درخواست‌های قضایی ۱۶۴ هزار نفر از مراجعان مردمی در ملاقات مقامات قضایی دادگستری استان کرمانشاه رسیدگی شد

7:30 - 05 دی 1400
کد خبر: ۷۸۴۱۸۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
۵۷ هزار ملاقات مردمی مقامات قضایی استان کرمانشاه از ابتدای سال جاری با هدف رفع مشکلات مردم اتفاق کم سابقه‌ای است که از شهریور ۹۸ شروع شد و تا پایان آبان امسال این دیدار‌ها را به عدد ۱۶۴ هزار رساند اما این تنها شاخصه مهم این دادگستری نیست. رشد قابل توجه عملکرد واحد‌های قضایی این استان نیز مورد تقدیر معاون اول قوه قضاییه گرفته است.

- یکی از تاکیدات مؤکد ریاست قوه قضاییه ارتباط بی واسطه مردم با مقامات قضایی با هدف رفع مشکلات آنان است. ارتباطی که هم حذف واسطه ها و هم اقناع مردم را به دنبال دارد. از سوی دیگر جلوگیری از اطاله دادرسی و رسیدگی دقیق و سریع پرونده ها از دغدغه های مقامات عالی دستگاه قضایی به شمار می رود. دغدغه ای که این روزها دادگستری کرمانشاه توانسته آن را جامه عمل بپوشاند و شاهد رشد قابل توجه عملکرد واحد‌های قضایی این استان هستیم. به همین علت به سراغ پرویز توسلی زاده رئیس دادگستری استان کرمانشاه رفتیم و از او درباره این موفقیت‌ها پرسیدیم. او که این اتفاق را نتیجه همدلی همکاران خود می‌داند معتقد است بهترین راه تضمین‌کننده سلامت دادگستری این است که مردم به آسانی به مقامات قضایی دسترسی داشته باشند.

در ادامه مشروح گفت‌و‌گوی میزان با رئیس دادگستری استان کرمانشاه پیرامون موضوعات حقوقی و قضایی در این استان از نظر می گذرد.

میزان: اقدامات دادگستری استان کرمانشاه در جهت خدمت به مردم در دو سال گذشته از رشد بالایی برخوردار بوده و شاهد ارتقای استان در رتبه‌بندی کشوری بوده‌ایم. لطفا آخرین رتبه‌های استان کرمانشاه را بفرمایید؟

توسلی زاده:در خصوص رتبه‌بندی و دسته‌بندی استان‌ها بر اساس میانگین امتیاز عملکرد کل در شهریور ماه ۱۳۹۸ که بنده به دادگستری استان کرمانشاه آمدم تا پایان مهرماه ۱۴۰۰ دادسرا از رتبه ۲۸ به رتبه یک کشوری، اظهارنظر از رتبه ۲۹ به رتبه ۳، دادگاه‌های حقوقی از رتبه ۲۳به رتبه ۲، دادگاه‌های کیفری از رتبه ۸ به رتبه اول کشوری ارتقا پیدا کردند. همچنین دادگاه‌های عمومی از رتبه ۱۸به ۸ کشور، دادگاه‌های انقلاب از رتبه ۲۵ به ۲، دادگاه‌های تجدیدنظر از ۹ به ۸، دادگاه‌های کیفری یک ما از رتبه ۹ به ۳، اجرای احکام مدنی و کیفری هر دو رتبه اول کشوری را دارند.

میزان: درباره دیگر شاخص‌های دادگستری از جمله متوسط زمان رسیدگی، پرونده‌های مسن یا ورودی و خروجی پرونده‌ها هم توضیح می‌دهید؟

توسلی‌زاده: درباره ورودی پرونده‌ها در پایان مرداد ۱۳۹۸ و ورودی مرداد ۱۴۰۰، ۴۳ درصد کارکرد مثبت داشتیم. این را هم باید تاکید کنم که این در شرایط کرونایی بوده است که در این شرایط بیش از ۵۰۰ نفر از کارکنان دادگستری اعم از قضات و کارمندان مبتلا به کرونا شدند که این تعداد معادل حدود ۶۰ هزار نفر ساعت است.
 
شاخص بعدی مانده پرونده‌ها است. در این باره نیز ۲۶ درصد کاهش پرونده داشته ایم. شاخص بعدی متوسط زمان رسیدگی است. متوسط زمان رسیدگی در مرداد ۹۸، ۱۱۰ روز بوده است این متوسط زمان رسیدگی در مرداد ۱۴۰۰ به ۸۷ روز رسیده یعنی ۲۶ درصد کاهش زمان رسیدگی داشته ایم. شاخص بعدی در مورد پرونده‌های مسن است که با کاهش ۳۶ درصدی همراه بوده است. شاخص بعدی شعب نامتعارف است در این موضوع هم ۲۴ درصد کاهش داشتیم.
 
آموزش به کارمندان و همدلی مهمترین عامل کسب رتبه های برتر کشوری
میزان: لطفا درباره تحولات اخیر دادگستری استان کرمانشاه، توضیح دهید.
توسلی‌زاده: اولین کاری که انجام دادیم این بود که تمام زیرمجموعه قضایی و اداری را همراه کردیم. به این نحو آموزش را به عنوان مهمترین ویژگی برای ارتقا در نظر گرفتیم. با این هدف که یک قاضی، یک معاون، یک مدیر یا همکار اداری چگونه می‌تواند در ارتقای جایگاه استان نقش ایفا کند. سپس یک برنامه ۱۴۰۰ را طراحی کردیم و آن را به تمام حوزه‌های قضایی ابلاغ کردیم. این برنامه شامل ۱۵ بند است که هم شاخص‌های اجرای سند تحول و هم شامل پرونده‌های معوقه، شعب دارای موجودی غیرمتعارف،کاهش موجودی،کاهش ورودی پرونده ها،سازش، پرونده‌های کثیرالشاکی، مدیریت پرونده‌ها و اختلافات، مدیریت جرایم مهم و مجرمین خطرناک، تشکیل منظم شورای پیشگیری از وقوع جرم، مدیریت پرونده‌های خاص، ملاقات‌های مردمی، امتیاز سمپ، ابلاغ الکترونیک،کاهش جمعیت کیفری و موضوعاتی از این قبیل را در متن خود جای داده است. این برنامه ابلاغ شد و بازرسی‌ها هم صورت گرفت، اما مهم‌تر از همه این‌ها همه همکاران به صورت همدل کارکردند تا الحمدالله دادگستری استان به این جایگاه رسید.

یکی دیگر از اقداماتمان ساماندهی بیش از ۵ هزار مشاور املاک در سطح استان کرمانشاه است. ظرف دو سال بیش از ۵ هزار مشاور املاک ساماندهی شده است که قرارداد‌های مجمل و مبهم تنظیم نکنند و مفاد قرارداد‌ها را به طرفین تفهیم کنند و حتما یک مشاور حقوقی همراه متعاملین باشد. اگر معامله‌ای قرار است انجام شود از بانک، شهرداری و سایر نهاد‌ها استعلام کنند که آیا در رهن هست یا نیست.
 
رسیدگی به درخواست ۱۶۴ هزار ملاقات مردمی از شهریور ۹۸ تا پایان آبان ۱۴۰۰
میزان: چه اقداماتی در دو سال گذشته برای دسترسی راحت و سریعتر مردم به مقامات قضایی استان صورت گرفته است؟
توسلی‌زاده: از شهریور سال ۹۸ تا پایان ۹۹ یعنی به مدت ۱۸ ماه، تعداد ۱۰۷ هزار ملاقات مردمی انجام شده است همچنین از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آبان ماه سال جاری ۵۷ هزار ملاقات صورت گرفته است که در واقع از شهریور سال ۹۸ تا پایان آبان ماه سال ۱۴۰۰، مجموعا ۱۶۴ هزار نفر با بنده و همکارانم ملاقات حضوری داشتند که نسبت به همه موارد مطرح شده در ملاقات‌های مردمی، پیگیری‌های لازم صورت گرفته است.

ارتباط مردمی به بهترین شیوه و به آسان‌ترین روش در استان کرمانشاه انجام می‌شود به نحوی که هرکسی که بخواهد بنده یا هر کدام از همکاران قضایی را ببینید حتما این وجود دارد. درخواست را می‌بیند توضیحاتش را می‌شنود و این موضوع به صورت کامل پیگیری می‌شود. با همین هدف دو خط تلفن در اختیار مردم استان قرار داده ایم. تلفن ۴۱۴۱ که خیلی راحت و یک تلفن ۸ رقمی به شماره ۰۸۳۳۸۲۱۱۱۷۰ هم وجود دارد که در طول روز پیام‌های مردم استان را دریافت می‌کند و در یک فرم مخصوص قرار داده می‌شود. آن فردی که تماس می‌گیرد یک تلفنی در اختیار ما قرار می‌دهد، موضوع به صورت کامل پیگیری می‌شود و نتیجه به فرد اعلام می‌شود. البته این را هم باید بگویم که این اقدام خیلی مورد توجه مردم قرار گرفته است. در خصوص موضوع دو خط تلفن ظرف دو سال گذشته حدود ۸۰۰ درخواست مردمی روی این دو خط تلفن درخواست شنیده شده و تمام این پیام‌ها پیگیری و دستورات لازم صادر شده است.

در خصوص ملاقات‌های مردمی معتقدیم بهترین راه تضمین‌کننده سلامت دادگستری این است که مردم به آسانی به بنده و مسئولین قضایی، قضات و کارکنان دسترسی داشته باشند. این دسترسی باعث می‌شود به سراغ واسطه‌ها نروند و مشکلات را از زبان خود مردم بشنویم. روز‌های ملاقات روز‌های دوشنبه است، اما روز‌های ملاقات‌های بنده فقط به دوشنبه‌ها اختصاص ندارد و تمام روز‌های هفته هرجا که باشم با مردم دیدار می‌کنم. اما روز‌های دوشنبه حداقل ۲۲۰ نفراز مردم ملاقات می‌کنم.
 
میزان:شما روز دوشنبه را به صورت کامل به موضوع ارتباط با مردم اختصاص می‌دهید؟

توسلی‌زاده: بله. علاوه بر من دوشنبه‌های هر هفته تمام همکاران روسای حوزه قضایی، دادستان‌ها معاونین و کل قضات خواستیم با مردم دیدار می‌کنند. علاوه بر این با این دو خط تلفن خیلی راحت و از دورترین شهرستان‌های مرکز استان از کنگاور گرفته تا قصرشیرین در طول روز به من پیام می‌دهند. دقیقا از دورترین شهرستان‌ها حتی روستا‌ها فرد تماس می‌گیرد. در این باره اطلاع رسانی کامل صورت گرفته است. توصیه ام این است که این موضوع در سراسر کشور اعمال شود بهترین کار برای مدیریت این است که ما مردم را راحت ببینیم. این موضوع باعث از میان رفتن دلال‌ها و فساد می‌شود.
 
تجهیز تمام شعب به امکان دادرسی الکترونیک
میزان: درباره ابلاغیه‌های الکترونیک و استفاده از ظرفیت‌های دادرسی الکترونیک برایمان توضیح می‌دهید؟
توسلی زاده: در سطح استان کرمانشاه، تمام شعب و زندان‌ها مجهز به امکان دادرسی الکترونیکی هستند تا جایی که ۴ هزار و ۹۸۶ جلسه دادرسی الکترونیکی از ابتدای سال تاکنون انجام شده و ۱۰۰ درصد شعب دادگستری استان به اتاق دادرسی الکترونیک مجهز شدند.

ایجاد ۱۷ اتاق دادرسی الکترونیکی در زندان‌ها راه اندازی سامانه ارتباط تصویری برای تمام دادگستری‌ها و اتاق دادرسی الکترونیک در زندان، برگزاری دوره‌های آموزشی دادرسی الکترونیک برای کلیه کارکنان قضایی و اداری، برخوداری ملاقات خانواده زندانیان در زمینه ملاقات‌های مجازی از جمله اقداماتی استکه در این بازه زمانی صورت گرفته است به گونه‌ای که تاکنون ۱۱۵ مورد ملاقات مجازی انجام است، در این میان ۳ باجه ملاقات مجازی در زندان مرکزی وجود دارد و پیش بینی شده در سایر زندان‌ها هم از اتاق دادرسی الکترونیک استفاده شود.
 
از سویی دیگر برگزاری دوره‌های آموزشی ملاقات مجازی برای کاربران زندان، مدیران و کاربران دفاتر خدمات قضایی مورد توجه قرار گرفته و در حال انجام است. این را هم باید مورد توجه قرار دهیم که تا پایان شهریور ۹۸، حدود ۷۶ درصد ابلاغیه‌ها به صورت الکترونیک بود که در تیرماه ۱۴۰۰، این عدد به ۹۸ درصد رشد پیدا کرده است.
 
صدور سند کاداستری یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار
میزان: در زمینه کاداستر چه اقداماتی انجام شده است؟
توسلی زاده: در بین سال ۱۳۹۹ تا۱۴۰۰ حدود ده جلسه شورای حفاظت اراضی تشکیل شد دراین میان از سال ۹۴ تا ۹۸، تعداد دستورات موقتی که صادر شد حدود ۶۲۵ مورد و حصار اراضی هم یکصد و ۴ مورد بوده است، اما در دوره ۱۸ ماهه ابتدای ۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰ حدود ۸۹۱ دستور موقت صادرشد که در این مدت ۱۸ ماهه، یکصد و ۷۸ هزار هکتار اراضی آزاد شد. در زمینه کاداستر حوزه منابع طبیعی نیز در همین بازه زمانی ۱۸ ماهه، حکم رفع تصرف ۶۲۸ هکتار از اراضی منابع ملی صادر شده است.

در حوزه کاداستر نیز از میزان کل اراضی جنگلی و مرتعی منابع طبیعی استان کرمانشاه به متراژ یک میلیون و ۶۰۰ هزار متراژ، تمامی نقشه‌ها جانمایی شده و سند یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار نیز صادر شده است که بر اساس آن اسناد تک برگ ۹۶ درصد اراضی ملی منابع طبیعی صادر شده که باقی مانده آن نیز به علت ایرادات فنی و حقوقی جهت اصلاح به اداره کل منابع طبیعی هدایت شده است.

در خصوص اراضی زراعی و باغ‌ها نیز تا کنون ۲۲۰ هزار اراضی کشاورزی در بانک جامع کاداستر کشور جانمایی و جهت تشکیل پرونده‌های رفعی به چندین شرکت در حال انجام است همچنین از بخش املاک نیرو‌های مسلح نیز تاکنون ۱۰ هزار هکتار در بانک کاداستر جانمایی و ۸ هزار هکتار صادر شده است از سویی دیگر اقداماتی در زمینه املاک آب منطقه‌ای استان، جانمایی نقشه اکثر رودخانه‌های استان در ناحیه مربوطه و صدور سند رودخانه قرسو یعنی آب صورت گرفته است.

ما جزو معدود استان‌هایی هستیم که سند منقول رودخانه را صادر کردیم به گونه‌ای که در سطح استان کرمانشاه جانمایی محدوده دو سد سلیمان شاه و سد گاوشان که جزو سد‌های ملی بوده، بسیار حائز اهمیت است که البته سند این‌ها صادر نشده، اما جانمایی آن انجام شده است تا کار‌های بعدی آن پیگیری شود.

در سامانه شمیم در مورد تعویض اسناد دفترچه‌ای به کاداستری، به نقشه بردار‌ها برون سپاری واگذار شده که البته بر اساس بند ۹ قانون، ادارات، موظف به تهیه نقشه هستند که این امر باعث کاهش حجم زیادی از مراجعین و کاهش حجم کاری نقشه برداری واحد‌ها و سرعت در خدمات رسانی آن‌ها شده است.

همچنین جانمایی و تثبیت نقشه‌های مربوط به ادارات آموزش و پرورش، بنیاد مستضعفان، سازمان ورزش و جوانان و بنیاد مسکن دادگستری استان، استانداری، اداره اوقاف به مراحل پایان رسیده است.

میزان: در پایان اگر صحبتی دارید، بفرمایید.
توسلی زاده: از مرکز رسانه قوه قضاییه به جهت انعکاس عملکرد ما، تشکر می‌کنم و خوشبختانه حرف بسیاری از اقشار مختلف مردم اعم از روحانیت، ایثارگران، تحصیل کرده ها، نخبگان آن است که قوه قضاییه به سمت و سوی مجموعه کارشناسی قوی و منسجم و علمی پیش می‌رود که بر این اساس سطح اعتماد عمومی و اجتماعی نیز بسیار بالا رفته است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *