شکارچیان آمریکایی دوباره می‌آیند؟/اکبری: برای شکار خارجی‌ها فعلا برنامه‌ای نداریم

10:45 - 01 دی 1400
کد خبر: ۷۸۳۴۳۸
شرکت‌های بین‌المللی شکارچیان خارجی را به حضور در تورهای شکار ایران دعوت می‌کنند اما معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست می‌گوید هنوز برنامه‌ای برای صدور مجوز شکار اتباع خارجی در سال جاری نداریم.

- چند روز پیش بود که شرکت‌های بین‌المللی واسطه برگزاری تورهای شکار، با انتشار اطلاعات و هزینه‌های شکار گونه‌های مختلف چهارپایان ایران در سال ۲۰۲۲ شکارچیان را به ثبت نام در تورهای شکار در ایران دعوت کردند.

در فراخوان یکی از این شرکت‌ها هزینه شکار کل و قوچ ایرانی در سال ۲۰۲۲، بین ۲۹ هزار دلار برای قوچ اصفهان تا ۷۰ هزار دلار برای قوچ لارستان اعلام شده است.

بیشتر بخوانید:
خونبهای ۷۰ هزار دلاری قوچ لارستان به کدام حساب واریز می‌شود؟

امروز هم "شرکت بین‌المللی گردشگری شکار" در جمهوری آذربایجان اعلام کرد که پس از سال‌ها ممنوعیت ورود شکارچیان آمریکایی به ایران، در سال ۲۰۲۲ شکارچیان آمریکایی دوباره می‌توانند به ایران سفر کنند.

آصف الیاسف، مدیرعامل این شرکت، که به گفته خودش ۱۲ سال است در برگزاری تورهای شکار در ایران مشارکت دارد و تا کنون تصاویر بسیاری از وی در کنار لاشه‌های شکارشده حیات وحش ایران، توسط مشتریانش منتشرشده امروز با اعلام این خبر از شکارچیان متقاضی شکار در ایران خواست برای کسب اطلاعات لازم با این شرکت مکاتبه کنند.

اما حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست در این باره به میزان گفت: برای شکار در قرق‌های اختصاصی مجوز صادر می‌شود اما در خصوص صدور مجوز شکار اتباع خارحی در مناطق چهارگانه و آزاد در سال جاری فعلا برنامه‌ای نداریم.

بدین ترتیب، اینکه دلالان بین‌المللی تورهای شکار بر چه اساسی شکارچیان را به حضور در تورهای شکار ایران دعوت می‌کنند پرسشی است که پاسخ به آن مستلزم مرور زمان است.

۱

۱

 

 

۱

۱

۱۱

در خصوص برگزاری تورهای شکار برای اتباع خارجی لازم به ذکر است پس از ۴ سال توقف صدور مجوز شکار با انتصاب حمید ظهرابی، به سمت معاونت محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست، در اولین روز خرداد ۹۷ گروهی از شکارچیان آمریکایی با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست وارد شاخص‌ترین زیستگاه‌های استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان و یزد از جمله پناهگاه حیات وحش حیدری شده و چهارپایان را به گلوله بستند.

اما تیرماه ۹۷ پس از اعتراض دادستان کل کشور نسبت به شکار اتباع آمریکایی در ایران، علی تیموری، مدیرکل وقت حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: با توجه به رویکرد خصمانه و اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ج.ا.ایران تا اطلاع ثانوی، صدور مجوز شکار برای اتباع آمریکایی منتفی است.

به گزارش میزان، در سال ۹۸ با تغییر معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست و انتقادات دانشگاهیان، فعالان محیط زیست و حتی شکارچیان داخلی نسبت به برگزاری تورهای شکار، صدور مجوز شکار برای اتباع خارجی به دستور عیسی کلانتری، رئیس وقت سازمان محیط زیست متوقف شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *