رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شب یلدا برای یک خانواده چهار نفره چقدر تمام می‌شود؟

11:35 - 23 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۱۶۷۹
بررسی‌ها نشان می‌دهد یک خانواده چهار نفره برای خوراکی‌ها و شام شب یلدا باید ۳۰۰ هزار تومان هزینه پرداخت کند.

_ شب یلدا، بلندترین شب سال از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است.

یلدا به زمان بین غروب آفتاب آخرین روز پاییز تا طلوع آفتاب نخستین روز زمستان گفته می‌شود.

خانواده‌های ایرانی در یلدا معمولاً شامی فاخر می‌خورند و با انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه و انار این شب را در میان جمع اقوام و آشنایان سپری می‌کنند. اما مهیا شدن خانواده‌ها برای این شب چقدر تمام می‌شود؟

مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران در روز‌های گذشته در خصوص قیمت مصوب آجیل شب یلدا، در گفت‌وگو با میزان گفت: آجیل شب یلدا دو نوع است که شامل آجیل با باسلوق که حداقل ۱۵۰ هزار تومان و حداکثر ۲۵۰ هزار تومان بوده است و آجیل بدون باسلوق که حداقل ۱۸۰ هزار تومان و حداکثر ۲۷۵ هزار تومان است.

همچنین علی بهره مند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی و شیرینی روز گذشته قیمت شیرینی‌های شب یلدا را در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد و گفت: قیمت عرضه هر کیلوگرم شیرینی‌تر درجه یک ۷۸ هزار تومان و هر کیلوگرم شیرینی دانمارکی درجه یک ۶۵ هزار تومان است.

روابط عمومی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران نیز می‌گوید در حال حاضر، قیمت ۴ قلم میوه موسوم به «میوه‌های یلدایی» شامل انار با قیمت هر کیلوگرم ۱۵۵۰۰ تومان، هندوانه با قیمت هر کیلوگرم ۵۵۰۰ تومان، خرمالو با قیمت هر کیلوگرم ۱۹۵۰۰ تومان و ازگیل با قیمت هر کیلوگرم ۱۷ هزار تومان در میادین میوه و تره بار به فروش می‌رسد.

این قیمت‌ها برای حداقل‌ترین خوراکی‌های این شب بلند است، اما این شب نیاز به یک شام هم دارد. ما در این گزارش زرشک پلو، غذای مرسوم ایرانی را برای خانواده در نظر گرفته ایم.

استعلام برنج و مرغ از میادین میوه و تره بار نشان می‌دهد قیمت یک کیلوگرم برنج ایرانی هاشمی ۴۹.۵۰۰ تومان و همچنین قیمت مرغ مصوب در بازار ۳۱ هزار تومان است. برای مخلفات غذا مانند زرشک و روغن هم حداقل ۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

پس می‌توان گفت یک خانواده چهار نفره باید حداقل ۱۰۰ هزار تومان برای شام بدون نوشیدنی و سالاد هزینه کند.

بر اساس قیمت‌های منتشر شده اگر یک خانواده چهار نفره برای این شب نیم کیلوگرم آجیل معمولی به همراه باسلوق، نیم کیلوگرم شیرینی دانمارکی، نیم کیلوگرم شیرنی تر، یک هنداونه متوسط به وزن ۵ کیلوگرم و از هر کدام از میوه‌های یلدایی مانند انار، خرمالو و ازگیل بخواهد نیم کیلوگرم تهیه کند باید حداقل ۲۰۰ هزار تومان هزینه پرداخت کند.

بر این اساس می‌توان گفت یک خانواده چهار نفره ایرانی با مختصر‌ترین و حداقلی‌ترین خوراکی‌ها در کنار یک وعده شام باید دست کم ۳۰۰ هزار تومان برای شب چله هزینه کند.


برچسب ها: گرانی شب یلدا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *