باباخانی: توسل به اهل بیت (ع) عمیق‌ترین پایه انقلاب اسلامی است

10:41 - 29 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۳۱۰۶
مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: هیات های ما و تشکل های دینی که بر پایه هیات بنا شده اند منشا اثرات اجتماعی زیادی هستند، ما در شرایط کرونا، زلزله و بحران ها این را به خوبی حس کرده ایم و تفاوت ها نسبت به کشورهایی که از هیات ها بی بهره هستند به خوبی حس شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید باباخانی در ابتدای این نشست گفت: من در مقدمه بگویم، غنای معرفتی ما قطعا از اهل بیت (ع) گرفته شده است، این ظرفیت معرفتی در کنار توسل به اهل بیت (ع) دستمایه اصلی حرکت شیعی تاکنون بوده است، در ۱۴۰۰ سال گذشته جلوه‌های متنوع این توسل باعث شده تا به مسائل مختلف فرد و اجتماع پرداخته شده و تعالی این دو رقم بخورد.

وی در همین راستا ادامه داد: در دوره ما هیات یک جلوه زیبا از توسل به اهل بیت (ع) و استفاده از این چشمه جوشان معرفتی هستند، این توسل و استفاده از این جریان معرفتی عمیق یکی از پایه‌های اصلی پیروزی انقلاب اسلامی بوده است، به قول بسیاری از بزرگان آنچه علت حادثه انقلاب اسلامی بوده حتما در بقا و تعهد به آن آرمان‌ها بوده است. هیات‌های صرفا در یک محفل خاص و زمان محدود تعریف نمی شوند. 

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی در همین راستا افزود: در گام دوم انقلاب اسلامی با مسیری که رهبر معظم انقلاب برای ما ترسیم و روشن کرده اند، حرف ما این است که موتور پیشران جریان فرهنگی که پایه اصلی گفتمان انقلاب اسلامی در چهل سال دوم خود است، همین هیات‌های مذهبی هستند که بر مبانی توسل به اهل بیت (ع) بنا نها شده اند.  

وی افزود: نکته مه این است که مردم اگر چه با هیات مواجه دارند، اما فضای عمومی هیات را به دهه اول ماه محرم خلاصه کرده است، هیات صرفا در اذهان عمومی به مکانی برای توسل شناسایی شده است، اگر چه این توسل موتور اصلی برای هیات است اما جلوه های بیرونی هیات‌ها صرفا به ماه محرم ختم نمی شود. 

باباخانی  در همین رابطه ادامه داد: هیات های ما و تشکل های دینی که بر پایه هیات بنا شده اند منشا اثرات اجتماعی زیادی هستند، ما در شرایط کرونا، زلزله و بحران ها این را به خوبی حس کرده ایم و تفاوت ها نسبت به کشورهایی که از هیات ها بی‌بهره هستند به خوبی حس شده است. اما باید این را بدانیم که هیات‌ها تنها در شرایط بحران ورود نمی کنند بلکه در مسائل پیچیده فرهنگی و اجتماعی هم هیات ها ورود دارند، در تمامی استانها هیات ها در حال حل مسائل مختلف فکری و اجتماعی مردم هستند. 

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: مهرواره «هوای نو» می‌خواهد نشان دهد که یک هیات در عرصه فرهنگی و اجتماعی می تواند منشا است باشد، این را نسل بعدی انقلاب می تواند به جامعه معرفی کند، در گام دوم این مهرواره می خواهد براساس این نگاه به هیات های دیگر بگوید که جایگاه خود را بالا آورده و معیارهای خودشان را تقویت کند. در واقع هوای نو می خواهد معیارهای هیات در گام دوم انقلاب اسلامی را در فضای جامعه ابراز کند. اسفند ماه سال گذشته ما همایشی برای هیات ها و تشکلهای شاخص کشور داشتیم، این همایش در دو روز با حضور مسئولین برگزار شد و بانیان هیات ها خواسته ها و نیازهایشان را با مسئولین در میان گذاشتند، در آن همایش ما از برگزاری مهرواره خبر دادیم و اعلام کردیم که می خواهیم معیارهایی را برای برگزاری هیات ها تعریف کنیم. 

حرکت روبه جلو

«وحید ملتجی» دبیر مهرواره هوای نو با اذعان اینکه هوای نو یک جریان رو به جلو است و دستی در سنت و دستی در حال و آینده دارد افزود: در چهل ساله دوم انقلاب نگاهمان به حوزه جوان و نوجوان پررنگ است. ما فرهنگ را مانند هوا و هیئت را مانند درخت می دانیم و هوای نو از ترکیب این دوتا ایجاد شده است. نماد مهرواره هوای نو درخت و تندیس مهرواره که در اختتامیه اهدا خواهد شدهم« درخت زرین» است.

ملتجی در پاسخ سوالی در رابطه با مغفول ماندن بخش شعر در مهرواره هوای نو گفت: هیئت بخش های مختلفی دارد و امسال مهرواره شامل سه بخش« هیئت، کتاب و ستایشگران اهل بیت علیهم السلام» و ۳۸ محور است اما در شورای بر نامه ریزی درباره شعر صحبت شده و یکی از بخش هایی که قرار داریم سال آینده به آن پرداخته شود شعر است.

در ادامه ملتجی عنوان کرد: در مهرواره به آموزش به عنوان هدف نمی پردازیم اینکه آیا هیئت ها باید آموزش ببینید به مهرواره ربطی ندارد. تمام کارهای برتری که به دستمان می رسد در سایت بارگزاری می شود که دیگران ببیند و الگو بگیرنداما در بخش کتاب قرار است بسته های آموزشی در اختیار نسل جدیدی که می خواهند آیین هیئت داری را بیاموزد قرار می گیرد.

آغاز گر جریان نشر

«مهران عباسی» دبیر بخش کتاب مهرواره با تاکید اینکه دبیر علمی بخش کتاب مهروراه دکتر «محمدرضا سنگری» است افزود: بخش داوری کتاب تحت تاثیر بازار نشر است در دوسال اخیر مجموع کتاب‌هایی که در این حوزه منتشر شده نزدیک به ۲۰۰ عنوان کتاب بود که ما این ۲۰۰ عنوان کتاب را داوری کردیم. متاسفانه در این حوزه فقر محتوا داریم. امیدمان این است که این مهرواره آغازگر جریان نشر کتاب در این حوزه باشد.

اتفاق فراگیر

«رحیم آب فروش» دبیر بخش« هیئات» مهراواره هوای نو از ثبت نام۲۴۴۶ هیئت در وبگاه هوای نو و ثبت ۱۳ هزار و ۷۸۰ ثبت اثر به عنوان استقبال هیئات کوچک از این مهرواره نام برد و گفت: چون ما قاعدتا این تعداد هیئت بزرگ نداریم و این استقبال از سوی هیئت های کوچک بوده و این ثبت نام نشان می دهد که یک اتفاق فراگیر افتاده است.
اختتامیه

مهرواره هوای نو تا چهارم دی ۱۴۰۰ ادامه دارد و اختتامیه مهرواره در اسفندماه برگزار می‌شود. هیئت داوران در هررشته ۵-۱۰ نفر هستند که تخصص کامل در رشته خود داشته دارند و داوری در ۴ مرحله انجام می‌شود. ملتجی اظهار امیدواری کرد که بعضی از هیئت‌ها که هنوز خبردار نشده اند در صورتی که کار متفاوتی انجام داده باشند آثارشان را ثبت کنند، امید ما به هیئت‌های کوچک است. از خیرین هم درخواست می‌کنیم کسانی که کار اقتصادی سالم انجام می‌دهند بانی و حامی جوایز شوند و ما را در این امر یاری دهند.

وی درباره مراسم اختتامیه اینطور گفت: نمایشگاهی در اختتامیه برگزار می شود که سه روز نمایشگاه خواهد بود و در روز آخر تندیس ها داده خواهد شد. ملتجی درباره جایزه های مهرواره گفت: جوایز متعدد و بعضی تبرکی است مثل خادمی امام رضا(ع) که به برگزیدگان اهدا خواهد شد. بخشی هم نقدی است در هررشته ای کف جایزه ۵۰ میلیون تومان بر ای هیئت و شخص برگزیده ۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

دبیرمهرواره هوای نو با بیان اینکه برای بعضی هیئت ها که طر ح ویژه دارند وام۲۵۰ میلیون تقدیم می شود، گفت: یک جایزه متفاوت و ویژه با عنوان« سفر تجربه» برای برگزیدگان حوزه هیئت و تشکل های دینی در نظر گرفتیم. تا برگزیدگان را به دیدن کارهای خوبی که نهادهای مردم نهاد خصوصا دینی در دنیا انجام داده اند، اگر این اتفاق بیفتد دستاوردش انجام دادن کار قوی تر توسط برگزیدگان است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *