جایگاه پژوهش در دانشگاه فنی و حرفه‌ای کجاست؟

4:00 - 25 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۱۸۹۸
معاون پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: ما در دانشگاه فنی و حرفه‌ای شاید ماموریت انجام پروژه‌های بنیادی را نداشته باشیم، اما قطعا و یقینا یکی از ماموریت‌های اصلی ما پروژه‌های کاربردی است که متولی آن هستیم.
محسن جهانشاهی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با میزان در مورد نحوه پژوهش‌ها در این دانشگاه گفت: ما در دانشگاه‌های ذیل وزارت علوم می‌توانیم دانشگاه را به دو دسته تقسیم کنیم دانشگاه‌های نظری - تئوری و دانشگاه‌های مهارتی که بر روی پژوهش‌های کاربردی تمرکز می‌کنند.

وی ادامه داد: اگرچه ما در دانشگاه فنی و حرفه‌ای شاید ماموریت انجام پروژه‌های بنیادی را نداریم، اما قطعا و یقینا یکی از ماموریت‌های اصلی ما پروژه‌های کاربردی است که متولی آن ما هستیم و ارتباط بین صنعت و دانشگاه از طریق فناوری‌های دست کم سطح پایین و متوسط را ایجاد کرده ایم.

وی گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال‌های گذشته در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ عضو هیئت علمی فاخر که فارغ التحصیلان دانشگاه‌های سطح بالای کشور و جز نخبگانی هستند که در سطوح بالا کار کرده اند، دارد.


جهانشاهی گفت: دانشجویان این دانشگاه در مقطع کاردانی و کارشناسی در فناوری‌های سطح پایین و متوسط فعالیت می‌کنند و اساتید ما علاوه بر این دو سطح در فناوری‌های سطح بالا هم فعالیت می‌کنند.

وی گفت: اگرچه که یک دانشگاهی هستیم که آموزش برای ما اهمیت دارد، اما در دو قسم دیگر نیز از سوی وزارت علوم به ما ماموریت داده شده است؛ قسم اول پژوهش‌ها بنیادی مهارتی و قسم دوم پژوهش‌های کاربردی کف صنعت است.

وی ادامه داد: یکی از تفاوت‌های این دانشگاه با دانشگاه‌های نظری این است که اگرچه که در این دانشگاه مقاطع تحصیلات تکمیلی وجود ندارد و ماموریت ما تربیت مهندسین و تکنسین‌ها است، اما پروژه‌های در سطح کارشناسی نیز دارای وزن بالایی است.
 
وی در این راستا گفت: در دانشگاه‌های نظری عمده پژوهش‌ها در دوره کارشناسی تئوری است و در مقاطع تحصیلات تکمیلی به سمت کاربردی کردن پزوهش‌ها قدم برمی‌دارند، اما در این دانشگاه پروزه‌های عملی با وزن و عمق بالا در دوران کارشناسی انجام می‌گیرد.


وی با اشاره به اینکه این دانشگاه توانسته است در حوزه پیوند صنعت و دانشگاه قدم‌های مثبتی بردارد گفت: در سال گذشته بیش از ۴۵ نهاد مختلف کارفرمایان ما بوده اند و بالای ۹۰ درصد نیز از این عملکرد رضایت داشته اند، ۳۷۰ پروژه در سال گذشته داشته ایم.

معاون پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در پایان گفت: دانشگاه‌های نظری ما بر اساس سیلابس درسی دانشجو تربیت کرده و دانشجو با فناوری سطح بالا آشنا می شود و وقتی وارد بازار کار می‌شود مشاهده می‌کند که صنعت موجود با فناوری‌های متوسط در حال کار هستند و این فاصله موجب می‌شود که بین صنعت و دانشگاه ارتباط مناسبی برقرار نشود.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *