رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شب یلدا را چگونه ارزان برگزار کنیم؟

9:30 - 28 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۲۷۶۹
سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران به مناسبت شب یلدا انواع میوه، آجیل و سایر کالا‌های مورد نیاز این شب را تا پایان آذر ماه تا ۴۱ درصد ارزان‌تر عرضه می‌کند.

_ روزنامه همشهری نوشت: با نزدیک شدن به بلندترین شب سال، فروش ویژه شب یلدا شروع شده است. برگزاری مراسم‌های خانوادگی و دورهمی در روز آخر پاییز و در آستانه ورود به فصل زمستان سنت ایران باستان است که همچنان با اقبال عمومی مواجه می‌شود. به همین دلیل، خانواده‌ها در روز‌های منتهی به شب یلدا، دغدغه خرید میوه و آجیل دارند و سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران اقداماتی برای عرضه مناسب میوه با قیمت کمتر نسبت به سطح شهر تهران انجام داده است.

چنان‌که برای پاسخگویی به نیاز‌های شهروندان از ۲۵ آذرماه اقدام به فروش ویژه شب یلدا کرده که این فروش یلدایی تا ۳۰ آذر ادامه خواهد داشت. مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران گفت: «این طرح به‌منظور تأمین و عرضه انواع میوه، آجیل و سایر کالا‌های مورد نیاز شهروندان به‌مدت ۶ روز در حال اجراست. شهروندان می‌توانند ارزاق و مایحتاج روزانه و هفتگی و نیز محصولات ویژه شب یلدای خود را از این مراکز با قیمت مناسب و کیفیت مطلوب تهیه کنند.»

سیدسعید راد عنوان کرد: «عموم شهروندان می‌توانند با مراجعه به سایت این سازمان به نشانی mayadin.tehran.ir قیمت محصولات میادین را ملاحظه کرده و با قیمت‌های محصولات مشابه در سطح شهر مقایسه کنند.»

او یادآور شد: «علاوه بر میوه‌های یلدایی، سایر خوراکی‌هایی که معمولا در شب یلدا مصرف می‌شوند ازجمله آجیل، خشکبار و ماهی نیز در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود.» شهرداری تهران ۲۶۷ میدان و بازار میوه و تره‌بار دارد که این روز‌ها به‌دلیل شب یلدا فعالیت گسترده‌ای را شروع کرده‌اند تا شهروندان بتوانند محصولات خود را از این مراکز تهیه کنند.

انار

انار تنها یک میوه پاییزی نیست و جاگرفتن انار در سفره شب یلدا انکارناپذیر است. دانه‌های یاقوتی و قرمز آن نماد روشنایی و حیات است و در شب چله از پُرفروش‌ترین میوه‌ها محسوب می‌شود. انار طرفداران بسیاری دارد، چون غنی از ویتامین ث و آنتی‌اکسیدان است. مصرف انار برای سلامتی فوق‌العاده مؤثر است و فواید بسیاری برای سلامت پوست و مو، جلوگیری از کم‌خونی، بهبود سلامت قلب و درمان بیماری‌ها دارد. حالا برای تهیه انار مناسب در شب یلدا چه کاری باید انجام داد؟ بهتر است برای انتخاب انار‌های رسیده به‌دنبال انار مدور و کره‌ای نباشید و انار‌های زاویه دار را انتخاب کنید. همچنین به رنگ پوست انار دقت نکنید، بلکه صافی و یکدستی پوست انار اهمیت دارد. در عین حال، معمولا انار رسیده و آبدار نسبت به جثه‌اش سنگین‌تر است و اگر وزن آن سنگین بود، اقدام به خرید کنید.

هندوانه

هندوانه با اینکه یک میوه تابستانی محسوب می‌شود، اما از گذشته‌ای دور تا امروز همیشه جایگاه والایی در سفره شب یلدا داشته است. قدیمی‌ها هندوانه و انار را به‌عنوان نماد‌های برکت و فراوانی روی سفره شب یلدا درنظر می‌گرفتند. هندوانه سرشار از پتاسیم و ویتامین آ، ب و ث است و آنتی‌اکسیدانی که باعث می‌شود میوه به رنگ قرمز تیره در بیاید، خطر سکته مغزی و همچنین سطح فشار خون را کاهش می‌دهد. برای انتخاب یک هندوانه رسیده و شیرین بهتر است به رنگ پوست آن توجه کنید و باید سبز پُررنگ و ظاهری کدر داشته باشد. همچنین باید سفت و متوازن باشد و نباید دارای بریدگی، کوفتگی و تو رفتگی باشد. وزن هندوانه نیز باید نسبت به اندازه آن سنگین باشد تا هندوانه‌ای آبدار و رسیده را بتوانید تهیه کنید.

کدو حلوایی

کدو حلوایی به‌دلیل رنگ نارنجی و خوش‌رنگ بودن آن جایگاه خاصی در سفره شب یلدا دارد. پختن کدو حلوایی از قدیم در شب یلدا انجام می‌شده و گرمای خاصی به این مراسم می‌داده است. این خوراکی خوشمزه از مظاهر روشنایی و نمادی از غلبه روز بر شب به شمار می‌رود.

آجیل

به غیراز میوه‌ها، در شب یلدا پسته، بادام، گردو، فندق و... نیز طرفداران بسیاری دارد و از گذشته در این شب مورد استفاده قرار گرفته است. آجیل به‌عنوان سالم‌ترین تنقلات شناخته شده و دارای فیبر بالاست که در درمان یبوست، چاقی، انواع سرطان‌ها ازجمله سرطان معده و روده بسیار مؤثر است. آجیل دارای انواع ویتامین‌های گروه E و B، روی، کلسیم، فسفر، پتاسیم، منیزیم، ویتامین A و پروتئین است.

چغندر

از قدیم به هنگام شب یلدا چغندر‌ها پخته می‌شدند و به شکل لبو بر سر سفره یلدا قرار می‌گرفتند. لبو نماد برکت و روزی بوده و جلوه‌ای خاص در سفره یلدا دارد.

میوه‌های زمستانی

علاوه بر میوه‌هایی که از قدیم بر سر سفره‌های شب چله وجود داشت، میوه‌های زمستانی نیز در شب یلدا با اقبال روبه‌رو هستند. میوه‌هایی مانند ازگیل، خرمالو، سیب، نارنگی، کیوی، پرتقال و... نیز در این شب صرف می‌شود.

شب یلدا را چگونه ارزان برگزار کنیم؟



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *