رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سه محور اصلی نیاز‌های فناورانه شرکت ملی نفت / ۵۰۰ نیاز فناورانه وزارت نفت را اعلام کردیم

15:16 - 23 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۱۷۶۴
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
سرپرست پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز گفت: حدود ۵۰۰ نیاز فناورانه را با کمک شرکت‌ها و حمایت معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت، فهرست و در نمایشگاه «تستا» عرضه کردیم.

- فرهنگ فصیحی در جمع خبرنگاران درباره حضور وزارت نفت در نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) گفت: چند سالی است که وزارت علوم این نمایشگاه را برگزار می‌کند و در این نمایشگاه قرار است به جای به نمایش گذاشتن دستاوردها، به بررسی نیاز‌های صنعت و دستگاه‌ها بپردازد یعنی نیاز‌های فناورانه دستگاه‌های مختلف عرضه می‌شود.

وی افزود: وزارت نفت در دو دوره قبلی حضور نداشت، اما در این دوره به ویژه پس از تشکیل پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت و وجود برنامه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فناورانه در برنامه وزیر نفت، تصمیم بر این شد تا مجموعه نفت نیز برای اولین بار نیاز‌های خود را در این نمایشگاه عرضه کند.

فصیحی ادامه داد: حدود ۵۰۰ نیاز فناورانه را با کمک شرکت‌ها و حمایت معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت فهرست و در نمایشگاه عرضه کردیم. نمایندگان شرکت‌های وزارت نفت در چهار بخش نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش و همچنین معاونت پژوهش و فناوری و پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز، در قالب پاویون صنعت نفت در این نمایشگاه حضور دارند.

وی گفت: اگر نیاز باشد، در همین محل نمایشگاه جلسات B ۲ B برای مذاکره با مجموعه‌های مختلف برگزار می‌شود تا بتوانند با هم با توافق اولیه برسند. دو رویداد همرسانی نیز همزمان با این نمایشگاه برگزار خواهد شد که یکی با همکاری شرکت ملی گاز است و بر هوش مصنوعی، بهیه سازی مصرف، محیط زیست و آب تمرکز دارد. این سه محور دارای مسائل متعدد در حوزه گاز هستند که نیاز به ورود شرکت‌های فناورانه در این زمینه احساس می‌شود.

سرپرست پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز افزود: رویداد بعدی با همکاری هلدینگ خلیج فارس و مجموعه پتروشیمی کارون پیرامون صنعت پلی اورتان برگزار می‌شود. انواعی از اسید‌ها و اتر‌ها در زمینه دارای مسائلی هستند که باید با همکاری شرکت‌های فناور برطرف شوند.

وی درباره نتایج رویداد‌های بهم رسانی قبلی که توسط پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز برگزار شده بود، توضیح داد: در گذشته سه رویداد برگزار شد که نتایج آن‌ها در حال پیگیری است. یکی از رویدادها، در یکی از موضوعات، به مرز عقد قرارداد رسیده و دو رویداد دیگر همچنان در حال پیگیری و مذاکره است و همچنان در دستور کار پارک قرار دارد.

فیصحی ادامه داد: مقدمه حمایت از شرکت‌های فناور، مشخص شدن محور‌های اولویت دار وزارت نفت است که بتوانیم شرکت‌ها را برای آن نیاز‌ها پذیرش کنیم و مورد حمایت قرار دهیم. بخشی از این کار در فاز اول، در قالب نمایشگاه «تستا» در حال انجام است. شرکت ملی نفت نیز به طور خاص، سه محور جدی به جز نیاز‌های جزئی را در دستور کار گذاشته است. یک محور مربوط به احیای چاه‌های غیرفعال، مرده و کم بازده است که طی دو تا سه هفته آینده برای معرفی شرکت‌های فعال در این حوزه برگزار خواهد شد.

سرپرست پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز در پایان گفت: محور بعدی به جمع آوری گاز‌های مشعل (فلر) ارتباط دارد که مسائل زیست محیطی را ایجاد کرده و شرکت نفت می‌خواهد در دوره جدید روی آن تمرکز ویژه‌ای داشته باشد. محور پایانی نیز مربوط به بهینه سازی در بالادست و پایین دست است یعنی هم در مخازن و هم در مصرف انرژی نیاز‌های برای بهینه سازی وجود دارد که شرکت‌های فناور باید به آن ورود کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *