بهادری‌جهرمی: میزان فروش نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ واقع‌بینانه است/ دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد

10:54 - 07 دی 1400
کد خبر: ۷۸۴۹۶۹
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
سخنگوی دولت گفت: میزان فروش نفت در لایحه بودجه سال بعد کاملاً واقع‌بینانه و با اقدامات دیپلماتیک انجام شده است و تقریباً همین میزان فروش و بازگشت منابع حاصل از فروش نفت را شاهد خواهیم بود.

- علی بهادری‌جهرمی صبح امروز در یک نشست خبری گفت: در جلسه اخیر هیئت دولت، استاندار خوزستان حاضر شد؛ یکی از وعده‌های دولت این بود که استانداران ویژه در جلسات هیئت دولت حاضر شوند و اقدامات خود را مطرح کنند. 

سخنگوی دولت بیان کرد: در ابن جلسه، بصورت جمعی برای حل مشکلات استان خوزستان برنامه‌ریزی شد. استاندار خوزستان گزارش مفصلی از مشکلات ناشی از زلزله، بحران کم‌آبی، فاضلاب استان، اشتغال جوانان و سایر موضوعات استان و گزارشی از شرح اقدامات و موانع موجود را مطرح کرد. وزرا نیز مطالب مربوط را مطرح کردند تا مشکلات استان با برنامه‌ریزی و اقدامات لازم برطرف شود.

وی با اشاره به شیوع سویه جدید کرونا با نام‌ امیکرون افزود: برای اینکه مجددا دچار محدودیت‌های ناشی از سویه جدید کرونا نشویم، از مردم‌ می‌خواهیم برای تزریق دز سوم کرونا به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند و از ماسک هم غافل نشوند چراکه تاثیر استفاده از ماسک با هیچ روش پیشگیری دیگر قابل قیاس نیست.

سخنگوی دولت با بیان این که در آستانه حماسه ۹ دی که روز بصیرت و میثاق امت با ولایت است قرار داریم گفت: این روز را گرامی می‌داریم. ۹ دی روز ایستادگی مردم پای آرمان‌های انقلاب اسلامی و جمهوریت نظام بود.

بهادری‌جهرمی با بیان این که لازم است از مرد میدان عدالت و مبارزه با تروریسم شهید سپهبد سلیمانی نیز یاد کنیم گفت: در آستانه ایام دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها و اقدامات جنایت کارانه رژیم تروریستی آمریکا قرار داریم امیدواریم راه شهید سلیمانی و هم رزمان او ادامه یابد. با جدیت پیگیری حقوقی علیه عاملان و آمران این ترور ادامه دارد.

وی با اشاره به مصوبات اخیر هیئت دولت گفت: یک آیین‌نامه در راستای قانون بودجه ۱۴۰۰ درباره شیوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان به تصویب رسید که در این راستا از مشترکان پرمصرف برق که تعداد کمی هم هستند مبلغ بیشتری به صورت پلکانی اخذ می‌شود. در عوض مشوق‌هایی از سوی وزارت نیرو در اختیار مشترکان کممصرف قرار می‌گیرد و از هزینه برقشان کم می‌شود

سخنگوی دولت عنوان کرد: بر اساس این مصوبه در نرخ تعرفه مشترکان کم‌مصرف هیچ تغییری ایجاد نشده است، اما هزینه برق مشترکان پرمصرف به نسبت افزایش مصرفی که با توجه به الگوی مصرف مشترکان دارند شاهد افزایش تعرفه خواهند بود.

بهادری‌جهرمی با بیان این که در دو هفته اخیر شورا‌های عالی متعددی به ریاست رئیس جمهور برگزار شد گفت: دومین جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ریاست دکتر رئیسی برگزار شد. همچنین دومین جلسه شورای عالی اشتغال با فاصله کمتر از دو ماه برگزار شد که این سرعت زمانی و کاهش بین جلسات این شورا بی سابقه بوده است و نشان از اهتمام دولت به حل مشکل بیکاری مردم خصوصاً جوانان عزیز با اتخاذ تصمیمات لازم برای تقویت و توسعه اشتغال دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهور به روسیه گفت: در استمرار تعاملات ایران و روسیه، ولادیمیرپوتین از رئیس جمهور کشورمان برای سفر به این کشور دعوت کرده است. لذا این سفر در اوایل سال میلادی آتی به روسیه انجام می‌شود و در چارچوب تقویت سیاست روابط و همکاری‌های جهانی با اولویت کشور‌های دوست و همسایه صورت می‌گیرد. مباحث دوجانبه و منطقه‌ای با محوریت مسائل تجاری و اقتصادی در آن مطرح می‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا دولت برنامه‌ای تحولی برای انتصابات مدیران دارد، گفت: سریع‌تر انجام شدن فرایند انتصاب مدیران مطالبه به حقی است و صدایش به گوش دولت نیز رسیده است. این موضوع در جلسات از رئیس جمهور پیگیری می‌شود و در جلسه اخیر هیئت دولت درباره تثبیت وضعیت مدیران تاکید کردند. بنای دولت بر تغییر مدیران نیست و بنا بر شایسته‌سالاری، کارآمدی و اعتقاد به حرکت تحولی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت منابع ارزی کشور گفت: همان طور که در جریان هستید کشور در شرایط تحریمی قرار دارد اما به نسبت آن، وضعیت فروش نفت و بازگشت منابع حاصل از آن، منابع ارزی قابل قبولی داریم و شاهد مثال آن نیز ثبات ارزی موجود در کشور است. لذا مشکلی برای تامین ارز نداریم و در بسیاری از روز‌ها عرضه ارز بیشتر از تقاضا بوده است. اگر با همین سرعت و برنامه‌ریزی در فروش نفت و بازگشت منابع روبرو باشیم خبر‌های بهتری در گشایش ارزی کشور خواهیم شنید.

بهادری‌جهرمی در پاسخ به اینکه آیا میزان فروش نفت در بودجه سال ۱۴۰۱ واقع‌بینانه در نظر گرفته شده است بیان کرد: میزان فروش نفت در لایحه بودجه سال بعد کاملاً واقع‌بینانه و با اقدامات دیپلماتیک انجام شده است و تقریباً همین میزان فروش و بازگشت منابع حاصل از فروش نفت را شاهد خواهیم بود. چنانچه تا آذرماه امسال ۴۰ میلیارد دلار تامین ارز از حوزه‌های مختلف داشتیم که به قسمت‌هایی که لازم داشتند تخصیص داده شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره نظر دولت راجع به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت: این طرح از سوی نمایندگان مجلس در دستور کار بررسی خانه ملت قرار گرفته و وزارت ارتباطات نیز به نمایندگی از دولت نکاتی را در جلسات مطرح کرده است. برخی از آن‌ها دغدغه‌های مردم و فعالان حوزه مجازی بود.
 
وی ادامه داد: نگاه دولت در فضای مجازی این است که با توجه به وضعیت فعلی این فضا، دسترسی به اینترنت پرسرعت، امن، ارزان و باکیفیت جزو حقوق شهروندی به حساب می‌آید، دولت خود را مکلف را به تامین آن می‌داند و حمایت از کسب و کار‌های اینترنتی نیز به عنوان یک اولویت در دستورکار دولت قرار دارد. همچنین استفاده از منظومه‌های ماهواره‌ای و افزایش کیفیت اینترنت در مناطق شهری و روستایی نیز از سیاست‌های دولت سیزدهم بوده و هست.
 
بهادری‌جهرمی درباره برنامه دولت برای کاهش قیمت‌ها و گرانی برخی کالا‌ها گفت: مسئله گرانی کالا‌ها ۲ بعد دارد. یک بعد آن ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای اقتصادی است که تورم فعلی هم ناشی از آن و یک بعد دیگر مربوط به گران‌فروشی و تخلفات افراد سودجو در بازار است. درباره گران‌فروشی ستاد تنظیم بازار در دولت که با ریاست معاون اول رئیس جمهور هر هفته چهارشنبه تشکیل می‌شود، بنای برخورد با تخلفات را دارد و تدابیر زیادی برای مقابله با این پدیده در بازار اتخاذ شده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: نظارت بر بازار با همکاری صنوف نیز در دستور کار قرار گرفته است و نمایندگان اصناف و میادین تره‌بار نیز در جلسات ستاد تنظیم بازار حاضر می‌شوند تا بتوانیم قیمت‌ها را بیشتر کنترل کنیم، اما برای مشکلات ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای اقتصاد کشور نیازمند انجام اصلاحات ساختاری در حوزه‌های بانکی، ارزی و بودجه‌ریزی هستیم.
 
وی تصریح کرد: طی سه ماه اول فعالیت دولت سیزدهم ۱۲ واحد در صد از رشد واحد پولی کاسته شده و نتیجه آن جلوگیری از افزایش تورم است. اصلاح در نظام پرداخت یارانه‌ها هم که در تورم تاثیرگذار است، محقق خواهد شد.
 
بهادری‌جهرمی درباره اختصاص ارز به دارو و گندم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: دولت هیچ برنامه کوتاه‌مدتی برای حذف ارز ترجیحی گندم و دارو ندارد. در برنامه بلندمدت باید منتظر بمانیم تا ببینیم مجلس درباره لایحه بودجه سال آینده چه تصمیمی می‌گیرد و پس از آن برای برنامه ریزی‌های لازم اقدام کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین گفت: دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. متاسفانه نامه‌ای که اخیراً منتشر شد باعث ایجاد سوء برداشت‌هایی درباره برنامه دولت در بازتوزیع یارانه بنزین شد. دولت در طرح خود بنا دارد توزیع یارانه را در سطح عادلانه‌تری در جزیره کیش و قشم به منصه آزمایش بگذارد. شیوه توزیع همین یارانه با همین مبلغ مدنظر است.

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی یارانه به رانندگان اختصاص پیدا می‌کند و خود به خود افرادی که دارای چند خودرو هستند چند یارانه می‌گیرند. این امر در آلودگی شهر‌ها نیز مؤثر است و این نظام پرداخت عادلانه نیست لذا بازتوزیع همین یارانه به گونه‌ای که یارانه به جای خودرو به افراد تخصیص یابد، در دستور کار است و فعلاً آزمایشی انجام می‌شود.

بهادری‌جهرمی درباره علت چندگانگی‌های موجود در سخنان مسئولان درباره افزایش قیمت بنزین گفت: دولت سیزدهم اهل تصمیمات یک شبه نیست بلکه یک دولت مردمی است. دولت امنیتی و اهل خبر‌های تلخ صبح جمعه هم نیست. بروز چنین تفکری در سطح جامعه جزو میراث‌های تلخی است که از دولت قبل در ذهن مردم ماندگار شده است و همان طور که گفته شد اجرای طرح آزمایشی بنزین برای توزیع عادلانه آن با همان قیمت است که نتایجش را مردم می‌بینند و پس از در سطح ملی اجرا می‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره علت ساخت پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای قاسم سلیمانی از سوی دولت گفت: دولت در این‌باره منع قانونی ندارد و در لایحه بودجه مشارکت در این بخش با جذب سرمایه‌گذاران خصوصی مدنظر قرار داده شده است. بعد از یک سال دولت می‌تواند فعالیت این پالایشگاه را به بخش خصوصی واگذار کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره ساز و کار اتخاذ تصمیمات دولتی در خصوص مباحث اقتصادی و اطلاع‌رسانی آن گفت: رئیس جمهور قبل از رای اعتماد به وزرا شفاف اعلام کرد مسئول تیم اقتصادی دولت، معاون اول رئیس جمهور است و برنامه‌ریزی دولت برای مباحث اقتصادی پیش از آغاز به کار آن از سوی تیم کارشناسی در قالب سند تحول دولت تدوین شده بود. پس از آغاز به کار دولت نیز مباحث اقتصادی در جلسات کارشناسی تثبیت شده‌اند و هرگز خللی در این مسیر ایجاد نشده است.

بهادری‌جهرمی افزود: نظر رئیس جمهور درباره اطلاع رسانی مسائل اقتصادی بوده که برای مردم حائز اهمیت است و این اخبار را دنبال می‌کنند. لذا در اتخاذ تصمیمات و برنامه‌ریزی هیچ مشکل و عدم هماهنگی در دولت وجود ندارد و دستگاه‌ها و کارشناسان آن‌ها نظرات خود را می‌گویند و تصمیمات تحت نظر معاون اول بررسی و اتخاذ می‌شوند.

سخنگوی دولت درباره ابهامات ایجاد شده در شهادت سفیر پیشین ایران در یمن گفت: شهادت ایرلو واقعیت تلخی است که مردم یمن هر روز آن را درک می‌کنند و با این رویداد تلخ، آنچه به مردم یمن می‌گذرد به مردم سایر کشور‌های دیگر نیز منتقل شد. شهید ایرلو به کرونا مبتلا شده بود و در یک بیمارستان در صنعا بستری بود و از آنجا که جانباز شیمیایی هم بود امکان ادامه درمان او در صنعا ممکن نشد. با هماهنگی‌ انجام شده با با کشور عراق به ایران منتقل و در بیمارستان بقیه‌الله بستری شد که با تأخیری که در امر جابجایی وی صورت گرفت متأسفانه حال جسمی ایشان بهبود نیافت و به مقام والای شهادت نائل شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت قصد اصلاح لایحه بودجه را با توجه به مفاد یازده‌گانه قانونی مندرج در نامه یکی از نمایندگان دارد یا خیر، گفت: این نامه از سوی یکی از نمایندگان مجلس برای رئیس سازمان برنامه و بودجه ارسال شده بود که در بازه زمانی کوتاهی به تفصیل پاسخ داده و این موضوع روشن شد که لایحه بودجه کاملاً در چارچوب قانون است و تمام موارد یازده‌گانه قانونی در آن دیده شده است.

بهادری‌جهرمی درباره نظرات کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی نیز، گفت: وزارت ارتباطات نگرانی‌هایی برای فقدان آسیب به کسب و کار‌های اینترنتی را مطرح و نظرات خود را درباره این طرح اعلام کرده است، اما نظر مرکز پژوهش‌ها ناظر به نظرات نمایندگان مجلس است.

سخنگوی دولت درباره نحوه تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی گفت: ارز ترجیحی یکی از موارد ناکارآمدی سیاست‌های اقتصادی گذشته است که برکسی نیز پوشیده نیست و مردم نیز طعم آن را با وضعیت تورمی کنونی چشیده‌اند. دولت قبلی در زمان تصویب لایحه بودجه سقفی را برای تخصیص ارز ترجیحی در نظر گرفته بود و این سقف در ابتدای کار دولت جدید تمام شده بود. دولت سیزدهم لایحه جدیدی را برای افزایش سقف منابع داد، اما مجلس با آن موافقت نکرد. لذا دولت مکلف شد سیاست اصلاح تخصیص ارز ترجیحی را در دستور کار قرار دهد که مرحله اقدام و اجرای آن قبل از انجام به گوش مردم می‌رسد.

وی درباره نگرانی‌های مردم از تأثیر حذف ارز ترجیحی بر قیمت کالاها، گفت: با نظریات و طرح‌هایی که برخی مطرح کرده‌اند مسلماً شایعاتی ایجاد شد، اما اگر دولت برنامه‌ای داشته باشد سخنگو و معاون اول رئیس جمهور قبل از اجرا جزئیات آن را در اختیار مردم قرار می‌دهند، مشکل‌آفرین بودن سیاست واگذاری ارز ترجیحی برای یارانه و قرار گرفتن آن در اختیار مردم مشکلاتی داشته که بر کسی پوشیده نیست. مجلس طرحی داشت که یارانه اعطایی به مردم به تدریج شکل بهتری پیدا کند.

بهادری‌جهرمی تأکید کرد: استمرار اختصاص ارز ترجیحی در لایحه دولت دیده نشده است چرا که این سیاست علاوه بر مضرات اقتصادی که دارد باعث تورم می‌شود و منابعش هم تأمین نشده است. دولت فعلاً بنای تغییر در سیاست و تخصیص یارانه به مردم ندارد لذا هرگونه افزایش قیمت کالا غیرمجاز است و اگر چنین مواردی دیده شود ستاد تنظیم بازار با آن برخورد می‌کند.

سخنگوی دولت درباره نظر برخی از نمایندگان درباره عملکرد تیم اقتصادی دولت، گفت: فعالان تیم اقتصادی دولت که شامل وزرای صنعت، معدن تجارت، اقتصاد و دارایی و کار تعاون و رفاه اجتماعی می‌شوند از فعالان و پرکاران و با انگیزه‌ترین اعضای هیئت دولت هستند که در تمام جلسات اقتصادی حاضر می‌شوند. نظرات آن‌ها پایه‌های برنامه‌ریزی اقتصادی دولت قرار می‌گیرد و جزئی جدایی‌ناپذیر از تیم اقتصادی هستند که با قدرت و انگیزه به کار خود ادامه می‌دهند.

وی درباره امکان افزایش دو ساله سن بازنشستگی افراد در لایحه بودجه ۱۴۰۱، گفت: طبیعتاً تفسیر درست با تصویب لایحه بودجه توسط مجلس صورت می‌گیرد و تا آن زمان نمی‌توان در این باره اعلام نظر کرد. در آن صورت است که وضعیت برای ما و مردم مشخص می‌شود.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *