رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

۵۰ درصد سوخت نیروگاه‌های حرارتی کشور از گاز تامین می‌شود

13:33 - 05 دی 1400
کد خبر: ۷۸۴۵۴۲
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
سخنگوی صنعت برق کشور گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد سوخت نیروگاه‌های حرارتی کشور از گاز و مابقی از سوخت‌های مایع و به خصوص گازوئیل تامین می‌شود.

- مصطفی رجبی مشهدی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار داشت: هم اکنون ۵۰ درصد سوخت نیروگاه‌های حرارتی کشور از گاز و مابقی از سوخت‌های مایع و به خصوص گازوئیل تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر  ۴۸ درصد حجم مخازن را سوخت گازوئیل تشکیل می‌دهد؛ ادامه داد: نسبت به سال گذشته وضعیت مناسبی داریم، نسبت به سال گذشته حدود ۸۰۰ میلیون لیتر بیشتر در مخازن نیروگاهی سوخت داریم، ولی قطعا نباید به این دلخوش کنیم چراکه با محدودیت‌هایی که در بخش گاز به وجود می‌آید و مصرف گاز در بخش خانگی افزایش پیدا می‌کند و نیروگاه‌ها در مصرف گاز محدود می‌شوند ما باید از سوخت مایع استفاده کنیم که به این ترتیب، مخازن به سرعت شروع به کاهش می‌کند.

سخنگوی صنعت برق کشور گفت: به لحاظ ظرفیت نیروگاهی در زمستان مشکلی نداریم، بیشتر محدودیت در تامین سوخت داریم. ۹۵ درصد از میزان تولید برق توسط نیروگاه‌های حرارتی که سوخت گاز یا مایع استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: هم اکنون حدود ۳۰ تا ۴۰ روز را به طور مطمئن و پایدار، برق داریم، اما اگر سرما شدت بگیرد و مصرف گاز افزایش پیدا کند روز‌های پایدار برق در کشور تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

رجبی مشهدی با بیان اینکه وزارت نیرو، برنامه جدیدی را تدوین کرده که مشتمل بر سه حوزه است گفت: ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاهی که وزارت نیرو بر اساس منابع داخلی و سایر منابع بخش خصوصی می‌سازد که همه نیروگاه سیکل ترکیبی است و عمدتا هم کلاس F در دستور کار است که راندمان بیش از ۵۵ درصد دارد.

سخنگوی صنعت برق کشور با بیان اینکه بنای دولت بر این است که نیروگاه‌های پر بازده را جایگزین کند و حدود ۱۰ هزار مگاوات هم نیروگاه‌های تجدید پذیر خواهیم داشت بیان کرد: حدود ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه بخار داریم که به نیروگاه‌های گازی اضافه می‌شوند که نیروگاه‌های سیکل ترکیبی پر بازده را می‌سازند؛ از سال گذشته نیروگاه پرند و نیروگاه ارومیه توانستند از بیع متقابل استفاده کنند گرچه روند خیلی کندی داشته و کمتر از ده درصد محقق شده است، همکاری و عزمی در دولت، وزارت نفت و نیرو باید ایجاد شود تا بیع متقابل صورت گیرد.

مالک شریعتی نیاسر عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز خاطر نشان کرد: باید به بخشی نگری و سیاستگذاری‌های بخشی در حوزه انرژی کشور خاتمه داده شود و همه دستگاه‌های اجرایی با یکدیگر در زمینه تولید برق و گاز همکاری کنند تا هر سال زمستان یا تابستان را با دلهره سپری نکنیم.

وی افزود: ساخت نیروگاه‌های پربازده از تکالیف قانونی است که باید رقم بخورد که متاسفانه دولت گذشته اهتمامی به نیروگاه سازی نداشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: در قانون بودجه ۱۴۰۱، صنایع انرژی بر موظف خواهند شد در زمینه تولید سوخت نیروگاهی و تولید برق سرمایه گذاری کنند و این سبب خواهد شد تا صنایع بزرگ، برق مورد نیاز خود را خودشان تولید کنند.

 

 


برچسب ها: برق گاز رجبی مشهدی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *