تسهیل کسب‌وکار مهم‌ترین گام نقشه راه ۲ سال آتی/ مراحل گرفتن مجوز‌ها باید شفاف باشد

8:00 - 27 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۲۰۹۴
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
تسهیل کسب‌وکارها به عنوان اولین قسمت از این نقشه راه ۲ ساله اعلام شد. یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در تسهیل کسب‌وکار شفاف شدن فرآیند اعطای مجوز برای شروع کسب‌وکار و همچنین مشخص شدن مراحل مختلف مجوز دهی است.
- سید احسان خاندوزی ۲۵ آبان ۱۴۰۰ با انتشار یک پیام کوتاه توییتری اعلام کرد پس از ۲ ماه همفکری با کارشناسان، امشب وزارت اقتصاد از کلیت نقشه راه ۲ سال آتی برای رونق تولید همزمان با کاهش تورم، رونمایی کرد.

وزیر اقتصاد و امور دارایی کشورمان در این پیام از هشتگ‌های «تسهیل کسب‌وکار»، «پروژه‌های پیشران»، «ثبات اقتصادکلان» و «برونگرایی» استفاه کرده بود.

 طبق نظر وزیر اقتصاد تسهیل کسب و کار‌ها با ثبت محور نمودن یک سوم مجوز‌های کشور شروع می‌شود.

ثبت محور شدن مجوز‌ها به این معنا است که متقاضیان مجوز‌های ثبت محور در آینده تنها با اعلام مشخصات خود در سامانه اعطای مجوز می‌توانند کسب و کار خود را شروع کنند و دیگر نیازی به انتظار‌های طولانی برای گرفتن مجوز‌ها نیست.
 
درواقع ثبت محور شدن مجوز به معنای این است که این مجوز‌ها تنها نیاز به ثبت اطلاعات از سمت متقاضی برای اعطای مجوز دارند و درصورت ثبت اطلاعات توسط متقاضی، سیستم برای درخواست متقاضی یک کد رهگیری منتشر می‌کند.
 
طبق طرح تسهیل مجوز‌های کسب و کار و همچنین طبق تبصره ۹ قانون اصلاح ماده ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی این کد رهگیری به منزله مجوز است و متقاضی می‌تواند با این کد رهگیری اقدام به تاسیس کسب و کار خود کند.

ثبت محور شدن مجوز‌ها یکی از مهم‌ترین موارد در تسهیل کسب و کار‌ها است؛ در عین حال قدم اولیه برای رسیدن به فضای کاملا مساعد برای شروع کسب و کار، اقدام در راستای شفاف‌سازی فرآیند مجوزدهی است.
 
مجوز‌ها باید در مرحله اول برای مردم شفاف شوند. این شفاف‌سازی در چند مرحله باید صورت بگیرد. ابتدا و در مهم‌ترین قسمت باید مجوز‌های مختلفی که برای شروع یک کسب و کار نیاز است مشخص شوند و به صورت ترتیبی در اختیار مردم قرار گیرند.
 
کارآفرینان باید بدانند که گرفتن اجازه برای شروع یک کسب و کار نیازمند چند مجوز از چه دستگاه‌هایی است و همچنین برای دریافت اجازه شروع کسب و کار خود باید به چه ترتیبی این مجوز‌ها را دریافت کنند.

در ماده هفت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ آمده است که یکی از وظایف هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار جمع‌آوری اطلاعات تمامی مجوز‌های کشور از دستگاه‌های مختلف متولی مجوز است و همچنین این اطلاعات باید در اختیار مردم قرار بگیرد تا بتوانند با استفاده از این اطلاعات، از روش دریافت مجوز‌های مربوطه آگاه شوند.
 
گردآوری اطلاعات و دراختیار مردم گذاشتن این اطلاعات توسط درگاه ملی مجوز‌های کسب و کار به صورت ناقص انجام شده‌است، اما در این سایت نمی‌توان مراحل دریافت اجازه برای شروع یک کسب و کار را به صورت ترتیبی مشاهده کرد.

ترتیب گرفتن مجوز‌های مختلف برای شروع یک کسب و کار اصلا مشخص نیست. مرکز ملی پایش محیط کسب و کار باید در اولین فرصت مجوز‌های مختلف مرتبط با هر کسب و کار را به صورت ترتیبی و همچنین با اطلاعات تکمیلی مانند مدارک لازم و استعلامات هر مجوز به صورت عمومی منتشر کند تا ضمن انجام رسالت خود طبق ماده ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، اولین گام را در راستای بهبود محیط کسب و کار بردارد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *