صنعت پتروشیمی قادر به تامین نیاز‌های اقتصادی کشور در حوزه ارز است/ افزایش ۷۶ درصدی ارزآوری صنعت پتروشیمی

13:04 - 08 دی 1400
کد خبر: ۷۸۵۳۴۷
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: اگر حاکمیت زیرساخت‌های لازم را فراهم کند، صنعت پتروشیمی نیاز‌های اقتصادی کشور در حوزه ارز را تامین می‌کند.

- احمد مهد‌وی ابهری در نشست خبری که مناسبت روز صت، اظهار داشت:  صنعت پتروشیمی، یکی از صنایع پرمزیت کشور است و اگر حاکمیت به آن توجه کند و زیرساخت‌ها را فراهم کند، این صنعت قادر است بسیاری از نیاز‌های اقتصادی در حوزه ارز را تامین کند.

وی با بیان اینکه در منابع هیدروکربنی در دنیا رتبه دوم را داریم، ادامه داد: صنعت پتروشیمی در مقابل خام فروشی است و مصرف از این صنعت در دنیا روز به روز در حال افزایش است.

دبیر‌کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: در ۹ماه اخیر ۱۰ونیم میلیارد دلار ارزش صادرات ما بوده است.

مهدوی ابهری افزود: در چند سال اخیر تمامی ارز حاصل از صادرات را در بخش‌های مختلف به کار گرفته ایم و هیچ ارزی سوخت نشده است.

مهدوی ابهری گفت: در سال ۱۴۰۰ به ۹۳ میلیون تن ظرفیت اسمی می‌رسیم که در ۹ ماه اخیر ۱۰ و نیم میلیارد دلار ارزش صادرات صنعت پتروشیمی بوده است و حدود ۴ میلیارد دلار نیاز داخل را تأمین کرده‌ایم و حدود ۹.۲ میلیارد دلار ارز به سامانه نیما تزریق کرده‌اند.

مدیرکل انجمن صنعت پتروشیمی افزود: حدود یک میلیارد دلار کود شیمیایی و اوره برای صنعت کشاورزی باقیمت تکلیفی تأمین کرده‌ایم.

وی با اشاره به وضعیت صنعت پتروشیمی در زمان تحریم‌ها، با بیان اینکه در زمان سخت تحریم‌ها توانسته‌ایم تولید و صادرات را افزایش دهیم و همچنین در بحث ارزآوری و رفع تعهد رتبه اول را داشته‌ایم، گفت: ارزآوری پتروشیمی‌ها حدود ۷۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش افزایش داشته است.

مهدوی ابهری بیان کرد: در صنعت پتروشیمی توانسته‌ایم ارز خوب و مرغوبی را در اختیار بانک مرکزی و دولت قرار دهیم.

مدیرکل انجمن صنعت پتروشیمی با طرح این سؤال که می‌گویند کشور ۴۰ میلیارد دلار صادرات داشته است، آیا این صادرات در خدمت نظام بانکی کشور همانند ارز پتروشیمی‌ها بوده است، قطعاً نبوده است، افزود: طی چند ماه گذشته،  ارزی نداشته‌ایم که سوخت شود لذا جا دارد این صنعت مورد کمک و حمایت حاکمیت قرار گیرد چراکه در غیر این صورت به مردم و کشور ظلم می‌شود.

مهدوی ابهری تصریح کرد: برای اینکه سرعت لوکوموتیو حرکتی اقتصادی کشور بیشتر شود رسانه‌ها نیز باید کمک کنند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی اظهار داشت: از وزیر نفت تشکر می‌کنم که نگاه مثبتی به صنعت پتروشیمی دارد و در این مدت کوتاهی که دولت آغاز به‌کار کرده تا جایی که ممکن بود حمایت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در صنعت پتروشیمی زنجیره‌های ارزش‌افزوده هنوز کامل نشده لذا راه بسیاری تا رسیدن به توسعه وجود دارد، گفت: اگر حاکمیت کمک کند می‌توانیم سرعت توسعه را افزایش دهیم که منافع و نتایج آن برای مردم و اقتصاد کشور خواهد بود.

مهدوی ابهری بابیان اینکه روزانه ۷۲ میلیون مترمکعب گاز در پتروشیمی‌ها مصرف می‌شود، اما مقدار مصارف خانگی ۶۰۰ میلیون مترمکعب است، تصریح کرد: ارزش تولیدات صنعت پتروشیمی هرسال ۲۱ میلیارد دلار است لذا اگر گازی که به مردم داده می‌شود تبدیل به مصرف پتروشیمی شود سالانه ۱۷۰ میلیارد دلار ارزش خواهد داشت.

مدیرکل انجمن صنعت پتروشیمی با تأکید بر اینکه مردم در صرفه‌جویی تلاش کنند ادامه داد: ما به‌اندازه ۱۰ کشور اروپایی بزرگ مثل آلمان، انگلستان و فرانسه گاز مصرف می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در دوران تحریم‌ها از سال ۹۷ تا ۹ ماهه ۱۴۰۰ بیش از ۴۰ میلیارد دلار درآمد صادراتی برای کشور ایجاد کردیم و بیش از ۱۹ و نیم میلیون تن ماده اولیه صنایع پایین‌دستی به ارزش ۱۷ و نیم میلیارد دلار را برای داخل کشور تأمین کرده‌ایم که اگر نبود باید این مقدار را وارد می‌کردیم.

مهدوی ابهری افزود: بیش از ۸ میلیون تن کود شیمیایی اوره باقیمت‌های تکلیفی و به ارزش ۲.۱۳ میلیارد دلار به بخش کشاورزی کشور داده‌ایم.

مدیرکل انجمن صنعت پتروشیمی تصریح کرد: صنعت پتروشیمی در اوج سال‌های تحریم به‌طور متوسط سالانه حدود ۱۱ میلیارد دلار درآمد صادرتی داشته و ۵ ونیم میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی در کشور درزمینه واردات ایجاد کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امسال صادرات در صنعت پتروشیمی به  ۱۴ میلیارد دلار خواهد رسید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *