رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تاریخچه ممنوعیت حجاب در مدارس کانادا/نژادپرستی با چاشنی فشار بر مسلمانان

13:28 - 27 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۲۶۰۱
در حالی موضوع ممنوعیت حجاب در مدارس کانادا بار دیگر مطرح شده که کارشناسان این موضوع را ناشی از نژادپرستی در جامعه کانادا می‎دانند.

- یک گزارش می‎گوید که تلاش‌ها برای منع استفاده از حجاب در مدارس عمومی کبک در کانادا از حدود ۲۷ سال پیش آغاز شده است.

این موضوع در سال ۱۹۹۴ پس از آن که یک دبیرستان فرانسوی زبان، دانش آموزی را به دلیل داشتن حجاب در کلاس تعلیق کرد، در دستور کار عمومی قرار گرفت.

به گزارش «گلوب اند میل»، تعدادی از مدارس دیگر در کانادا این کار را به تبعیت از آن آغاز کردند و خیلی زود، یک بحث گسترده در جامعه این کشور آغاز شد.

«کبک» پیشتر در حال سازماندهی مجدد سیستم آموزشی خود و تغییر هیئت‌های مدارس کاتولیک و پروتستان به مدارس فرانسوی و انگلیسی بود، که هدفش حذف بقایای دین از مدارس ابتدایی و دبیرستان‌ها تعریف شده بود؛ از نظر برخی از طرفداران دین‌زدایی، ظاهر حجاب در کلاس‌های درس در تضاد با این تلاش بود.

در اوایل سال ۱۹۹۵، بزرگترین اتحادیه معلمان «کبک»، مخالفت رسمی خود را با حجاب در مدارس دولتی اعلام کرد و از دولت کانادا خواست تا در رابطه با این موضوع مداخله کند.

این ممنوعیت در بیش از ربع قرنی که به وجود آمده، بحث‌هایی را به وجود آورده است.

نخستین حامیان ممنوعیت نماد‌های مذهبی در «کبک»ف افرادی بودند که تحت تأثیر تحولات فرانسه قرار گرفته بودند، جایی که حجاب اسلامی توسط سیاستمداران چپگرا به عنوان به گفته آنها تهدیدی برای «برابری جنسیتی» بود، محکوم شده بود.

چیزی که امروزه در کانادا و فرانسه در رابطه با حجاب رخ می‌دهد را می‌توان نوعی نژاد پرستی عنوان کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *