چشم امید ناوگان حمل و نقل عمومی به کمک دولت

11:45 - 27 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۲۵۵۲
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران گفت: انتظار ما این است که دولت کنونی برخلاف دولت‌های پیشین، برای حل واقعی مشکلات و گرفتاری‌های شهر تهران در بخش حمل‌و‌نقل عمومی وارد میدان عمل شود تا به مرور زمان و گام‌به‌گام بتوانیم در مسیر بهبود شرایط پیش برویم.

_ روزنامه وطن امروز نوشت: سفر با مترو و اتوبوس‌های شهری در فشار جمعیت و انتظار طولانی در ایستگاه‌های شلوغ برای رسیدن قطار و اتوبوس، آن هم در شرایطی که خطر ابتلا به کرونا شهروندان را تهدید می‌کند، تبدیل به یکی از مشکلات اساسی شده است که تحمل آن، در برنامه روزانه مردم قرار دارد. این در حالی است که دولت قبل قرار بود ۸ سال پیش ۱۷ هزار دستگاه اتوبوس به شهرداری‌ها بدهد، اما حتی یک دستگاه هم تحویل نداد!

باز هم روز حمل‌و‌نقل از راه رسید بدون آنکه ۳۶۵ روز گذشته، دستاورد خاصی برای حمل‌و‌نقل عمومی پایتخت داشته باشد. از سال ۱۳۹۲ تاکنون، روز حمل‌و‌نقل را در میان انبوه پیام‌های تبریک، مصاحبه‌ها و یادداشت‌های مقامات حوزه حمل‌و‌نقل عمومی، در شرایطی پشت سر گذاشتیم که حتی یک دستگاه اتوبوس از سوی دولت به شهرداری تهران تحویل نشده است. این در حالی است که سال به سال بر جمعیت متقاضی استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی برای سفر‌های درون‌شهری افزوده شده، اما شاهد توجه مدیران دولتی به توسعه ناوگان نبوده‌ایم.

دولت قبل حتی یک دستگاه اتوبوس نداد

بنا به اعلام سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران، دولت قبل در ابتدای فعالیت خود وعده داد ۱۷هزار دستگاه اتوبوس به شهرداری‌ها می‌دهد، اما حتی یک دستگاه اتوبوس هم تحویل نشد. این در حالی است که با شیوع کرونا و نگرانی‌ها درباره وضعیت حمل‌و‌نقل عمومی باز هم وعده داد ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس به شهرداری‌ها بدهد که از این تعداد نیز تاکنون یک دستگاه تحویل نشده است. وی به ایسنا می‌گوید: این نشان‌دهنده یک بی‌توجهی مفرط به نیاز‌های اساسی مردم است و در بخش واگن‌سازی هم نگرانی جدی داریم؛ ۴۰۰ واگن نیازمند اورهال است که باید این مهم هم مورد توجه جدی قرار گیرد.

تشکری‌هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت اتوبوسرانی اصلا خوب نیست و به اندازه کافی ناوگان در اختیار نداریم، می‌افزاید: خیلی از خطوط شهر تهران اتوبوسی برای جابه‌جایی مسافر ندارند. اینکه حال مترو، اتوبوس و حتی تاکسی بد است، بر کسی پوشیده نیست و این نتیجه عقب‌افتادگی و حتی رهاشدگی‌ای است که در ۴ سال اخیر در شهرداری تهران و در ۱۰ سال گذشته از سوی دولت شاهد بوده‌ایم.

آغاز جلسات مدیران شهری با مقامات دولت سیزدهم

به رغم بی‌توجهی دولت‌های قبل به توسعه توان و امکانات شهری در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی، امید‌ها به بهبود شرایط در دولت سیزدهم افزایش یافته است. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران با اشاره به امیدواری برای مساعدت این دولت برای توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت در این باره می‌گوید: انتظار ما این است که دولت کنونی برخلاف دولت‌های پیشین، برای حل واقعی مشکلات و گرفتاری‌های شهر تهران در بخش حمل‌و‌نقل عمومی وارد میدان عمل و اقدام شود تا به مرور زمان و گام‌به‌گام بتوانیم در مسیر بهبود شرایط پیش برویم.

تشکری‌هاشمی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه به واسطه بی‌توجهی سال‌های اخیر، اکنون در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار گرفته‌ایم، رایزنی و مذاکره مدیریت شهری تهران با مقامات دولتی در دستور کار قرار گرفته است تا سهم دولت برای ارتقا و بهبود کمی و کیفی حوزه حمل‌و‌نقل عمومی افزایش یابد. رئیس شورای شهر تهران نیز جلساتی را با مسؤولان دولتی از جمله سازمان برنامه و بودجه آغاز کرده است و ما امیدوار به نتیجه‌بخش بودن این رایزنی‌ها و جلسات هستیم.

شهرداری تهران هم باید تلاش کند

عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۱ آنطور که باید، به حمل‌و‌نقل عمومی توجه نشده است و به همین دلیل تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا در کمیسیون تلفیق، تامین منابع برای توسعه و نگه‌داشت حمل‌و‌نقل عمومی را به سرانجام برسانیم. هر چند به هر میزان که منابع دولتی محقق شود، رافع مسؤولیت ما نیست و شهرداری نیز باید با همت بلند، گام‌های اساسی برای بهبود وضعیت حمل‌و‌نقل عمومی بردارد.

فعالیت‌های دیگر را به نفع حمل‌و‌نقل عمومی محدود می‌کنیم

وی با تاکید بر اینکه در اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران، ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس، واگن و قطعات مترو اختصاص داده‌ایم، می‌افزاید: اقدامات اساسی‌تر در سال آینده و در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران انجام خواهد شد، به گونه‌ای که نوسازی و بازسازی حمل‌و‌نقل عمومی جزو اولویت‌های درجه یک است و باید منابع لازم را برای تحقق آن اختصاص داد، البته اگر لازم باشد، برخی فعالیت‌ها را محدود می‌کنیم تا بخش حمل‌و‌نقل عمومی دوباره احیا شود.

رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران می‌گوید: تمام تلاش‌مان را به کار می‌گیریم تا با برگزاری جلسات متعدد با اعضای کمیسیون عمران و تلفیق مجلس بتوانیم نگاه ویژه آن‌ها به وضعیت پایتخت را جلب کنیم، چرا که وضعیت حمل‌و‌نقل عمومی در سال‌های گذشته رها شده و اگر این روز‌ها وضعیت آلودگی هوا به این شرایط نگران‌کننده رسیده است و مردم ناراحت هستند، نشان‌دهنده کاستی‌ها در سنوات گذشته است و باید جبران شود.

چمران: حال حمل‌و‌نقل پایتخت خراب است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید: روز حمل‌و‌نقل امسال را با هر شرایط و وضعیتی که نتیجه اشتباهات و بی‌توجهی‌های سالیان اخیر است پشت سر گذاشتیم، اما انتظار شهروندان این است که سال آینده و در روز حمل‌و‌نقل، شاهد عملکرد مطلوب یک‌ساله دولت و شهرداری باشند.

مهدی چمران گفت: روز حمل‌و‌نقل را پشت سر گذاشتیم، اما نه‌تنها در تهران بلکه در بسیاری از شهر‌های کشور و ناوگان بین‌شهری نیز مشکل حمل‌و‌نقل داریم و باید این موضوع حل شود.

وی ضمن ابراز امیدواری درباره توجه دولت سیزدهم به بخش حمل‌و‌نقل اظهار داشت: امیدواریم بودجه‌ای که برای حمل‌و‌نقل عمومی در بودجه ۱۴۰۰ دولت سال جاری پیش‌بینی شده بود و به صورت کامل محقق نشده، در سال ۱۴۰۱ حتما افزایش یابد، چرا که بدون این افزایش‌ها برای حمل‌و‌نقل تهران نمی‌توان کاری کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با تاکید بر اینکه وضع حمل‌و‌نقل شهر تهران خراب است، افزود: اگر هم کاری شود، همین ۱۶۵ اتوبوسی است که خریداری می‌شود و در مقایسه با چند هزار اتوبوسی که در ۴ سال گذشته از رده خارج شده قابل مقایسه نیست. چمران با اشاره به بی‌توجهی مقامات دولتی در دوره‌های گذشته گفت: زمانی قرار شد از هزینه سوخت به حمل‌و‌نقل کمک شود و مابه‌التفاوت آن به شهرداری داده شود. وزیر سابق نفت در همین شورا قول داد، اما عملی نکرد. امیدواریم در مجلس بودجه به خوبی بررسی شود و نتیجه خوبی از آن بگیریم تا در برابر این همه ناراحتی مردم، عرق شرم فقط بر پیشانی ما ننشیند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *