حوزه سلامت به دلیل تحریم‌های ظالمانه در اولویت پژوهشی قراردارد

13:41 - 23 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۱۶۹۴
دسته بندی: سیاست
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه حوزه سلامت به دلیل تحریم‌های ظالمانه در اولویت پژوهشی قراردارد گفت: این سازمان می‌کوشد با استفاده از ظرفیت موجود و تعامل با جامعه بین‌الملل و داخلی زمینه‌های صنعتی‌سازی و تجاری‌سازی نتایج پژوهشی را فراهم کند.
- بنا به اعلام پایگا اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی، محمد اسلامی در بازدید از نمایشگاه پژوهش و فناوری، گفت: سالانه ۱ میلیون بیمار از خدماتی که سازمان انرژی اتمی در بخش پزشکی و جامعه سلامت کشور ارائه می‌کند بهره‌مند می‌شوند.
 
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در تشریح کاربردی کردن ایده‌هایی که به سمت پژوهش و فناوری می‌روند افزود: سازمان انرژی اتمی به دلیل رسالت و مسئولیت قانونی خود باید با سیاست‌های پابرجایی که دارد برای کمک کردن به پژوهش کشور در همه زمینه‌ها یاری‌رسان باشد.

وی بیان داشت: این سازمان با استفاده از ظرفیتی که در اختیار دارد و تعاملی که با جامعه بین‌الملل، محیط علمی و پژوهشی و مراکز پژوهشی داخل کشور دارد سعی می‌کند با ایجاد فرصت‌های متفاوت در هر رشته‌ای و جلب مشارکت‌ها؛ زمینه‌های صنعتی‌سازی و تجاری‌سازی نتایج پژوهشی را فراهم کند.
 
وی با اشاره به مسئله‌محور بودن نقطه آغاز پژوهش‌ها در کشورمان ادامه داد: در این زمینه گلوگاه‌ها و نیاز‌های کشور در اولویت قرار دارد. حوزه سلامت به دلیل تحریم‌های ظالمانه‌ای که دامن کشور را فراگرفته است در اولویت است.

اسلامی گفت: در حوزه صنعتی به دلیل تحریم‌ها یک سری صنایع دچار مشکل اساسی شده‌اند. سازمان در بخش اول سرویس‌دهی و پشتیبانی‌های تعمیراتی و در بخش و گام دوم توانسته با خلق فناوری و دستیابی به آن‌ها جایگزینی برایشان پیدا کرده و نیازمان به خارج از کشور را مرتفع سازد.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به طرح‌ریزی جدید توسعه کاربرد پرتو‌ها در اقلیم ایران افزود: در حوزه کشاورزی آب، خاک و به ویژه بذر‌ها و توسعه کاربرد پرتوها، استاندارد سازی و دیررس کردن میوه‌جات و سبزیجات و کنترل آفت‌ها مورد توجه قرار گرفته و با طرح یک برنامه جامع و استفاده از آمایش سرزمین، برای مدیریت بهتر محصولات؛ اقلیم ایران را به ۱۲ منطقه تقسیم‌بندی کردیم.
 
وی در حوزه کمبود برق در کشورمان نیز پاسخ‌هایی را ارایه کرد و در این ارتباط گفت: یک ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات را در چند سایت پیش بینی کردیم که بتوانیم با مشارکت‌هایی که جلب می‌کنیم و استفاده از ظرفیت‌های صنعتی و علمی کشور نیروگاه‌های هسته‌ایمان را گسترش دهیم و حداقل به سوی ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت حرکت کنیم. این برنامه بسیار بزرگ است و یک سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری است.

در نمایشگاه فناوری‌های هسته‌ای علاوه بر رونمایی از سه رادیو داروی درمانی شامل سرطان‌های پروستات، سر و گردن، روده بزرگ و یک رادیو داروی تشخیصی از بخش‌های دیگر دستاورد‌های پژوهشی سازمان نیز بازدید به عمل آمد.
 
بذر‌های هیبریدی خیار که برای اولین بار در کشور تولید شده، دستاورد‌های مختلف در زمینه سامانه تعیین نشتی سوخت در محفظه سیپینگ، تولید و عرضه نمونه ارتقاء‌یافته شتاب‌دهنده الکترواستاتیک، تولید ایزوتوپ پایدار کربن به روش لیزری هم مورد بازدید بازدیدکنندگان قرار گرفت.
 
این نمایشگاه با مشارکت پژوهشکده‌های کاربرد پرتوها، فیزیک و شتابگرها، فتونیک و فناوری‌های کوانتومی، پلاسما و گداخت هسته‌ای، کشاورزی هسته‌ای و مرکز مهندسی مواد با دستاورد‌هایی در حوزه‌های مختلف علمی و پژوهشی برگزار شد.
 
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *