رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

راهکار ژاپنی‌ها برای فرار از تنهایی؛ خانواده اجاره‌ای چند؟

11:50 - 07 دی 1400
کد خبر: ۷۸۵۰۱۹
برخی از شرکت‌های ژاپنی افرادی را به عنوان خانواده یا دوست برای رهایی افراد از تنهایی، اجاره می‌دهد.

_ روزنامه خراسان نوشت: «تنهایی» یکی از مشکلات اساسی جوامع صنعتی است، اما جامعه سرمایه داری برای این مشکل هم راه حل‌هایی ابداع کرده است. ژاپن یکی از جوامع پیشرفته صنعتی آسیایی است که مشکل «تنهایی» در آن موج می‌زند. شاید باورش سخت باشد، ولی یکی از پدیده‌های اجتماعی عجیبی که در کشور‌های غربی از جمله ژاپن رخ داده، پدیده اجاره کردن «مادر و همسر و فرزند» است. به همین منظور شرکت‌هایی در ژاپن وجود دارند که در صورت مراجعه به این مراکز، به شما خانواده اجاره می‌دهند. با یکی از شعب تماس می‌گیرید و درخواست اجاره خانواده می‌کنید. تعداد اعضای خانواده را هم می‌توانید انتخاب کنید. برای مثال می‌توانید یک خانم خانه و یک دخترخانم در نقش بچه سفارش دهید و آن‌ها در اولین فرصت، برای شما ارسال می‌شوند. در ادامه بیشتر به این موضوع پرداخته ایم.

خدمات خانواده اجاره‌ای

در گذشته خانواده‌ها گسترده بودند یعنی سه نسل در آنِ واحد در آن زندگی می‌کردند (پدربزرگ و مادربزرگ به همراه پدر و مادر و فرزندانشان) و معمولا به دلیل زیادی نزدیکان، نیاز‌های عاطفی به خوبی برآورده می‌شد، اما در دنیای مدرن آدم‌ها نیازمند اجاره کردن محبت هستند تا تنها چند ساعت در هفته بتوانند به آرامشی نسبی دست پیدا کنند. در این میان، اجاره چند نفر به عنوان اعضای خانواده نداشته، تلاشی است برای تسلی دادن به جا‌های خالی در زندگی سرد و بی روح صنعتی. پیر شدن جمعیت ژاپن و تنها ماندن بسیاری از شهروندان در زندگی روزمره موجب شده است مراکزی به نام «خدمات خانواده اجاره ای» دایر شوند. با این که برای این سالمندان پزشک و پرستار وجود دارد، اما برخی هیچ خانواده‌ای مانند همسر، فرزند و نوه ندارند و به همین علت به شدت احساس تنهایی می‌کنند. این مشکل برخی شهروندان مبتکر را به این فکر انداخت که مراکزی را به عنوان «خدمات خانواده اجاره ای» راه اندازی کنند که به طور فزاینده در میان شهروندان ژاپنی طرفداران بیشتری پیدا می‌کنند.

هزینه اجاره هر عضو خانواده چند؟

طبق آمار‌ها هر سال بیش از ۲۰۰ هزار زوج ژاپنی از هم جدا می‌شوند، یعنی یک طلاق در هر ۲ دقیقه. در این موارد نیز «خدمات خانواده اجاره ای» می‌تواند خلاء‌های موجود را پر کند. بدین ترتیب شهروندان تنها، می‌توانند بار دیگر شاهد باشند که یک خانواده دارند. با این حال باید برای داشتن هر عضو خانواده مبلغ اجاره‌ای را پرداخت کرد و ژاپنی‌ها بر اساس استطاعت مالی شان یک دوست یا خانواده کامل را برای چند ساعت اجاره می‌کنند. طبق گزارش نیویورک تایمز، باید روزانه بابت هر شخص ۲۰۰ دلار بپردازند، برخی دیگر از شهروندان حتی چند خانواده را به عنوان قوم و خویش اجاره می‌کنند تا جای خانواده و اقوام از دست رفته شان را پر کنند. صاحبان این حرفه جدید معتقدند با توجه به روند کنونی پیری در جامعه ژاپن این کشور بازاری بزرگ برای چنین کسب و کار‌هایی است.


برچسب ها: خانواده ژاپن

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *