وزیر راه و شهرسازی: به هیچ وجه اجازه واردات واگن را نمی‌دهیم/ خودکفایی در بخش ساخت واگن مسافری

12:05 - 30 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۳۳۹۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش ساخت واگن مسافری به خودکفایی رسیده‌ایم و پس از این به هیچ وجه اجازه واردات واگن را نمی‌دهیم.
- رستم قاسمی در حاشیه مراسم ورود ۵۲۶ دستگاه ناوگان تولید داخل و بازسازی و بهسازی شده به شبکه ریلی گفت: در بخش ساخت واگن مسافری به خودکفایی رسیده‌ایم و پس از این به هیچ وجه اجازه واردات واگن را نمی‌دهیم.

وی بیان کرد: باید کمبود لوکوموتیو در کشور به صورت جدی حل شود به همین دلیل برای واردات لوکوموتیو با چند کشور در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم با نوسازی ناوگان ریلی به برنامه سهم ۲۰ درصدی راه‌آهن در بخش بار و سهم ۳۰ درصدی آن در بخش مسافر دست یابیم، اما امروز فعلا این شبکه کامل نیست.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی به عنوان حمل و نقل ایمن، راحت و ارزان در طول سال‌های گذشته مظلوم واقع شده است گفت: دولت سیزدهم این بخش از حمل و نقل را از شقوق مهم حمل و نقل می‌داند و باید تحولات جدی، بدون اتکاء به بودجه‌های جاری در این بخش ایجاد شود.

قاسمی گفت: کیفیت ساخت واگن‌های باری در کشورمان بالا و مناسب است و این توان وجود دارد تا با تامین نیاز داخل، واگن‌های تولید شده در شرکت‌های داخلی را صادر کنیم.

وی در توضیح جزئیات توافق با هندی‌ها گفت: در گذشته در بحث بندر چابهار توافقی با هندی‌ها صورت گرفت، اما بسیار ناقص بود که باید تکمیل شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز بندر چابهار ظرفیت ۳۰ میلیون تن کالا را دارد و باید زیرساخت‌های پس‌کرانه بندر چابهار را توسعه دهیم.

قاسمی گفت: دولت کمک بزرگی کرده تا پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان تکمیل شود، اما این موضوع کافی نیست و ریل باید به مرز میلک و از آنجا به شمال کشور برسد.

وی افزود: با توافق صورت گرفته با هندی‌ها تامین بار در این مسیر انجام می‌شود و در این زمینه مذاکرات خوبی صورت گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی به نامه وزارت اقتصاد مبنی بر تورم‌زایی پروژه نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: بر خلاف مسکن مهر که اعتبارات مستقیم از بانک مرکزی داشت، نهضت ملی مسکن از منابع دولتی استفاده نمی‌کند و قرار بر این است که ۲۰ درصد تسهیلات بانک‌ها سالانه به پروژه نهضت ملی مسکن تعلق گیرد که تورم‌زا نخواهد بود.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *