تقویم تاریخ؛ از تولد ایفل تا درگذشت والت دیزنی

8:30 - 24 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۱۸۶۷
امروز، چهارشنبه بیست و چهارم آذر سال ۱۴۰۰هجری شمسی، برابر با دهم جمادی الاول سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با پانزدهم دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی است.

_ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (بیست و چهارم آذر) به شرح زیر است:

درگذشت مهدی واعظ خراسانی

۷۱ سال پیش در چنین روزی ۲۴ آذر سال ۱۳۲۹ هجری شمسی حجت ‏الاسلام شیخ "مهدی واعظ خراسانی" درگذشت. این عالم ربانی از واعظان مشهور زمان خود بود و عزم جدی در ترویج و تبلیغ معارف اسلامی و اهل بیت علیه السلام داشت. او در مشهد و دیگر شهر‌های مختلف و همچنین عتبات عالیات و در صحن مطهر امام حسین در کربلا و در حرم امام علی علیه السلام در نجف به منبر می‌رفت. وی سرانجام پس از حدود هفتاد سال تبلیغ تشیع در سن ۸۲ سالگی در شهر مشهد درگذشت و در حرم امام علی بن موسی الرضا علیه السلام به خاک سپرده شد.

تقویم تاریخ؛ از تولد ایفل تا درگذشت والت دیزنی

تولد ایفل، معمار برج معروف پاریس

۱۸۹ سال پیش در چنین روزی پانزدهم دسامبر سال ۱۸۳۲ میلادی الکساندر گوستاو ایفل (Alexandre Gustave Eiffel) مهندس و معمار برج ایفل متولد شد.

این مهندس، استاد ساخت سازه‌های بزرگ فلزی است که بیشترین شهرتش را بخاطر ساخت برج ایفل و همچنین ساخت بدنه داخلی و فلزی مجسمه آزادی در آمریکا کسب کرده است. خانواده‌ی گوستاو ایفل در قرن ۱۸ میلادی از آلمان به فرانسه مهاجرت کرده و نام خانوادگی ایفل را از روی کوهی که در سرزمین اصلیشان در غرب آلمان قرار داشت انتخاب کرده بودند. از یادگار‌های مهم و فراموش نشدنی گوستاو ایفل می‌توان به برج ایفل نماد شهر پاریس اشاره کرد. این برج برای نمایشگاه جهانی پاریس در سال ۱۸۸۹ برای بزرگداشت یکصدمین سالگرد انقلاب فرانسه، ساخته شد. ساختن برج زیر نظر گوستاو ایفل در اول ژوئیه سال ۱۸۸۷ شروع شد. برج ایفل یک هنر مهندسی در سازه‌های فلزی به حساب می‌آید و گوستاو ایفل تمام علم و نبوغ خود را در مهندسی و ریاضیات آمیخته با هنر به رخ جهانیان کشید. ساخت برج ایفل دو سال و دو ماه طول کشید. ۸۵۰ نفر در ساخت آن کار کردند. این برج از ۱۸ هزار و ۳۸ قطعه ساخته شده است و برای اتصال آن‌ها از دو و نیم میلیون پیچ مهره و میخ پرچ استفاده شده است. ارتفاع برج ۳۲۴ متر است که در زمان خود مرتفع‌ترین برج جهان بوده است. وزن برج ایفل بیش از ۱۰ هزار تن است که ۷ هزار و ۳۰۰ تن آن فولاد است. گوستاو ایفل سرانجام در تاریخ ۲۷ دسامبر سال ۱۹۲۳ و در ۹۱ سالگی دیده از جهان فروبست.

تقویم تاریخ؛ از تولد ایفل تا درگذشت والت دیزنی

تولد هانری بکرل، یکی از کاشفان پرتوزایی

۱۶۹ سال پیش در چنین روزی، پانزدهم دسامبر سال ۱۸۵۲ میلادی «هانری بکرل» (Henri Becquerel)، فیزیکدان و مکتشف فرانسوی، درشهر پاریس متولد شد.

او پس از آنکه رونتگن فیزیکدان آلمانی، اشعه ایکس را کشف کرد، درصدد کشف اجسامی برآمد که از خود اشعه ایکس ساطع می‌کنند. بکرل در سال ۱۸۹۶ میلادی عناصری را کشف کرد که خاصیت رادیواکتیو دارند و اشعه ایکس تولید می‌کنند. وی به دلیل همین اکتشاف در سال ۱۹۰۲ میلادی، موفق به دریافت جایزه نوبل در رشته فیزیک شد. بکرل در سال ۱۹۰۸ درگذشت.

تقویم تاریخ؛ از تولد ایفل تا درگذشت والت دیزنی

درگذشت والت دیزنی، خالق میکی موس

۶۵ سال پیش در چنین روزی، ۱۵ دسامبر ۱۹۶۶ میلادی والت دیزنی (Walt Disney)، موسس بزرگترین کمپانی انیمیشن جهان به دلیل سرطان ریه در کالیفرنیا درگذشت.

والت الیاس دیزنی در سال ۱۹۰۱ میلادی متولد شد. او نخستین شخصیت پویا نمایی خود را با نام میکی موس در سن ۲۷ سالگی خلق کرد. والت دیزنی با خلق شخصیت‌های کارتونی توانست در مدت عمر خود خاطرات زیبایی را برای کودکان و نوجوانان جهان به ارمغان اورد. آثار او که عمدتاً کاراکتریستیک و نوعاً بدون صدای شخصیت خلق شده اند، به نوعی گویش و زبان جهانی را برای مخاطب تداعی می‌کنند. کمتر کسی را در نسل‌های مختلف می‌توان یافت که بیننده آثار والت دیزنی و کمپانی فیلمسازی اش یا مصرف کننده اجناس و اسباب بازی‌های فروشگاه‌های دیزنی نبوده باشد. او موسس بزرگترین کمپانی تولید انیمیشین در جهان بود. هم اکنون کمپانی والت دیزنی از بزرگترین شرکت‌های تولید فیلم‌های پویا نمایی در جهان به شمار می‌آید.

تقویم تاریخ؛ از تولد ایفل تا درگذشت والت دیزنی

خروج نیرو‌های اشغالگر اسپانیایی از صحرای غربی

۴۶ سال پیش در چنین روزی پانزدهم دسامبر سال ۱۹۷۵ میلادی خروج نیرو‌های استعمارگر اسپانیا از صحرای غربی در افریقا آغاز شد. کشور صحرا در شمال غربی افریقا، از اوائل قرن هجدهم، شاهد حضور استعمارگران اسپانیایى، در این منطقه بود. اسپانیا در سال ۱۸۸۴ م، صحرای غربی را به عنوان صحرای اسپانیا خواند، امّا با شکل‏ گیری مبارزات ضد استعماری و در نهایتْ تأسیس جبهه پولیسارْیو، از اتحاد گروه ‏های مبارز، این مبارزات شکلی سازمان یافته و گسترده یافت. بعد از جنگ جهانی دوم، تحت فشار افکار عمومی و سازمان ملل برای انجام همه ‏پرسی جهت واگذاری خودمختاری به این منطقه، کشور‌های مراکش و موریتانی، همسایگان صحرا، ادعای مالکیت این منطقه را مطرح نمودند. بر این اساس توافقی میان این دو کشور با اسپانیا به عمل آمد که بر اساس آن، دو سوم صحرا به مراکش و یک سوم به موریتانی داده می‏ شد، اما این مسئله مورد اعتراض مردم صحرا و نیز جبهه پولیساریو قرار گرفت. در این میان از نیمه دسامبر ۱۹۷۵، اسپانیا خروج نیرو‌های خود را آغاز نمود و ظرف مدت ۲ ماه، کشور صحرا را تخلیه کرد. به دنبال خروج نیرو‌های اشغال‏گر اسپانیا جبهه پولیساریو، استقلال این سرزمین را با عنوان جمهوری دموکراتیک عربی صحرا اعلام کرد، اما دولت مراکش از زمان خروج نیرو‌های اسپانیایی از صحرای غربی، مدعی حاکمیت بر این سرزمین است و این اختلاف همچنان ادامه دارد.

تقویم تاریخ؛ از تولد ایفل تا درگذشت والت دیزنی



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *