۱۳۲ فروند هواپیمای زمین‌گیر داریم/ تلاش برای جلوگیری از افزایش قیمت بلیت هواپیما در شب عید

12:03 - 29 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۳۱۲۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ۱۳۲ فروند هواپیمای زمین‌گیر داریم و شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تفریحی درخواست دارن بدنه هواپیما‌های زمین‌گیر در اختیار آن‌ها قرار گیرد.
- «محمد محمدی‌بخش» در حاشیه پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در نشست خبری گفت: وضعیت صنعت هوایی کشور نیاز به بازطراحی در همه حوزه‌ها در زمینه زیرساخت، نیروی انسانی و ارتباطات داخلی و بین‌المللی دارد و در دو سال گذشته شرایط سختی برای حمل و نقل هوایی از جمله ایران وجود دارد.

وی با اشاره به برنامه ریزی پرواز‌های اروپایی برای افزایش پرواز‌های داخلی و خارجی، گفت: با ۱۱ کشور منطقه مذاکراتی صورت گرفته است تا پرواز‌ها به مقاصد مختلف افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ۱۳۲ فروند هواپیمای زمین‌گیر داریم و شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تفریحی درخواست دارن بدنه هواپیما‌های زمین‌گیر در اختیار آن‌ها قرار گیرد.
 
سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: لغو ویزای عتبات پرواز‌های عراق را افزایش می‌دهد. تا دو هفته آینده سفری به دمشق داریم تا مذاکرات برای ازسرگیری پرواز‌های سوریه نهایی شود.

محمدی‌بخش با اشاره به اینکه ایرلاین‌ها متأثر از شرایط اقتصادی کشور هستند گفت: جدول حرفه‌ای و تخصصی قیمت بلیت را تضمین و در شورای عالی هواپیمایی تصویب کردیم. در این بین کاهش متوسط ۱۵ درصدی قیمت بلیت اتفاق افتاد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه بیان کرد: چند مؤلفه از جمله قیمت دلار، نرخ سوخت، نرخ بیمه و تعمیرات را در این جدول لحاظ کردیم و به رقمی رسیدیم که در شرایط فعلی به آن پایبند خواهیم بود.
 
وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم برای شب عید قیمت بلیت هواپیما افزایش نداشته باشد گفت: بر این منظور نظارت بر دفاتر فروش بلیت، ایرلاین‌ها و آژانس‌ها را افزایش دادیم از طرفی برخی آژانس‌ها و سایت‌ها مسدود شده است.

محمدی‌بخش در توضیح هواپیما‌های زمین‌گیر گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تفریحی درخواست دارند بدنه هواپیما‌های زمین‌گیر در اختیار آن‌ها قرار گیرد. به طور کلی ۱۳۲ فروند هواپیمای زمین‌گیر داریم که کمیته‌ای در این زمینه تشکیل شده و هواپیما‌های زمین‌گیر به آن‌ها واگذار می‌شود.
 
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به هواپیما‌های برجامی گفت: این هواپیما‌ها به صورت نو وارد کشور شده، اما سازندگان اروپایی تعهدات خود را در پشتیبانی هواپیما‌های برجامی و ارائه قطعات انجام نداده‌اند که در حال تنظیم لایحه شکایت از سازندگان اروپایی هستیم.

وی افزود: در حال حاضر ۵ تا ۶ فروند از هواپیما‌های ATR در حال کنترل هستند و این زمین‌گیری به معنای از رده خارج شدن آن‌ها نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رشد دو برابری پرواز‌های خارجی گفت: به هر کشوری که پرواز داریم، توافق دوجانبه خواهیم داشت. شاهد پرواز یکطرفه نیز نخواهیم بود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره انتقال صندوق بازنشستگی هما به صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ این انتقال دیده شده و امیدواریم برای مشکلات ایران‌ایر راهگشا باشد.

محمدی‌بخش در خصوص پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: ایران کامل‌ترین همکاری را در پرونده هواپیمای اوکراینی با ایکائو داشته است و فراتر از قوانین و مقررات با تیم‌ها و کشور‌های ذینفع در این حوزه همکاری داشته است.

وی افزود: ایکائو از میزان همکاری ایران در پرونده هواپیمای اوکراین رضایت داشته و همکاری در زمینه اعزام کارشناس و پرسش و پاسخ‌ها نیز ادامه دارد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص شکایت خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی از سازمان هواپیمایی به ایکائو گفت: هر نهاد یا فردی می‌تواند از منظر خودش به ایکائو شکایت کند و ایکائو هم نیز شکایات را ثبت می‌کند و ایران بر اساس مقررات بین‌المللی به شکایات رسیدگی می‌کند.

 همچنین «سیاوش امیر مکری» در حاشیه پنجمین نمایشگاه حمل‌ونقل با اشاره به آثار منفی کرونا در صنعت هوانوردی، گفت: بزرگترین بحران ۵۰ سال اخیر صنعت هوانوردی به واسطه کرونا رخ داد و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد صنعت هوانوردی تا سال ۲۰۲۴ به شرایط سال ۲۰۱۹ برگردد.

وی در ادامه افزود: کرونا کاهش ۵۰ درصدی فعالیت‌های عملیاتی شرکت‌های هواپیمایی را به دنبال داشت به همین دلیل تصمیم گرفتیم شرایط ایرلاین‌ها رعایت شود. به همین منظور مطالبات ایرلاین‌ها پیگیری نشد. در نتیجه در سال ۹۹ بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزایش یافت و به رقم ۲ هزار میلیارد تومان رسید و با مذاکراتی که انجام دادیم قرار است این بدهی‌ها در زمان‌بندی مشخص پرداخت شود.

مدیرعامل شرکت فرودگا‌ه‌ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص پرواز‌های عبوری گفت: در حال حاضر امکان اعزام و پذیرش ۱۸۰۰ پرواز عبوری در روز را طی ۱۳۲ مسیر از آسمان ایران داریم. آسمان کشور برای پرواز‌های اروپا به شرق آسیا درصورتی که هزینه تردد از آسمان ایران برای ایرلاین‌های خارجی اقتصادی باشد بسیار مطلوب است.

امیرمکری گفت: برای تعیین نرخ از فرمولی شامل وزن هواپیما، طول مسیر و ضریب ثابتی از دلار را در نظر گرفتیم، اما مسیر‌ها باید کوتاه شود. از سویی تخفیف‌هایی به ایرلاین‌ها اختصاص داده شود تا عبور از آسمان ایران نسبت به کشور‌های دیگر برای شرکت‌های هواپیمایی مقرون به صرفه باشد.

وی در ادامه گفت: در سال گذشته ۶۲ درصد نسبت به سال‌هایی که روزانه ۷۵۰ تا ۸۰۰ پرواز عبوری صورت می‌گرفت کاهش پرواز عبوری داشتیم، اما این شاخص در سال جاری به حدود ۵۸۰ تا ۶۰۰ پرواز عبوری از آسمان کشور رسیده است.

مدیر عامل شرکت فرودگا‌ه‌ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص توقف صدور ویزا‌های فرودگاهی گفت: در این زمینه با وزارت امور خارجه به دنبال مذاکره هستیم تا صدور ویزای فرودگاهی در فرودگاه‌های بین‌المللی دوباره از سر گرفته شود.

وی گفت: در سال گذشته بالاترین رکورد اعزام پذیرش و مسافر ۵۱ میلیون نفر بود، اما کرونا باعث شد برخی فرودگاه‌ها فعالیت‌شان کم شود یا به تعطیلی کشیده شوند.

امیرمکری در خصوص اینکه آیا اراضی فرودگاه‌های غیرفعال به طرح نهضت ملی مسکن واگذار می‌شود، گفت: اراضی هیچ یک از فرودگاه‌ها به نهضت ملی مسکن واگذار نخواهد شد، اما در تلاشیم در فرودگاه‌های غیرفعال ایرتاکسی‌ها را توسعه دهیم.

مدیر عامل شرکت فرودگا‌ه‌ها و ناوبری هوایی ایران بیان کرد: در حال حاضر ۹۰ فرودگاه در کشور وجود دارد که ۵۳ فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها قرار دارد و بقیه متعلق به مناطق آزاد، نیرو‌های مسلح، شرکت نفت، وزارت ارتباطات و وزارت جهاد کشاورزی است.

وی تأکید کرد: ۳ یا ۴ فرودگاه در کشور هزینه و درآمد سر به سر دارند و سایر فرودگاه‌ها زیان‌ده هستند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *