسند.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار اظهار داشت: برخی از سهام‌هایی که عده‌ای آن‌ها را خریدند و قیمت‌ها را بالا بردند و در بازار رها کرده اند، به دلیل حجم مبنا قیمت آن‌ها پایین نمی‌آمد که با تصمیم امروز شرکت فرابورس مقرر شد که این سهم‌ها با حجم مبنای یک معامله شوند و قیمت آن‌ها تا حدودی کاهش پیدا کنند؛ پرونده بازارگردان آن نیز در حال رسیدگی است و آرا آن‌ها صادر شده و احتمالا از هفته آینده آرا به آن‌ها ابلاغ خواهد شد که بحث سلب صلاحیت جرایم نقدی برای آن‌ها دیده شده است.

وی افزود: بخشی از کارمزد‌های ارکان بازار و نهاد‌های مالی در حال انتقال به صندوق توسعه بازار است که از بازار حمایت می‌کند، اکنون در حال مذاکره هستیم تا مابقی منابع واریزی به صندوق تثبیت بازار وارد شود، برای سال آینده هم ردیف خاصی در لایحه بودجه دیده شده تا به صندوق تثبیت وارد شود.

عشقی ادامه داد: ۵۰۰ میلیون دلار باید از طریق صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت تزریق می‌شد که ۱۰۰میلیون دلار آن واریز شده و مابقی هم به طور مکرر در هر ماه واریز خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *