امیرعبداللهیان: کمیساریا بیش از گذشته به کاهش پناهجویی از مبدا افغانستان کمک نماید

22:55 - 29 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۳۲۹۷
دسته بندی: سیاست
وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با کمیسر عالی پناهندگان، از کمیساریا خواست بیش از گذشته در داخل افغانستان فعال شده و با امدادرسانی در داخل به کاهش پناهجویی از مبدا افغانستان کمک نماید.

-فیلیپو گرندی کمیسر عالی پناهندگان که برای دیدار و گفتگو با مقامات کشورمان در تهران به سر می‌برد امروز در دیدار با امیرعبداللهیان گزارشی از اقدامات کمیساریا خصوصا در حوزه مربوط به پناهجویان افغانستان را ارائه کرد.

امیر عبداللهیان در این دیدار ضمن تشکر از کمک‌های کمیساریا در خصوص پناهجویان افغانستان، کمک‌های ارائه شده را در برابر حجم اقدامات کشورمان در این خصوص ناچیز برشمرد.

وزیر امور خارجه کشورمان به بیش از ۵۲۰ هزار دانش آموز خارجی در ایران که به صورت رایگان تحصیل می‌کنند و اینکه واکسیناسیون پناهجویان افغان هم تراز با شهروندان ایرانی مورد توجه و اقدام قرار گرفته است، اشاره کرد و افزود: ظرفیت خدمات دهی بیش از حد موجود از سوی کشورمان به پناهجویان جدید وجود ندارد و جامعه جهانی باید توجه ویژه‌ای به وضعیت معیشت مردم افغان نماید.

وی خدمات کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل را قابل تقدیر، اما با توجه به حجم بحران آوارگان بسیار ناکافی خواند و افزود: بحران سیل آوارگان افغان به سمت مرز‌های همسایه بطور فراینده‌ای بالاست و حجم کمک‌های بین المللی بسیار ناچیز است.

امیر عبداللهیان در ادامه از کمیساریا خواست بیش از گذشته در داخل افغانستان فعال شده و با امدادرسانی در داخل به کاهش پناهجویی از مبدا افغانستان کمک نماید.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین تاکید کرد، کشور‌های اروپایی باید سهم مناسب خود را در این زمینه پرداخت کنند و درحالیکه حضور چند هزار پناهجو در مرز‌های اروپایی تبدیل به یک بحران می‌شود نمی‌توان برای همیشه از ایران انتظار کمک داشت و به سخنان محبت آمیز اکتفا کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین پیشنهاد نمود کمیساریا و دبیرکل سازمان ملل برگزاری کنفرانسی بین المللی در خصوص جمع آوری کمک برای مردم افغانستان را در دستور کار قرار دهند.

فیلیپو گرندی کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نیز در این دیدار اقدامات گسترده کشورمان در کمک به آوارگان جدید افغانستان را ستود وی توجه ایران به واکسینه کردن درصد بالای افغان‌های موجود در ایران و اسکان آوارگان جدیدی که روزانه وارد مرز‌های کشورمان می‌شوند را اقدامی انسانی و‌مهم خواند و افزود: افزایش فعالیت‌های کمیساریا و منابع مالی در داخل افغانستان در دست پیگیری ماست.

وی ایده برگزاری نشست بین المللی برای جمع آوری کمک به مردم افغانستان را قابل توجه دانست.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *