پشت پرده تصمیم دولت فرانسه برای تشدید اسلام هراسی چیست؟

5:15 - 01 دی 1400
کد خبر: ۷۸۲۸۸۵
اسلام هراسی در فرانسه زندگی عمومی و خصوصی مسلمانان را تحت الشعاع قرار داده است.
فرانسه در سال‌های اخیر سیاست محدود کردن آزادی‌های مسلمانان را دنبال می‌کند و در این مسیر به جایی رسیده که تساهل و حقوق مسلمانان را نادیده گرفته و زیر پا می‌گذارد.
 
به گزارش «دیلی صباح و تی آر تی»، مساجد در فرانسه یکی پس از دیگری به دلایل غیرمنطقی بسته می‌شوند؛ تصمیم‌های ناقض آزادی مذهبی مسلمانان اخذ و اجرا می‌شوند؛ اقدام‌های متعدد برای حذف مسلمانان از عرصه عمومی به هنجار زندگی روزمره در این کشور تبدیل شده‎اند.
 
اکنون عادی سازی اسلام هراسی در فرانسه به بخشی عادی از سیاست روزانه در سراسر فرانسه تبدیل شده است و نمونه‌های آشکار و عینی از نقض حقوق مسلمانان در این کشور دیده می‌شود.
 
این مسیر که با راه اندازی خط تلفن وزارت کشور فرانسه برای به اصطلاح مبارزه با «رادیکال گرایی» و دعوت از شهروندان فرانسوی برای ارائه گزارش، آغاز شد، با اقدام‌های اسلام هراسانه دیگر در حال تکمیل است.
 
تصمیم شورای وزیران فرانسه برای تعطیلی یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های غیردولتی اسلامی در فرانسه، تصویب قانون موسوم به «اصول تقویت کننده احترام به اصول جمهوری» در پارلمان فرانسه، ...، اقدام‌هایی هستند که زمینه اجازه دخالت قانونی در زندگی روزمره و خصوصی مسلمان در فرانسه را به دولت این کشور می‌دهد.
 
به اعتراف «جرالد دارمانین»، وزیر کشور فرانسه، از سپتامبر ۲۰۲۰ تاکنون از بیش از ۲ هزار و ۶۲۳ مسجد در فرانسه تاکنون ۹۹ مسجد تعطیل شده‎‏اند.
 
این در حالی است که اقدام‌های «وندالیستی» علیه مسلمانان مانند تخریب قبرستان آنان در شرق فرانسه و تخریب دیوار‌های مساجد نیز رخ داده است.
 
علاوه بر تصمیم‌های ملموس دولت فرانسه برای ارعاب و به حاشیه راندن مسلمانان در فرانسه، موضوع مهم دیگر در دوره ریاست جمهوری «امانوئل مکرون»، در همین چارچوب مطرح شده است؛ پروژه مهندسی اجتماعی «اسلام فرانسوی» است که توسط خود «مکرون» با هدف از بین بردن ارزش‌های خاص اسلام و جذب مسلمانان تحت عنوان به اصطلاح «انسجام اجتماعی» معرفی شد.
 
اظهارات بی اساس اخیر «مکرون» مانند «اسلام نیاز به بازسازی دارد» و «اسلام در بحران است»، نیز در امتداد همین پروژه مهندسی اجتماعی مطرح شده اند.
 
دلایل متعددی پشت تصمیم‌های مکرر دولت فرانسه در زمینه اسلام هراسی وجود دارد.
 
مهم‌ترین آن ها، تمایل «مکرون» برای مقابله با روند نزولی محبوبیتش است.
 
وی که پشتوانه آرای خود در سال ۲۰۱۷ را از دست داده است، در ماه ژوئن سال جاری متحمل شکست بزرگی در انتخابات منطقه‌ای شد.
 
انتخابات مذکور برای «LREM»، حزب متبوع «مکرون»، پیش درآمدی برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ بود.
اما نتیجه نامطلوب «LREM»، از پایان دوره «مکرون» پیش از پایان دوره ریاست جمهوری اش خبر داد.
 
حالا «مکرون» گرفتار در گوشه رینگ سیاست داخلی، با استفاده از «اسلام ستیزی» در حال رشد در سراسر اروپا، تلاش دارد تا ورق را به نفع خود بازگرداند.
 
گذشته از چشم انداز انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲، «مکرون» زیر فشار شخصیت‌های راست افراطی و مطبوعات نیز قرار دارد.
 
بررسی‌ها از رشد اسلام هراسی در فرانسه نشان دهنده رشد ۵۲ درصدی در سال ۲۰۲۰ است.
 
همین آمار کافی است تا بزرگی خطرات و تهدید متوجه موجودیت اسلام و امنیت مسلمانان در فرانسه آشکار شوند.
 
اگرچه، احساسات ضداسلامی در ۲ دهه گذشته نشانگر زندگی سیاسی فرانسه بود، اما این روند در سال‌های اخیر مشروعیت بیشتری پیدا کرده و به نظر می‌رسد هر ۲ دسته احزاب سیاسی چپ و راست از گفتمان تقریباً مشابهی در مورد اسلام هراسی حمایت می‌کنند.
 
سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد هدف قراردادن مسلمانان به طورنامتناسب را برای جلب نظر رای دهندگان مطرح می‌کنند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *