سایه قتل «خاشقجی» بر سیاست خارجی «بن سلمان»

16:18 - 06 دی 1400
کد خبر: ۷۸۲۹۵۳
با وجود سفر اخیر رئیس جمهور فرانسه به عربستان اما پرونده قتل خاشقجی همچنان بر سیاست‎ خارجی این کشور سایه انداخته است.

- مقام‎های فرانسوی اخیرا «خالد العتیبی»، شهروند عربستان را که ابتدا به اعتقاد آن‌ها در قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار سعودی دست داشته، آزاد کردند.

به گزارش «میدل ایست آی»، پلیس فرانسه فکر می‌کرد که یکی از ده‌ها نفر مظنون به دست داشتن در قتل وحشتناک «خاشقجی» در سال ۲۰۱۸ را دستگیر کرده است، اما بعدا ادعا شد که «این یک مورد اشتباه هویتی بوده است.»

آنچه که دستگیری تبعه سعودی در پاریس نشان می‌دهد این است که خشم نسبت به قتل «خاشقجی» هیچ کاهشی را نشان نمی‌دهد و مهم نیست که «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی چقدر در این رابطه تلاش می‌کند.

محاکمه ۲۶ مظنون این قتل در ترکیه کلید زده شده اما به طور دردناکی کُند بوده است، زیرا عربستان از تحویل هیچ یک از مظنونان به مقام‎های آنکارا خودداری کرده است.

یک دادگاه مخفی سعودی ظاهراً ۵ نفر از ۲۶ نفر مظنون این پرونده را به اعدام و ۳ نفر دیگر را به دلیل نقش آن‌ها در قتل به زندان محکوم کرد، اما پس از «متقاعد شدن» خانواده «خاشقجی» مستقر در عربستان برای بخشش قاتلان، احکام نهایی بسیار سبک‌تر بود.

دسترسی به محاکمه محدود بود، اسامی محکومان هرگز علنی نشد و گروه‌های حقوق بشر به درستی کل این روند را ساختگی عنوان کردند.

«بن سلمان» احتمالاً فکر می‌کرد که پس از توقف «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه در جده برای دیدار با وی در جریان سفر به چندین کشور خلیج فارس، شاهد احیای اعتبار خود خواهد بود.

رئیس جمهور فرانسه انتقاد گروه‌های حقوق بشری را که به این دیدار اعتراض می‌کردند، رد کرد؛ او عربستان را به عنوان یک «بازیگر کلیدی» در منطقه توصیف کرد.

«مکرون»، گفت «اگر بگویید دیگر با عربستان دیگر صحبت نمی‌کنیم، چه کسی می‌تواند یک لحظه فکر کند که به لبنان کمک می‌کنید، صلح و ثبات در خاورمیانه را حفظ می‌کنید؟»

اگر رئیس جمهور فرانسه واقعاً به صلح و ثبات در خاورمیانه علاقه‌مند بود، البته برای گفت‎وگو با سران حماس، سازمان سیاسی پیشرو در فلسطین که توسط اتحادیه اروپا ممنوع شده، به فلسطین سفر می‌کرد.

این جنبش کلید تامین صلح و ثبات برای همه در منطقه است، اما اروپا و آمریکا از روایت اسرائیل پیروی می‌کنند که مقاومت مشروع فلسطین در برابر اشغال نظامی کشورشان را «تروریسم» می‌نامند؛ این یک وضعیت مسخره است.

در واقع، «مکرون» به دور از ترویج صلح در منطقه، احتمالاً سلاح‌های جنگی را به منطقه سوق می‌دهد.

شکی وجود ندارد که هدف واقعی «مکرون» از سفرش این بود که با فروش بیشتر تسلیحات فرانسوی جلوتر از رقبای کشورش، از دستان سرد غربی که به «بن سلمان» داده شده بود، سود ببرد.

پس از ماه‌ها تحقیق و بررسی پزشکی قانونی و ضبط‌ های صوتی وقایع داخل کنسولگری عربستان در استانبول در آن روز سرنوشت‌ ساز یعنی اکتبر ۳ سال پیش، سازمان‌های اطلاعاتی ترکیه و آمریکا متقاعد شده‌اند که «محمد بن سلمان» و افرادی که در کنارش هستند دستور ربودن و قتل روزنامه‌ نگار «واشنگتن پست» را صادر کرده‌اند.

ولیعهد سعودی لکه‌ای از خون روی دستانش دارد که هیچ وقت شسته نخواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *