نقش آمریکا در رقابت‌های تسلیحاتی جهان

3:15 - 02 دی 1400
کد خبر: ۷۸۳۶۳۲
آمریکا در حالی از خلع سلاح هسته‌ای کشور‌های دیگر سخن به میان می‌آورد که اقدامات این کشور همچنان به رقابت‌های تسلیحاتی بیشتر در سطح جهان منجر می‌شود.

- نخستین رقابت هسته‌ای بین ابرقدرت‌ها، بینش‌هایی را در مورد نحوه مدیریت رقابت‌های تسلیحاتی بیشتر ارائه می‌دهد.

به گزارش «پولیتیکو»، این ایده که کشور‌های مجهز به سلاح هسته‌ای نباید بتوانند برتری تعیین کننده‌ای نسبت به یکدیگر کسب کنند - با گسترش و مدرن سازی زرادخانه هسته‌ای جدید در جهان اهمیت جدیدی پیدا کرده است.

آخرین کاری که انجام می‌شود این است که تجربه جنگ سرد تکرار می‌شود، زمانی که آمریکا بیش از ۳۲ هزار کلاهک هسته‌ای و شوروی سابق بیش از ۴۰ هزار کلاهک ساختند؛ یک بن بست هسته‌ای ایجاد شد که پر هزینه و بی ثبات کننده بود.

مسابقه تسلیحات هسته‌ای جهان دو درس مهم برای جلوگیری از وقوع مجدد چنین رویدادی را ارائه می‌دهد؛ نخست اینکه آمریکا و چین باید از تلاش برای محدود کردن فناوری‌های جدید اجتناب کنند و بر تضمین پیش‌بینی‌پذیری هسته‌ای متقابل تمرکز کنند.

دوم اینکه، آن‌ها باید برای یک راه طولانی آماده باشند، زیرا موافقت با اقدامات مشترک برای تقویت این قابلیت پیش بینی چندان ساده نیست.

با این وجود اقدامات آمریکا به خصوص در سال‌های اخیر موجب دامن زدن به رقابت‌های تسلیحاتی شده است.

سال‌ها پیش «جورج دبلیو بوش»، رئیس جمهور اسبق آمریکا اعلام کرد که این کشور از معاهده موشک‌های بالستیک (ABM) خارج می‌شود.

این سنگ بنای رژیم کنترل تسلیحات جنگ سرد بود، که در سال ۱۹۷۲ به امضا رسید، به دنبال محدود کردن رقابت تسلیحاتی با محدود کردن دفاع موشکی بود، بنابراین فشار بر ابرقدرت‌ها برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای بیشتر کاهش یافت؛ با این حال، «بوش»، مدعی شد که این معاهده به هدف خود پایان داده است.

اکنون واضح است که این عقب نشینی یک اشتباه بزرگ بود؛ بحث اصلی «بوش» این بود که این معاهده «ما را از توسعه دفاع موثر باز می‌دارد»، اما او از دو جهت اشتباه می‌کرد.

اولاً، معاهده مشکلی نداشت و دومین مشکل با استدلال «بوش» این بود که آمریکا نیازی به خروج از معاهده ABM برای استقرار قانونی دفاعی در برابر کره شمالی، نداشت.

به عنوان یک موضوع سیاست، هدف آمریکا دفاع از خود در برابر حمله اتمی چین یا روسیه نیست، بلکه به دنبال جلوگیری از چنین حملاتی از طریق تهدید به تلافی است.

با این حال، پکن و مسکو هر دو نگران هستند که در آینده، آمریکا ممکن است قادر به استقرار دفاع موشکی باشد که بتواند نیرو‌های هسته‌ای آن‌ها را مهار کند و آن‌ها را آسیب‌پذیر کند؛ آن‌ها بر این اساس پاسخ داده‎اند.

ده‌ها میلیارد دلاری که آمریکا از سال ۲۰۰۱ برای دفاع موشکی هزینه کرده است، ناکارآمد بوده و به رقابت‌های تسلیحاتی بیشتر دامن زده است که این موضوع امنیت آمریکا را تضعیف کرده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *