تقویم تاریخ؛ از ترور صادق گنجی در لاهور تا درگذشت کاشف آلزایمر

8:27 - 28 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۲۷۵۱
امروز، یکشنبه بیست و هشتم آذر سال ۱۴۰۰هجری شمسی، برابر با چهاردهم جمادی الاول سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با نوزدهم دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی است.

_ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (بیست و هشتم آذر) به شرح زیر است:

ترور صادق گنجی در لاهور پاکستان

۳۱ سال پیش در چنین روزی، بیست و هشتم آذر سال ۱۳۶۹ هجری شمسی «صادق گنجی»، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور پاکستان، توسط عوامل فرقه گرا و وابسته به استکبار جهانی مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و به شهادت رسید.

گنجی نزدیک به چهار سال ماموریت فرهنگی خویش را در راه معرفی ارزش‌های والای اسلام و گسترش روابط فرهنگی میان مردم ایران و پاکستان سپری کرد. وی در آستانه بازگشت به ایران اسلامی و پس از مراسم تودیع که از سوی فرهنگیان و شخصیت‌های علمی و ادبی لاهور برایش برگزار شده بود، توسط فرقه گرایان متحجر و همسو با استکبار جهانی، به شهادت رسید.

تقویم تاریخ؛ از ترور صادق گنجی در لاهور تا درگذشت کاشف آلزایمر

درگذشت محدث و واعظ قرن سیزدهم در تهران

۱۳۱ سال پیش در چنین روزی، چهاردهم جمادی الاول سال ۱۳۱۲ هجری قمری حاج «ملا اسماعیل سبزواری»، محدث و واعظ قرن سیزدهم هجری قمری در تهران درگذشت. وی در سبزوار -در شمال شرقی ایران- متولد شد و فراگیری حکمت و فلسفه را نزد حاج ملاهادی سبزواری، فیلسوف مشهور ایرانی آموخت. ملا اسماعیل سبزواری برای تکمیل تحصیلات علوم دینی به حوزه علمیه نجف ـ در عراق ـ رفت و پس از کسب درجه اجتهاد به تهران بازگشت. از این محقق گرانقدر تالیفات متعددی به چاپ رسیده که از بین آن‌ها می‌توان به کتب «مجمع النورین» و «نوادر الآثار» اشاره کرد.

تقویم تاریخ؛ از ترور صادق گنجی در لاهور تا درگذشت کاشف آلزایمر

اشغال سیرالئون توسط انگلیس

۲۳۴ سال پیش در چنین روزی، نوزدهم دسامبر سال ۱۷۸۷ میلادی کشور آفریقایی سیرالئون، پس از گذشت ۳۲۷ سال از تاریخ کشف آن توسط اروپائیان، ضمیمه انگلستان شد.

این کشور ابتدا توسط یک جهانگرد پرتغالی کشف و مستعمره این کشور شد. در سال‌های استعمار سیرالئون توسط پرتغال، هزاران نفر از مردان و زنان این کشور آفریقایی در بازار‌های اروپا به عنوان برده، فروخته شدند. پس از شکست پرتغال از انگلیس و با آغاز سلطه استعماری انگلیس بر سیرالئون، این روند نیز ادامه یافت. در سال ۱۹۶۱ میلادی، سیرالئون مستقل و دارای حکومت فرمانداری کل شد و سپس درسال ۱۹۷۱ میلادی حکومت آن تبدیل به جمهوری شد. سیرالئون با مساحت ۷۱۷۴۰ کیلومترمربع در غرب قاره آفریقا و سواحل اقیانوس اطلس واقع شده و با گینه و لیبریا همسایه است.

تقویم تاریخ؛ از ترور صادق گنجی در لاهور تا درگذشت کاشف آلزایمر

تولد مایکلسون، کاشف سرعت نور

۱۶۹ سال پیش در چنین روزی نوزدهم دسامبر سال ۱۸۵۲ میلادی "آلبرت مایکلسون" (Albert Abraham Michelson) فیزیکدان امریکایی و کاشف سرعت نور متولد شد.

آلبرت آبراهام مایکلسون فیزیک‌دان آمریکایی روس‌تبار بود بیشتر به خاطر فعالیت‌هایش در اندازه‌گیری سرعت نور و آزمایش مایکلسون-مورلی مشهور است. او در سال ۱۹۰۷ جایزه فیزیک نوبل را دریافت کرد و اولین آمریکایی بود که موفق به دریافت جایزه نوبل در علوم شد. او از آکادمی نیروی دریایی ایالات متحده در رشته ریاضیات فارغ‌التحصیل شده بود و بعد‌ها در همانجا تدریس کرد. او با اختراع ابزاری که «تداخل‌سنج» نامیده می‌شد شروع به اندازه‌گیری سرعت نور کرد. او با اندازه‌گیری سرعت نور در جهت‌های مختلف نشان داد که سرعت نور مستقل از سرعت منبع نور است و در نتیجه این نظریه که امواج نوری در محیطی بنام «اتر» در فضا جریان دارند، بی اعتبار است. اینشتین بر پایه تحقیقات او موفق به اکتشاف نظریه نسبیت گردید.

تقویم تاریخ؛ از ترور صادق گنجی در لاهور تا درگذشت کاشف آلزایمر

تولد برژنف، یکی از رهبران اتحاد جماهیر شوروی

۱۱۵ سال پیش در چنین روزی نوزدهم دسامبر سال ۱۹۰۶ میلادی "لئونید برژنف" (Leonid Brezhnev) رهبر پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق در خانواده ‏ای فقیر در اوکراین متولد شد.

وی پس از اتمام تحصیلات خود وارد حزب کمونیست شد و مدارج ترقی را پیمود. بِرِژنف در جریان نوزدهمین کنگره حزب کمونیست شوروی، به توصیه خروشچف به عضویت کمیته مرکزی حزب کمونیست برگزیده شد و پس از مرگ استالین نیز تحت توجه و حمایت خاص خروشچف به سرعت در تشکیلات حزبی ترقی کرد. بِرژنِف در سال ۱۹۶۰ م به سمت ریاست هیأت رئیسه شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی که یک مقام تشریفاتی و معاون ریاست جمهوری بود، انتخاب شد و در نهایتْ در سال ۱۹۶۴ م به مقام معاونت خروشچف در رهبری حزب، ارتقا یافت. بِرِژنف در همین موقعیت حساس، هنگامی که خروشچف برای استراحت در خارج از کشور به سر می ‏برد، به، ولی نعمت خود خیانت کرد و موجبات برکناری او را از نخست وزیری و رهبری حزب کمونیست شوروی فراهم ساخت. از این زمان، بِرِژنف ۵۸ ساله رهبری شوروی سابق را به عهده گرفت. لئونید بِرژنِف، صاحب دکترینی معروف به دکترین بِرِژنف بود که بر اساس آن تمام کشور‌های سوسیالیستی جهان به مثابه یک اردوگاه به شمار می‏ روند و با خلل آمدن به هر یک، بقیه باید در رفع آن مداخله کنند. او معتقد بود که پیوند نظامی، ضامن بقای اردوگاه کمونیسم خواهد بود. بر مبنای همین دکترین بود که در سال ۱۹۶۸ م و ۱۹۷۹ م، دستور تهاجم ارتش سرخ شوروی سابق به چکسلواکی و افغانستان را صادر کرد. لئونید بِرژنِف سرانجام پس از ۱۸ سال رهبری بلامنازع شوروی، در دهم نوامبر ۱۹۸۲ م بر اثر سکته قلبی در سن ۷۶ سالگی درگذشت و یوری آندروپوف به جانشینی او انتخاب شد.

تقویم تاریخ؛ از ترور صادق گنجی در لاهور تا درگذشت کاشف آلزایمر

درگذشت آلزایمر، عصب شناس آلمانی

۱۰۶ سال پیش در چنین روزی نوزدهم دسامبر سال ۱۹۱۵ میلادی آلویز آلزایمر (Alois Alzheimer)، روانپزشک و عصب شناس المانی درگذشت.

این داشمند آلمانی در ۱۴ ژوئن ۱۸۶۴ در شهر مارکت برایت (Marktbreit) در ایالت بایرن آلمان متولد شد. وی از همکاران امیل کریپلین (Emil Kraepelin) بود و بخاطر تشریح و پژوهش‌هایش در مورد بیماری زوال عقل، نام این بیماری را به افتخار وی بیماری آلزایمر نام نهادند. آلویز آلزایمر در ۱۹ دسامبر ۱۹۱۵ در شهر وروتسواف (Wrocław) در جنوب غربی کشور لهستان بر اثر نارسایی قلبی درگذشت.

تقویم تاریخ؛ از ترور صادق گنجی در لاهور تا درگذشت کاشف آلزایمر



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *