تقویم تاریخ؛ از مرگ کلاشنیکف تا روز ملی ژاپن

9:30 - 02 دی 1400
کد خبر: ۷۸۳۸۲۶
امروز، پنجشنبه دوم دی سال ۱۴۰۰هجری شمسی، برابر با هجدهم جمادی الاول سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با بیست و سوم دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی است.

_ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (دوم آذر) به شرح زیر است:

درگذشت ابن عبدربه، شاعر و نویسنده عرب

۱۱۱۵ سال پیش در چنین روزی، هجدهم جمادی الاول سال ۳۲۸ هجری قمری «احمد بن محمد» معروف به «ابن عبد ربّه»، شاعر و نویسنده عرب درگذشت.

اثر مشهور این نویسنده، «عقد الفرید» نام دارد که درباره تاریخ، شعر، عروض و لغت نگاشته شده است. از ابن عبدربه همچنین اشعار بسیار نغز و شیوایی باقی است که وی در آن‌ها روح شرقی خود را به خوبی آشکار کرده است.

تقویم تاریخ؛ از مرگ کلاشنیکف تا روز ملی ژاپن

درگذشت علامه سیدمحمد مولانا

۸۰ سال پیش در چنین روزی هجده جمادی الاول سال ۱۳۶۳ هجری قمری علامه "سیدمحمد مولانا" عالم و مؤلف درگذشت. حاج سید محمد مولانا از علمای تبریز، در ابتدا، مقدمات و ادبیات متداول را در تبریز خواند و در ۱۹ سالگی راهی عتبات گردید. در نجف به درس شیخ الشریعه‏ اصفهانی، فاضل شربیانی و دیگر بزرگان راه یافت و به درجه‏ اجتهاد رسید. در ۱۳۲۱ ق به تبریز برگشت و به تدریس و تالیف پرداخت. مِصباحُ الوَسایل فی شرحِ الرَّسایِل و حاشیه‏ فُصول از کتب اوست.

تقویم تاریخ؛ از مرگ کلاشنیکف تا روز ملی ژاپن

روز ملی ژاپن

بیست و سوم دسامبر مصادف با روز ملی ژاپن است.

کشور جزیره‏‌ای ژاپن، در غرب اقیانوس آرام و شرق قاره آسیا واقع است و با ۳۷۷/۸۱۹ کیلومتر مربع مساحت در همسایگی آبی چین و کره قرار گرفته است. جمعیت ژاپن نزدیک به ۱۲۷ میلیون نفر (در سال ۲۰۱۵) است. از شهر‌های مهم این کشور بعد از توکیو می‏توان از یوکوهاما، هیروشیما، اوزاکا و ناگویا نام بُرد. نظام سیاسی مجمع الجزایر ژاپن مشروطه سلطنتی است و امپراتور با این که به عنوان یک مقام ارشد از احترام زیادی برخوردار است، اما در امور سیاسی مداخله نمی‏ کند. بیش از ۹۰% از مردم ژاپن بودایى و پیرو آیین شینتو (مذهب ملی ژاپن) هستند. واحد پول ژاپن "ین" می ‏باشد و ۲۳ دسامبر سال‏روز تولد امپراتور، روز ملّی ژاپن نام گرفته است. این کشور تا قرن نوزدهم کشوری عقب ‏مانده و منزوی بود و از آن زمان راه ارتباط مردم این سرزمین با جهان خارج گشوده شد. از آن هنگام به بعد ژاپن به تدریج مراحل پیشرفت را طی نموده و به یک کشور توسعه یافته و قدرت‏مند تبدیل شد.

تقویم تاریخ؛ از مرگ کلاشنیکف تا روز ملی ژاپن

سقوط شهر جده توسط ابن سعود

۹۶ سال پیش در چنین روزی بیست و سوم دسامبر سال ۱۹۲۵ میلادی شهر جده توسط "ابن سعود" سقوط کرد و حکومت خاندان هاشمی بر این شهر پایان یافت.

بعد از فرونشستن قیام وهابیان در نیمه نخست قرن نوزدهم، این گروه در طول قرن نوزده همواره به تحریک دیگران علیه دولت عثمانی مشغول بودند. در اوائل قرن بیستم، عبدالعزیز ابن عبدالرحمان ابن سعود به عنوان رئیس یکی از قبایل حجاز تصمیم به تسخیر بخش ‏هایى از مناطق تحت حاکمیت عثمانی گرفت که به نظر وی، سرزمین‏‌های غصب شده بودند. بر این اساس وی در سال ۱۹۰۶ م بعد از تصرف ریاض، خود را رئیس آن منطقه خواند و در نتیجه، حاکمان عثمانی، منطقه احساء در شرق عربستان را به وی واگذار کردند. وی سپس دامنه تصرفات خود را گسترش داد. در سال ۱۹۲۴ م شریف حسین، امیر مکه، که از خاندان هاشمی بود، خود را خلیفه نامید و عبدالعزیز نیز به بهانه غصب عنوانْ، به نبرد با وی برخاست و توانست در این راه، مقامات محلی و روحانیون وهابی را با خود همراه سازد. در نتیجه در ۲۳ دسامبر ۱۹۲۵ م، خاندانِ هاشمی تسلیم شدند و در ۸ ژانویه ۱۹۲۶ م عبدالعزیز خود را پادشاه حجاز نامید. این امر مقدمه‏‌ای شد تا در ۱۸ سپتامبر ۱۹۳۲ کشور پادشاهی عربستان سعودی شکل گیرد.

تقویم تاریخ؛ از مرگ کلاشنیکف تا روز ملی ژاپن

اعدام رهبران ژاپنی جنگ جهانی دوم

۷۳ سال پیش، در روز بیست و سوم دسامبر سال ۱۹۴۸ میلادی براساس حکم یک دادگاه بین المللی در توکیو پایتخت ژاپن، هفت تن از رهبران برجسته این کشور در زمان جنگ جهانی دوم، اعدام شدند.

این دادگاه که در ادامه دادگاه نورنبرگ آلمان، برای محاکمه جنایتکاران جنگ جهانی دوم تشکیل شد، ۲۵ تن از مقام‌های ژاپنی را محاکمه کرد که ۱۸ تن از آنان به زندان محکوم شدند. هیدکی تویو نخست وزیر ژاپن در زمان جنگ جهانی دوم، عالیرتبه‌ترین مقامی بود که با رای دادگاه بین المللی توکیو محکوم و به دار آویخته شد.

تقویم تاریخ؛ از مرگ کلاشنیکف تا روز ملی ژاپن

اعدام بریا، رئیس کا گ ب

۶۸ سال پیش در چنین روزی، بیست و سوم دسامبر سال ۱۹۵۳ میلادی «لاورنتی پاولوویچ بریا» (Lavrentiy Pavlovich Beria)، رئیس دستگاه امنیتی مخوف شوروی و مرد شماره دو این کشور در زمان استالین، به اتهام انحراف از اصول حزب کمونیست و توطئه علیه دولت محاکمه و اعدام شد.

بریا در دورانی که استالین رهبر شوروی بود، به دستور وی افراد بسیاری را به قتل رساند و تصفیه‌های خونینی در داخل حزب کمونیست و ارتش سرخ شوروی انجام داد. در نتیجه این اقدامات، جو سنگینی از رعب و وحشت در شوروی به وجود آمد. پس از مرگ استالین به دستور رهبران جدید این کشور، بریا دستگیر، محاکمه و اعدام شد.

تقویم تاریخ؛ از مرگ کلاشنیکف تا روز ملی ژاپن

درگذشت کلاشنیکف، سازنده اسلحه روسی

۸ سال پیش در چنین روزی، ۲۳ دسامبر ۲۰۱۳ میلادی «میخائیل کلاشنیکف» (Mikhail Kalashnikov) سازنده روسی اسلحه معروف کلاشنیکف درگذشت.

وی در سال ۱۹۱۹ در شمال روسیه در خانواده‌ای فقیر متولد شد. سطح تحصیلات وی پایین بود لذا در سن کم جوانی وارد ارتش شوروی شد. در سال ۱۹۴۱ در طی یکی از حملات ارتش شوروی به نیرو‌های آلمان نازی میخائیل کلاشنیکف، مجروح و در بیمارستان بستری شد. او در بیمارستان تصمیم گرفت که با در هم آمیختن ویژگی‌ها و کاربرد‌های سلاح آمریکایی ام ۱ گرند و تفنگ آلمانی اس‌تی‌جی ۴۴ یک تفنگ خودکار طراحی و تولید کند. ساخت این سلاح در سال ۱۹۴۷ تکمیل و پس از آن در سال ۱۹۵۱ به طور رسمی وارد ارتش شوروی شد. کلاشنیکف که در اواخر عمر خود از بیماری قلبی رنج می‌برد، در ماه ژوئن ۲۰۱۳ در بیمارستان مرکزی مسکو تحت مداوا قرار گرفت. وی پس از بهبودی نسبی در ماه سپتامبر ۲۰۱۳ به ایژوسک مرکز جمهوری اودمورتی روسیه بازگشت، اما از ۱۷ نوامبر ۲۰۱۳ بار دیگر در بیمارستان بستری شد؛ و سرانجام دوم دی ۱۳۹۲ برابر ۲۳ دسامبر ۲۰۱۳، در سن ۹۴ سالگی در شهر ایژِوِسک، در نزدیکی کوه‌های اورال درگذشت.

تقویم تاریخ؛ از مرگ کلاشنیکف تا روز ملی ژاپن


برچسب ها: تقویم تاریخ

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *