ارائه راهکار‌های شفافیت‌زا؛ لازمه اصلاح ساختار بازار سرمایه

8:00 - 23 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۱۵۴۰
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دیدار اخیر رئیس قوه قضاییه با هیئت‌رئیسه بورس گفت: چندین سال است که نکاتی از سوی فعالان و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه گفته می‌شود، اما تاکنون فردی در این مقام چنین موضوعاتی را مطرح نکرده بود.

سعید کرداری در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به مطرح شدن نکات مثبت در دیدار اخیر رئیس قوه قضاییه با هیئت رئیسه بورس گفت: چندین سال است که نکاتی از سوی فعالان و سرمایه گذاران بازار سرمایه گفته می‌شود، اما تاکنون فردی در این مقام این موضوعات را مطرح نکرده بود.

وی اظهار داشت: خیلی از شرکت‌ها و سهم‌ها و در کل بازار سهام ایران در دست سهامداران خُرد قرار ندارد و خیلی از سهم‌ها توسط حقوقی‌های بزرگ که اکثرا به نهاد‌های دولتی متصل هستند و با حقیقی‌هایی که به نوعی به حقوقی‌ها متصل اند کنترل می‌شود و هر زمانی که شرایط مهیا باشد قیمت سهم‌ها را افزایش می‌دهند و زمانی که کار آن‌ها تمام می‌شود بازار سرمایه را رها می‌کنند و به سمت دیگر بازار‌ها حرکت می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود تقاضای جدی در بازار دیده نشود.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در اقتصاد دولتی بازار سرمایه کمتر اهمیت دارد گفت: در چنین اقتصادی بیشتر تمرکز بر روی بانک‌ها است تا از ورشکستگی آن‌ها جلوگیری شود در حالی که خیلی از بانک‌های ما در حال حاضر زیان ده هستند و با بنگاهداری باعث افزایش قیمت‌ها و رکود در بازار می‌شوند.

کرداری تاکید کرد: بازار سرمایه در کشور‌های در حال توسعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما در کشور ما بیش از یک سال است که شاخص روند نزولی به خود گرفته است و با رفت و آمد آدم‌های جدید در بورس نیز اتفاق خاصی در تابلو بورس رخ نمی‌دهد.

وی افزود: در کل باید خرید و فروش‌هایی که مشخص نیست از کدام نهاد‌های انجام می‌شود از بین برود تا اعتماد به بازار سرمایه بازگردد و اگر این روال اصلاح نشود نباید انتظار روند مثبتی از بازار داشت.

کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی دیگر از نکات مربوط به نحوه پرداخت سود شرکت‌ها است به طوریکه در کشور‌های توسعه یافته هر یک ماه، ۳ ماه یا ۶ ماه یکبار سود‌ها به سهامداران پرداخت می‌شود، اما این پرداخت در کشور ما یک ساله است و سهامدار یک سال باید منتظر دریافت سود بماند در حالی که بانک‌ها ماهیانه سود پرداخت می‌کنند و این موضوع جذابیت بازار سهام را کاهش می‌دهد چراکه تا یک سال آینده مشخص نیست چه اتفاقی در بازار رخ می‌دهد و همین موضوع باعث افزایش ریسک می‌شود.

کرداری گفت: موضوع زمان پرداخت سود‌ها اهمیت بالایی دارد، اما در ایران انجام نمی‌شود و باید تلاش شود پرداختی شرکت‌ها در فواصل کوتاه تری پرداخت شود و دخالت نهاد‌ها در شکرت‌ها به کمترین حد برسد تا بازار رونق گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: باتوجه به اینکه رئیس قوه قضائیه نکاتی از زبان سهامداران ارائه کردند در مجموع باید راهکاری برای شفاف سازی ارائه شود تا فساد از میان برود.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *