رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شرح رسالة القدس منتشر شد

13:13 - 22 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۱۴۲۰
شرح رسالة القدس، به اهتمام انتشارات سلوک ما، منتشر شد.

- روزبهانِ بقلیِ شیرازی (متوفّای ۶۰۶ ق) از بزرگانِ اهل معرفت و از سالکانِ برجستۀ وحدت وجودی است که آثار عربی و فارسیِ فراوانی را از خود برجای گذاشته است.

یکی از آثار بسیار مهمِ او که آن را به زبان فارسی نوشته است، و متنی فاخر و ادبی دارد، کتاب رسالة القُدس (الرسالة القدسیّة) است. او این کتاب را در دوران پختگیِ خویش، نگاشته است. این کتاب را یکی از بهترین و عمیق‌ترین آثار او دانسته‌اند.

روزبهان در مقدمۀ این کتاب، اشاره کرده است که رسالة القدس را برای مشایخ (سالکان پیشرفته و استادان سلوک) و برای سالکان متوسط، از اهل سلوکِ خراسانِ بزرگ و ترکستان، نوشته است.

برخی از مباحثِ این کتاب عرفانی از این قرار است: فصلی در باب معرفت. فصلی در بیان احوال. فصلی در بیان مکاشفه و مشاهده. فصلی در معرفت ارواح. فصلی در معرفت قلب. فصلی در معرفت عقل. فصلی در معرفت نفس.

این اثر مشتمل بر حقایقِ عرفانی فراوانی است، که با زبان رمز و اشاره، نگاشته شده است و از این رو، دستیابی به حقایق و نکته‌های این اثر گرانقدر برای بسیاری، مقدور نیست و نکته‌های اشاره‌وارِ آن نیازمند شرح است.

تاکنون هیچ شرحی برای این اثر منتشر نشده بود که خوشبختانه علی شالچیان ناظر، پژوهشگر مطالعات عرفانی، اقدام به این امر مهم کرد و این شرح در هفته گذشته، به اهتمام انتشارات سلوک ما، در ۵۳۷ صفحه، در قطع رقعی، منتشر شد.


برچسب ها: کتاب

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *