افزایش ۶۸ درصدی استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری در استان ایلام

14:39 - 05 دی 1400
کد خبر: ۷۸۴۵۳۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری ایلام گفت: لازمه کاهش جمعیت کیفری اجرای سیاست‌ها و تدابیر قانونی در تمام مراحل فرآیند دادرسی است.

- علی دهقانی در جلسه کارگروه کاهش جمعیت کیفری و اصلاح مجرمین استان ایلام بر استفاده از کلیه ظرفیت‌ها و راهکار‌های قانونی کاهش جمعیت کیفری تاکید کرد و اظهار کرد: لازمه کاهش جمعیت کیفری اجرای سیاست‌ها و تدابیر قانونی در تمام مراحل فرآیند دادرسی است و استفاده از نهاد‌های ارفاقی و مجازات‌های جایگزین حبس در خدمات عام المنفعه و اجتماعی باید مورد توجه کلیه قضات استان در ضمن صدور آرای قضایی باشد.

وی افزود: مجازات حبس باید زمانی استفاده شود که برای زندانی موثر باشد و در اصلاح و تربیت روحی و تنبیه و بیدار‌سازی او تاثیرگذار باشد و در واقع مجازات حبس آخرین گزینه‌ای باشد که قضات در اعمال مجازات استفاده کنند.

دهقانی با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش قضات در خصوص مزایا و ابعاد مختلف مجازات‌های جایگزین حبس بر اهمیت توجه به دستور العمل ابلاغی در خصوص ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت زندان‌ها تاکید کرد و اجرای این دستورالعمل را منوط به تغییر دیدگاه و رویکرد کلیه ارکان مجموعه قضایی دانست.

رئیس کل دادگستری استان ایلام گفت: وجود رویکرد واحد در عمل به دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری در کلیه حوزه‌های قضایی و شعب و در تمام مراحل رسیدگی به پرونده‌ها از جمله مرحله تحقیات، قرار، رسیدگی در دادسرا، دادگاه بدوی، دادگاه تجدید نظر و اجرای احکام ضروری است.

وی ضمن تاکید بر ضرورت بازدید مستمر قضات و مسئولین از زندان‌های استان ایلام، افزود: فعالیت شورا‌های حل اختلاف بویژه شورای حل اختلاف زندان در ایجاد صلح و سازش و کاهش جمعیت کیفری و حل و فصل پرونده زندانیان بسیار مهم و تاثیرگزار است.

دهقانی همچنین خاطرنشان کرد: با استفاده از تدابیر و سیاست‌های قانونی کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و مطابق بررسی‌های انجام شده در نه ماهه سال جاری شاهد افزایش ۶۸ درصدی آمار استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس و دیگر نهاد‌های ارفاقی در سطح استان بوده ایم.

رئیس کل دادگستری استان ایلام در پایان بر استفاده هر چه بیش‌تر از دادرسی الکترونیک، اجتناب از بازداشت‌های کوتاه مدت غیر ضرور، صدور قرار‌های متناسب و نظارت الکترونیک تاکید کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *