رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تقویم تاریخ؛ از تولد لویی پاستور تا ترور بی نظیر بوتو

8:31 - 06 دی 1400
کد خبر: ۷۸۴۶۷۵
امروز، دوشنبه ششم دی سال ۱۴۰۰هجری شمسی، برابر با بیست و دوم جمادی الاول سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با بیست و هفتم دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی است.

_ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (ششم دی) به شرح زیر است:

درگذشت سیدعلی پرورش مبارز ضد رژیم طاغوت

۸ سال پیش در چنین روزی، ششم دی ماه ۱۳۹۲ شمسی سید علی اکبر پرورش از مبارزان سیاسی علیه رژیم شاه درگذشت. سید علی اکبر پرورش در در سال ۱۳۲۱ در زرین شهر اصفهان متولد شد و تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در همان شهر به پایان رساند سپس در دانشگاه اصفهان مدرک لیسانس خود را در رشته ادبیات اخذ نمود ایشان مدرک فوق لیسانس خود را در دانشسرای عالی تهران در رشته کارآموزی دبیری دریافت نمود. ایشان از مبارزان سیاسی دوران انقلاب علیه رژیم شاه بود و در بعد از انقلاب در سمت‌های اجرایی زیادی از جمله وزارت آموزش و پرورش و نمایندگی مجلس و عضویت در شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی فعالیت نمود. سید علی اکبر پرورش صبح روز جمعه ۶ دی ۱۳۹۲ در بیمارستان صدوقی اصفهان بعد از گذراندن یک دوره طولانی بیماری دار فانی را وداع گفت.

تقویم تاریخ؛ از تولد لویی پاستور تا ترور بی نظیر بوتو

درگذشت آیت الله بهجت، مجتهد و عارف بزرگ شیعه

۱۳ سال پیش در چنین روزی بیست و دوم جمادی الاول سال ۱۴۳۰ هجری قمری آیت الله شیخ محمدتقی بهجت، مرجع تقلید، مجتهد و عارف بزرگ جهان اسلام به دیار باقی شتافت.

محمدتقی بهجت فومنی در اواخر سال ۱۳۳۴ق در شهر فومن در استان گیلان چشم به جهان گشود. در شانزده ماهگی مادرش را از دست داد. تحصیلات ابتدایی را در مکتب‌خانه فومن به پایان برد و سپس در همان شهر به تحصیل علوم دینی پرداخت. در سال ۱۳۴۸ق در ۱۴ سالگی به عراق مشرف شد و در کربلای معلی اقامت گزید و پس از چهار سال برای ادامه تحصیل به نجف اشرف رفت. شیخ محمدتقی بهجت فومنی بعد از تکمیل دروس دینی، در سال ۱۳۶۳قمری به ایران مراجعت کرد و چند ماهی در زادگاه خود، فومن اقامت گزید و سپس به قم رفت. برخی تألیفات این عالم و عارف زمان عبارتند از: یک دوره کامل اصول، حاشیه بر مکاسب شیخ انصاری، حاشیه بر کتاب ذخیرةالعباد مرحوم شیخ محمدحسین غروی، تقریباً یک دوره فقه فارسی، آیت الله شیخ محمدتقی بهجت همواره از پذیرش مرجعیت دوری می‌کرد تا اینکه در پی فوت مرجع عالی‌قدر، حضرت آیت‌الله العظمی اراکی، اجازه نشر رساله خویش را داد. مرجع عالی‌قدر جهان تشیع، حضرت آیت‌الله العظمی شیخ محمدتقی بهجت فومنی، سرانجام در روز یک‌شنبه بیست و دوم جمادی‌الاولی سال ۱۴۳۰ هجری قمری چشم از جهان فروبست.

تقویم تاریخ؛ از تولد لویی پاستور تا ترور بی نظیر بوتو

تولد لویی پاستور محقق بزرگ پزشکی

۱۹۹ سال پیش در چنین روزی، بیست و هفتم دسامبر سال ۱۸۲۲ میلادی «لویی پاستور» (Louis Pasteur)، پزشک و شیمیدان فرانسوی متولد شد.

پاستور در پایان تحصیلات مقدماتی در پاریس به حرفه معلمی روی آورد. در ۲۷ سالگی موفق به کسب درجه دکترای شیمی شد و از همان زمان به عنوان استاد شیمی در دانشگاه استراسبورگ به تدریس پرداخت. وی همزمان با تدریس، مدیریت تحقیقات علمی دانشسرای پاریس را نیز بر عهده گرفت. پاستور درباره بیماری‌های کرم ابریشم و همچنین امراض مسری به ویژه بیماری هاری، نظریه‌های جدیدی ارائه کرد و در این موارد به کشفیات بزرگی دست یافت. ابداعات او در زمینه درمان بیماری‌های عفونی و مبارزه با میکروب‌ها، اصول معالجه بیماری‌ها و طریقه درمان امراض را تغییر داد. به پاس قدردانی از زحمات پاستور، دولت فرانسه در سال ۱۸۸۸ میلادی، انستیتو پاستور را به اسم او نامگذاری کرد. این مرکز از بزرگترین مراکز تحقیقات پزشکی است و در اکثر کشور‌های جهان، شعبه‌هایی دارد. لویی پاستور در سال ۱۸۹۵ درگذشت.

تقویم تاریخ؛ از تولد لویی پاستور تا ترور بی نظیر بوتو

تاسیس موسسه نظرسنجی گالوپ

۸۶ سال پیش در چنین روزی، برابر با ۲۷ دسامبر ۱۹۳۵ میلادی "مؤسسه گالوپ" معتبرترین و بزرگترین مؤسسه آمارگیری جهان تأسیس شد.

از جمله روش‏های آماری در روان‏شناسی اجتماعی، مراجعه به عقاید و آراء عمومی است. روان‏شناسان اجتماعی تلاش کرده‏ اند با استفاده از فنون و روش‏های آزمایشی، راه‏هایى برای اندازه ‏گیری و توجیه رفتار انسان‏ها به دست آورند. در این راستا، منشاء پیدایش و چگونگی شکل‏ گیری عقاید و افکار، تأثیر روابط بین ‏المللی بر افراد و مسائلی از این قبیل مورد توجه قرار می‏ گیرد. استخراج عقاید و آراء عمومی به این صورت، به ویژه در امور سیاسی و تجاری، رواج یافته و فراگیر شده است. بر این اساس، جورج هاوس گالوپ (George H. Gallup House) یکی از متخصصین استفاده از روش‏های آماری در مطالعه افکار و عقاید عمومی، در ۲۷ دسامبر ۱۹۳۵ م مؤسسه استخراج عمومی را بنیاد نهاد که به نام خود وی گالوپ خوانده می‏ شود. مخارج این مؤسسه از حق اشتراک مؤسسات تبلیغاتی و تولیدی در ایالات متحده امریکا تأمین می‏شود. بسیاری از کشور‌های جهان در مواردی گوناگون، جهت اطلاع از افکار عمومی به این مؤسسه مراجعه می‏ کنند. با این حال گالوپ به عنوان بزرگ‏ترین و معتبرترین مرکز آمارگیری جهان در رابطه با افکار عمومی، غالباً در خدمت اهداف و منافع قدرت‏های سیاسی و اقتصادی امریکا قرار گرفته و در جهت مطامع آنان گام برمی‏دارد.

تقویم تاریخ؛ از تولد لویی پاستور تا ترور بی نظیر بوتو

آغاز به کار صندوق بین المللی پول

۷۶ سال پیش در چنین روزی، بیست و هفتم دسامبر سال ۱۹۴۵ میلادی «صندوق بین المللی پول» (I. M. F) از سازمان‌های تخصصی سازمان ملل متحد، که در عین حال یک نهاد مستقل بین المللی است، آغاز به کار کرد.
برخی اهداف این صندوق، تثبیت نرخ ارزها، تسهیل توسعه و رشد متعادل بازرگانی بین المللی و بالا بردن نرخ اشتغال است. حق رای در صندوق بین المللی پول بر اساس میزان سهام است. به همین دلیل کشور‌های غربی به ویژه آمریکا که مقر صندوق بین المللی پول است، نفوذ فراوانی در این سازمان دارند. از اقدام‌های مهم صندوق بین المللی پول، سرمایه گذاری در طرح‌های سودآور و دادن وام به اعضا است. باوجود این، شرایط سودجویانه و غیرواقع بینانه این صندوق برای پرداخت وام، باعث اعتراض کشور‌های گیرنده وام شده است.

تقویم تاریخ؛ از تولد لویی پاستور تا ترور بی نظیر بوتو

ترور بی نظیر بوتو، رهبر حزب مردم پاکستان

۱۴ سال پیش، در روز بیست و هفتم دسامبر سال ۲۰۰۷ میلادی خانم «بی نظیر بوتو» (Benazir Bhutto) رهبر حزب مردم پاکستان، بر اثر شلیک گلوله و انفجار بمب توسط تروریست‌ها در راولپندی - در شمال شرقی پاکستان - به قتل رسید.

علاوه بر خانم بوتو، حدود ۲۰ تن از هواداران حزب مردم نیز کشته شدند. بی نظیر بوتو در سال ۱۹۵۳ در شهر بندری کراچی در جنوب پاکستان متولد شد. تحصیلات خود را در دانشگاه‌های هاروارد آمریکا و آکسفورد انگلیس به پایان برد و در سال ۱۹۷۷ به پاکستان بازگشت. چندی بعد پدرش، ذوالفقار علی بوتو که نخست وزیر پاکستان بود، از قدرت خلع شد و دو سال بعد حاکمان نظامی او را به اتهام قتل، اعدام کردند. به این ترتیب بی نظیر بوتو که ۲۶ سال داشت، رهبر حزب مردم شد. در پی سرنگونی دولت نظامیان به رهبری ژنرال محمد ضیاءالحق، بی نظیر بوتو در سال ۱۹۸۸، نخست وزیر پاکستان شد. اگرچه خانم بوتو دو سال بعد برکنار شد، اما در سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ بار دیگر به نخست وزیری پاکستان رسید. در سال ۱۹۹۹ با روی کار آمدن ژنرال پرویز مشرف، بی نظیر بوتو به خارج از کشور رفت و در انگلیس و امارات متحده عربی به فعالیت پرداخت. وی در اکتبر سال ۲۰۰۷ میلادی پس از ائتلاف با رقیب دیرینه خود، نواز شریف، به پاکستان بازگشت، اما در ابتدای ورود در یک حمله تروریستی، ۱۳۵ تن از استقبال کنندگان وی کشته شدند. بی نظیر بوتو تبلیغات برای پیروزی در انتخابات پارلمانی را آغاز کرد، اما در چنین روزی قربانی تروریسم شد.

تقویم تاریخ؛ از تولد لویی پاستور تا ترور بی نظیر بوتو

حمله گسترده رژیم صهیونیستی به غزه

۱۳ سال پیش، در روز بیست و هفتم دسامبر سال ۲۰۰۸ میلادی ارتش رژیم صهیونیستی، تهاجم گسترده و همه جانبه‌ای را به باریکه غزه در غرب فلسطین اشغالی آغاز کرد.

مردم این منطقه به دلیل مقاومت شجاعانه در برابر تجاوزات صهیونیست‌ها و همچنین حمایت از دولت منتخب فلسطین به رهبری جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، همواره مورد خشم مقامات صهیونیستی بوده اند. به همین دلیل، نوار غزه از حدود یک و نیم سال پیش از حمله نظامی رژیم صهیونیستی، در محاصره غذایی و دارویی این رژیم و دولت‌های غربی بود. حمله ارتش رژیم صهیونیستی به غزه به قدری شدید بود که در اولین روز آن، حدود ۲۳۰ فلسطینی به شهادت رسیدند. در روز‌های بعد، نیرو‌های زمینی و دریایی این رژیم نیز به عملیات سرکوب و قتل عام مردم بی دفاع غزه، موسوم به «سرب گداخته» پیوستند. صهیونیست‌ها برای آنکه این کشتار وحشیانه در جهان انعکاس چندانی نیابد، از ورود خبرنگاران به باریکه غزه جلوگیری کردند. در این تهاجم بی رحمانه، حدود ۱۴۰۰ تن از فلسطینی‌ها شهید و ۵۵۰۰ تن زخمی شدند، اما فلسطینی‌ها دست از حمایت از دولت منتخب خود و گروه‌های مقاومت برنداشتند. درمقابل، رژیم صهیونیستی که در این جنگ ۲۲ روزه به اهدافش دست نیافته بود، نزد مردم جهان و دولت‌ها به خاطر نقض شدید حقوق بشر و ارتکاب جنایات جنگی متعدد، محکوم شد.

تقویم تاریخ؛ از تولد لویی پاستور تا ترور بی نظیر بوتو



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *