سالیوان: هنوز فضا برای توافق دیپلماتیک قطعی با ایران وجود دارد

11:42 - 02 دی 1400
کد خبر: ۷۸۳۸۶۴
مذاکرات وین، رایزنی‌های میان آمریکا و رژیم صهیونیستی را افزایش داده است.
سفر هیئت آمریکایی به اراضی اشغالی در میانه رایزنی‌ها برای از سرگیری مذاکرات وین، با تکرار مواضع ادعایی «واشنگتن» و «تل آویو» پایان یافت.
 
وزارت خارجه آمریکا: اتحادیه اروپا مسئول هماهنگی زمان از سرگیری مذاکرات وین است
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد «اتحادیه اروپا مسئول هماهنگی جدول زمانی دور بعدی مذاکرات وین است.»
 
وی افزود «مهم‌ترین نکته در مذاکرات وین این است که همه طرف‌ها آماده کار سازنده هستند.»
 
سخنگوی کاخ سفید: ایران تنها موضوع مورد توجه مشترک آمریکا و اسرائیل نیست
 
«جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید، در مورد سفر اخیر «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا به اراضی اشغالی، تصریح کرد که ایران از مسائل مهم گفت و گو‌های فیمابین بوده، اما تنها موضوع و مسئله مشترک مورد توجه نیست.
 
وی در بخشی از اظهارات ادعایی خود، مواضع بی اساس «واشنگتن» درباره موضوع هسته‌ای ایران را تکرار کرد و رایزنی میان آمریکا و رژیم صهیونیستی در مورد ایران را ادامه گفت و گو‌ها پیرامون آن چه «تهدید ناشی از برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های بی ثبات کننده آن در منطقه» خواند، توصیف کرد.
 
«ساکی» در مورد مذاکرات وین نیز ضمن ابراز ناامیدی از نحوه حضور هیئت مذاکره کننده ایران، از نگرانی‌های مشترک پیرامون پیشرفت هسته‌ای ایران سخن گفت.
 
بیانیه کاخ سفید درباره سفر «سالیوان» به اراضی اشغالی
 
کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد طی سفیر اخیر هیئت آمریکایی به اراضی اشغالی، طرفین در مورد لزوم مقابله با آن چه «تهدید‌های ناشی از ایران» خوانده شده، گفت و گو کردند. این بیانیه از توافق «واشنگتن» و «تل آویو» برای جلوگیری از آن چه «پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای ایران» خوانده شد، خبر داده و آورد که «سالیوان» به مقام‌های صهیونیست در مورد تحولات اخیر در مذاکرات وین و مسیر پیش رو توضیح داد.
سالیوان: هنوز فضا برای توافق دیپلماتیک قطعی با ایران وجود دارد
 
«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا، در پایان دیدار خود با مقام‌های رژیم صهیونیستی در از اراضی اشغالی، این دیدار را مفید توصیف کرد و گفت «وقتی اسرائیل و آمریکا در کنار باشند، قوی‌تر می‌شوند.»
 
وی همچنین گفت «هنوز فضا برای تلاش دیپلماتیک و امکان پیشبرد توافق دیپلماتیک قطعی با ایران از بین نرفته است.»
 
«سالیوان» مدعی شد که در موضوع ایران، تنها دو گزینه وجود ندارد و آمریکا و قدرت‌های جهانی پشت در‌های بسته در حال رایزنی پیرامون ضرب الاجلی چند هفته‌ای برای مذاکرات وین هستند و این زمان چندان طولانی نیست.
 
مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین مدعی شد که آمریکا همچنان ترکیب دیپلماسی، بازدارندگی و فشار را بهترین شیوه برای جلوگیری از آن چه «دستیابی ایران به سلاح هسته ای» خواند، می‌داند.
 
وی همچنین در مورد رایزنی خود با مقام‌های صهیونیستی ادعا کرد «ما در مورد ابزار‌هایی حرف زدیم که جامعه بین الملل برای اطمینان از حفظ فشار بر ایران برای پایبندی به تعهدات برجامی و بازگشت به پیمان ۲۰۱۵ نیاز دارد.»
 
مقام‌های ارشد صهیونیست که در جلسات «سالیوان» و مقام‌های رژیم صهیونیستی حضور داشتند، نیز در گفت و گو با «اکسیوس»، گفتند که وی سه سناریوی کوتاه مدت احتمالی درباره موضوع هسته‌ای ایران در این جلسات ترسیم کرد که عبارتند از: بازگشت ایران به برجام طی چند هفته آینده که بعید است، توافق موقت برای جلوگیری از تسریع فعالیت هسته‌ای ایران، پایان مذاکرات بدون توافق و اعمال فشار جدید بر ایران.
 
به ادعای این مقام‌های صهیونیست، سران رژیم صهیونیستی با سناریوی «توافق موقت» مخالفت کردند.

۲ مقام صهیونیستی حاضر در دیدار‌های «سالیوان» با سران این رژیم ادعا کردند که وی به صراحت از بسته شدن پنجره مذاکرات در پایان ژانویه یا اوایل فوریه از سوی آمریکا سخن گفته و در مورد شانس دستیابی به توافق ابراز تردید کرد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *