تقویم تاریخ؛ از امضای قانون اساسی مشروطه تا درگذشت شاه عباس

8:31 - 08 دی 1400
کد خبر: ۷۸۵۲۰۵
امروز، چهارشنبه هشتم دی سال ۱۴۰۰هجری شمسی، برابر با بیست و چهارم جمادی الاول سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با بیست و نهم دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی است.

_ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (هشتم دی) به شرح زیر است:

درگذشت حسن قمی عالم برجسته

۱۵ سال پیش در چنین روزی بیست و چهارم جمادی الاول سال ۱۴۲۸ هجری قمری حاج آقا حسن قمی، عالم برجسته، درگذشت. آیت الله طباطبایی قمی در سوم صفر سال ۱۳۲۹ قمری در شهر مقدس مشهد دیده به جهان گشود و پس از تحصیلات مقدماتی در محضر مدرسین بزرگ مشهد و درک درس پدر بزگوار در زمان قیام بزرگ مرحوم حاج آقای حسین طباطبایی قمی، همگام با وی در دفاع از حریم مقدسات دینی، عمر خود را سپری کرد و در اثر حکم ظالمانه رضاخانی، به همراه پدر به عراق تبعید شد. این عالم مبارز پس از رحلت پدر خویش، برای اداره حوزه علمیه مشهد به زادگاه خود بازگشت. حاج آقا حسن قمی آثار علمی فراوانی از خود به یادگار گذاشت که کتاب الحج و حاشیه بر عروه الوثقی به انضمام رساله‌های عملیه و مناسک، از آن جمله است. ایشان در سال ۱۳۴۲ شمسی همگام با سایر مراجع قیام کرد و به همین دلیل توسط رژیم شاه، بازداشت شد و تا پیروزی انقلاب اسلامی در تبعید به سر برد. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همواره در خدمت اهداف و آرمان‌های انقلاب بود.

تقویم تاریخ؛ از امضای قانون اساسی مشروطه تا درگذشت شاه عباس

امضای قانون اساسی مشروطه در ایران

۱۱۵ سال پیش در چنین روزی، هشتم دی ماه سال ۱۲۸۵ هجری شمسی قانون اساسی مشروطه که توسط اولین مجلس شورای ملی ایران تهیه و تدوین شده بود، به امضای پادشاه وقت ایران، مظفرالدین شاه قاجار، رسید. این قانون دارای ۵۱ ماده بود که بعد‌ها ۱۰۷ ماده دیگر به عنوان متمم به آن افزوده شد. شایان ذکر است که قانون اساسی مشروطه در طول سال‌های متمادی بویژه در دوره رژیم دیکتاتوری پهلوی دستخوش تغییر و تحول بسیار شد، به طوری که در زمان محمدرضا پهلوی چندین بار اصول آن تغییر یافت و یا موادی به آن اضافه شد. اصول حذف شده معمولاً به ضرر حاکمیت مردم و اسلام بر کشور بود و اصول اضافه شده نیز در جهت تثبیت سلطه استبدادی پهلوی بود. دگرگونی اصول مهم قانون اساسی اولیه، از عوامل انحراف نهضت مشروطیت بود.

تقویم تاریخ؛ از امضای قانون اساسی مشروطه تا درگذشت شاه عباس

درگذشت شاه عباس، مشهورترین شاه سلسله صفویان

۴۰۵ سال پیش در چنین روزی ۲۴ جمادی الاول سال ۱۰۳۸ "شاه عباس صفوی" از شاهان سلسه صفوی در بهشهرِ مازندران درگذشت.

دوره‏ حکومت شاه عباس، پادشاه معروفِ صفویه، به دلیل وجود دانشمندان، علما و هنرمندان برجسته، از اهمیت ویژه ‏ای برخوردار است. بنای مسجد امام و میدان نقش جهان اصفهان، ایجاد تونِلی در کوهرنگِ اصفهان برای انتقال آب کارون به زاینده رود، تأسیس مرکز تجارت ابریشم، احداث راه کاروان‏‌های تجارت ابریشم از طریق اصفهان و نیز ساخت کاروانسرا‌های فراوان و ایجاد واحد پول جدید در سراسر ایران از جمله اقدامات شاه عباس صفوی به شمار می ‏روند. شاه عباس صفوی پس از ۴۲ سال سلطنت، در ۵۹ سالگی درگذشت. در حالى که با وجود بیمارى، اندیشه تسخیر بصره را در سر داشت و حتى سردار خود امام قلى خان را به فرماندهی این عملیات گماشته بود.

تقویم تاریخ؛ از امضای قانون اساسی مشروطه تا درگذشت شاه عباس

استقلال ایرلند از انگلیس

۸۴ سال پیش در چنین روزی، بیست و نهم دسامبر سال ۱۹۳۷ میلادی قرارداد استقلال جمهوری ایرلند به امضای رهبران جمهوریخواه ایرلند و دولت انگلیس رسید، اما به دلیل آغاز جنگ جهانی دوم، دولت انگلیس از اجرای این قرارداد خودداری کرد. پس از جنگ، در سال ۱۹۴۹ میلادی، جمهوری ایرلند جنوبی رسماً استقلال خود را از انگلیس اعلام کرد. استقلال جمهوری ایرلند، نتیجه ۸ قرن مبارزه جمهوریخواهان ایرلند با انگلیس بود. گفتنی است سال‌ها قبل از استقلال ایرلند جنوبی، دولت انگلیس برای پایان دادن به مبارزات ایرلندی ها، اختیاراتی در زمینه اداره امور داخلی به کاتولیک‌های جمهوریخواه این کشور داد. اما ۶ ایالت شمالی ایرلند که اکثریت جمعیت آن را پروتستان‌های طرفدار انگلیس تشکیل می‌دادند، همچنان زیر حاکمیت مستقیم لندن باقی ماندند. به همین دلیل اقلیت کاتولیک ایرلند شمالی به تلاش برای خروج انگلیس از ایرلند شمالی و وحدت دو ایرلند، ادامه داد. کشور ایرلند جنوبی با بیش از ۷۰ هزار کیلومتر مربع مساحت، بخش اعظم جزیره ایرلند را تشکیل می‌دهد که با فاصله کمی در غرب انگلیس قرار دارد.

تقویم تاریخ؛ از امضای قانون اساسی مشروطه تا درگذشت شاه عباس

تاسیس صندوق بین المللی توسعه کشاورزی

۴۴ سال پیش در چنین روزی، ۲۹ دسامبر ۱۹۷۷ میلادی صندوق بین المللی توسعه کشاورزی یا آیفاد (The International Fund for Agricultural Development) وابسته به سازمان ملل متحد تأسیس شد. نخستین اقدام برای تأسیس صندوق بین ‏المللی توسعه کشاورزی در جریان کنفرانس جهانی خواربار در رُم ایتالیا در سال ۱۹۷۴ م صورت پذیرفت. سه سال بعد در ۲۹ دسامبر ۱۹۷۷ م، با تصویب مجمع عمومی و شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل، بین ‏المللی توسعه کشاوری صندوق موسوم به ایفاد، به عنوان یکی از کارگزاری‏های تخصصی سازمان ملل تأسیس گردید. از جمله اهداف ایفاد، مبارزه با گرسنگی و فقر روستاییان در کشور‌های در حال توسعه از طریق ارائه وام و کمک‏های بلاعوض به منظور رشد و توسعه امور کشاورزی در این‏گونه کشور‌ها عنوان شده است. منابع مالی این صندوق توسط بانک جهانی، بانک‏های عمران منطقه‏ای و سایر مؤسسات وابسته به سازمان ملل متحد و هم‏چنین کمک‏های داوطلبانه برخی کشورها، باز پرداخت وام‏ها و درآمد حاصل از سرمایه ‏گذاری‏های صندوق تامین می‏شود. مقر این صندوق در شهر رُم پایتخت ایتالیا است. اعضای صندوق در سه دسته قرار گرفته ‏اند: کشور‌های پیشرفته صنعتی، کشور‌های عضو اوپک و کشور‌های در حال توسعه. این صندوق دارای یک شورای حکام، یک هیأت مدیره و رئیس دبیرخانه می‏باشد و هیأت مدیره صندوق مسئول عملیات کلی صندوق می‏‌باشد.

تقویم تاریخ؛ از امضای قانون اساسی مشروطه تا درگذشت شاه عباس



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *