تصمیم‌های کلانی مثل مسکن ملی باید در داخل تهران اجرایی شود

16:07 - 27 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۲۶۸۹
عضو سابق شورای شهر تهران گفت: اجرای تصمیم‌هایی که در سطح کلان کشور گرفته می‌شود مثل نهضت مسکن ملی یا مواردی نظیر مسکن امید باید از خارج شهر به داخل شهر تهران وارد بشود تا ما بتوانیم ظرفیت‌های موجود زیرساختی در سطح شهر تهران را به کار بگیریم و نسبت به فرایند نوسازی بافت‌های شهری سرعت بیشتری داشته باشیم.
زهرا نژاد بهرام عضو سابق شورای شهر تهران در خصوص ارزیابی اش از وضع آمادگی تهران برای مواجهه با یک زلزله‌ی احتمالی بزرگ به میزان گفت: من فکر می‌کنم تلاش‌هایی حداقل بعد از زلزله‌ی بم در کشورمان و در شهر تهران صورت گرفته است و اینطور نیست که اقدامی صورت نگرفته باشد. اما اینکه این اقدامات کافی بوده یا نه موضوع دیگری است. وجود سوله‌های بحران، تلاش‌هایی که برای آماده سازی مخازن اضطراری آب در سطح شهر تهران به خصوص در دوره پنجم مدیریت شهری انجام شد که فکر می‌کنم حدود چهار مخزن اضطراری آب برای شهر تهران طراحی شده بخشی از این اقدامات بود. در آن دوره آماده سازی سوله‌های بحران، تخلیه آن‌ها و ایجاد تسهیلات لازم و مواردی از این قبیل به انجام رسید. ولی فکر می‌کنم ما همچنان با مشکل روبرو هستیم.
 
وی ادامه داد: من همیشه این نکته را یادآوری کرده ام که سه مساله‌ی عمده شهر تهران را تهدید می‌کند. مساله‌ی فرونشست یکی از این موارد است. دومین مورد به موضوع سیلاب بر می‌گردد و مورد سوم هم همین مشکل زلزله است. متاسفانه در طول دو سال گذشته ما با یک مساله‌ی دیگری هم مواجه شدیم و آن بیماری مسری کرونا بود که نه فقط شهر تهران بلکه کل کشور و همه جهان را تحت تاثیر قرار داد. با توجه به زلزله‌های خفیفی که در یک هفته‌ی گذشته در اطراف تهران و حتی در خود شهر تهران شاهد بودیم این نگرانی وجود دارد که ممکن است تغییر و تحولاتی در سطوح و لایه‌های مختلف زمین به وقوع بپیوندد و برخی از گسل‌ها فعال بشوند. البته مباحث تخصصی مربوط به این موضوع را مرکز ژئوپولیتیک شهر تهران و مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران می‌توانند بررسی کنند و توضیح بدهند که امکان وقوع چنان زلزله‌ای وجود دارد یا خیر. من در این سطح صلاحیت ندارم که بخواهم ورود پیدا کنم.
 
عضو سابق شورای شهر تهران اضافه کرد: اما از نظر اینکه ما باید برای وقوع چنین حوادثی آماده باشیم من فکر می‌کنم آمادگی لازم برای این مساله و حداقل مدیریت کردن بحران درحال حاضر وجود ندارد. متاسفانه در دوره‌ی گذشته‌ی مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای به تصویب رسید که طبق آن مسوولیت ستاد بحران شهر تهران به وزیر کشور و در نهایت به استاندار داده شد. خوشبختانه در این دوره با تلاش‌هایی که شهرداری تهران انجام داده بود این مسوولیت از وزیر کشور به شهردار تهران تحویل داده شد. بیشترین تجهیزات چه از نظر ماشین آلات و چه از نظر ظرفیت‌های محلی و شهری و گستردگی مویرگی مراکز شهرداری در شهر تهران در اختیار شهرداری است. طبیعتا آن مرکزی که می‌تواند در موقع بروز بحران کمک بکند و نسبت به رفع مشکلات احتمالی در ساعات اولیه‌ی وقوع حادثه همکاری بکند شهرداری است. این اتفاق از نظر مدیریتی به وقوع پیوسته است.
 
بیشتر بخوانید:
 
نژاد بهرام یادآور شد: از نظر تجهیزات هم تجهیزات نسبتا خوبی در شهرداری تهران گرد هم آمده تا در مواجهه با بحران امکان مقاومت به وجود بیاید. وجود نوزده مرکز بزرگ بهداشتی-درمانی زیرنظر شهرداری که به شکل پراکنده در سطح شهر تهران مستقر شده که این خود یک ظرفیت مطلوب به شمار می‌رود. اما به دلیل وجود حدود چهارهزار و دویست هکتار بافت فرسوده در شهر تهران و نیز وجود بیش از چهارده هزار هکتار بافت ناپایدار در تهران خدای نکرده در صورت بروز زلزله در سطح شهر ما با دشواری‌های زیادی مواجه خواهیم شد. بعضی از برج‌هایی که در سال‌های گذشته مجوز ساخت آن‌ها داده شده متاسفانه بر روی گسل‌ها یا در نزدیکی گسل‌ها ساخته شده اند. براساس آماری که ما در دست داشتیم فکر می‌کنم بیش از سی تا چهل برج بلند مرتبه در کنار این گسل‌ها ایجاد شده بود که رعایت ضوابط فنی در آن‌ها نشده بود.
 
وی افزود: ما نباید منتظر وقوع حادثه باشیم تا بعد به فکر طرح مشکلات و ارائه راهکار‌ها بیفتیم. به نظرم رعایت قوانین و قواعد حوزه‌ی ساخت و ساز و توجه مدیریت شهری و مدیریت کلان کشور نسبت به این مساله که باید ضوابط حتما مورد توجه قرار بگیرد و رعایت بشود و از سهل انگاری و کوتاهی درباره عدم رعایت ضوابط جلوگیری بشود امروز یک ضرورت گریزناپذیر محسوب می‌شود. همچنین نسبت به نوسازی بافت‌های فرسوده و ورود تسهیلات کشور به این بافت‌ها هم لازم است تا اقدام شود. حتی اجرای تصمیم‌هایی که در سطح کلان کشور گرفته می‌شود مثل نهضت مسکن ملی یا مواردی نظیر مسکن امید باید از خارج شهر به داخل شهر تهران وارد بشود تا ما بتوانیم ظرفیت‌های موجود زیرساختی در سطح شهر تهران را با توجه به تسهیلاتی که در اختیار دولت قرار دارد به کار بگیریم و نسبت به فرایند نوسازی بافت‌های شهری سرعت بیشتری داشته باشیم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *