رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اجرای کشت قراردادی گندم در مزارع دیم از سال آینده/ افزایش مصرف کود‌های پایه نسبت به سال گذشته

9:00 - 10 دی 1400
کد خبر: ۷۸۵۴۴۱
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
نائب رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور گفت: در طرح کشت قراردادی امسال دیم‌زارها نبودند، ولی برای سال آینده قرار است دیم‌زارها در طرح کشت قراردادی قرار بگیرند و خدماتی که به صورت نهاده‌های نسیه یا مدت‌دار به کشاورزان تعلق می‌گیرد در دیم‌زارها نیز اتفاق بیفتد.
علی‌قلی ایمانی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص وضعیت اجرای طرح کشت قراردادی گندم، گفت: امسال طرح کشت قراردادی گندم به صورت آزمایشی اجرا شده تاکنون این طرح در ۱۸۰ هزار هکتار از ۲۵۰ هزار هکتاری که برای ۷ استان در نظر گرفته بودند محقق شده است.
 
وی افزود: به دلیل اینکه سال اول اجرای طرح کشت قراردادی گندم بود و این طرح نیز دیر ابلاغ شد در فرآیند کار یکسری مشکلات وجود داشت، ولی شروع خوبی را در این طرح داشته ایم.

ایمانی بیان کرد: سازمان تعاون روستایی ایران مسئول اجرای طرح کشت قراردادی گندم در ۱۰ استان است و حدود ۱۰۰ هزار هکتار از این طریق انجام شده است.

نائب رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور اظهارکرد: قرار است بررسی‌های میدانی صورت بگیرد تا معایب و محاسن این طرح مشخص شود و برای سال آینده در شهریور‌ماه یعنی قبل از آغاز سال زراعی، شروع این طرح اتفاق بیافتد.

وی در ادامه گفت: شروع کشاورزی قراردادی با این مضمون است که بذر، کود، سم و بیمه به صورت بسته کامل تهیه شود تا زمانی که کشاورز برای انعقاد قرارداد می‌رود تمام نهاد‌ها را دریافت کند.

ایمانی خاطر نشان کرد: طبق بررسی‌هایی که انجام شده در مصرف کود‌های پایه نسبت به سال گذشته افزایش را داشته‌ایم و به دلیل گرانی کود و نداشتن توان خرید کشاورزان به کمک کشت قراردادی درصد زیادی از میزان کود مصرفی را افزایش داده‌ایم.

نائب رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور گفت: برنامه سال آینده این است که آسیب شناسی و بررسی‌های صورت بگیرد و امیدواریم در سایر محصولات دیگر مثل گندم کشت قراردادی داشته باشیم تا از ضرر و زیان تولید کنندگان و افزایش قیمت‌های بی‌رویه مصرف کنندگان جلوگیری کنیم و الگوی کشت نیز اتفاق بیافتد.

وی تأکید کرد: در طرح کشت قراردادی امسال دیم‌زارها نبودند، ولی برای سال آینده قرار است دیم‌زارها در طرح کشت قراردادی قرار بگیرند و خدماتی که به صورت نهاده‌های نسیه یا مدت‌دار به کشاورزان تعلق می‌گیرد در دیم‌زار‌ها نیز اتفاق بیافتد.
 
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *