ضرورت شناسایی نخبگان و حمایت‌های نخبگانی

16:34 - 21 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۱۲۴۶
مدیر حوزه‌های علمیه شناسایی نخبگان و حمایت‌های نخبگانی را مهم ارزیابی کرد و گفت: در سیاست‌های کلان حوزه ۲ راهبرد خروجی هدفمند و کشف استعداد‌های ناب حوزوی را بسیار مهم می‌دانیم. نهال‌های ذی قیمت آینده دار مورد شناسایی قرار گرفته از آن‌ها حمایت‌هایی صورت گیرد.
- بنا به اعلام حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی بعد از ظهر امروز در هم‌اندیشی مدیران و معاونان پژوهشی واحد‌های علمی حوزوی با شعار «حوزه، پژوهش و پاسخگویی به نیاز‌های نظام و جامعه اسلامی» ضمن گرامیداشت هفته پژوهش، از اظهار نظر‌ها و ارائه دیدگاه‌های نخبگانی تقدیر و تشکر نمود و خاطرنشان کرد: همواره باید قدردان تلاش و مجاهدت کاروان بزرگ خدمتگاران تحقیق و پژوهش در حوزه پژوهش‌های اسلامی باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه با بیان این که برخی از اقدامات و طرح‌های مرکز مدیریت حوزه با پژوهش، ارتباط تنگاتنگی دارد، خاطرنشان کرد: در عین وجود مشکلات بودجه‌ای و آسیب‌های دوران کرونا، در حوزه طراحی‌های کلان کار‌های بزرگی صورت گرفته، در اجرای این طرح‌ها و برنامه‌ها گام‌های بزرگی برداشته شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه، به برخی از طرح‌ها و برنامه‌های معطوف به حوزه تحقیق و پژوهش اشاره کرد و ابراز داشت: موافقت با طرح‌های دروس فقه و اصول در فضای آزاد حوزه و رسمیت بخشی به آن‌ها از جمله اقداماتی است که صورت گرفته است؛ حوزه و درس‌های تحقیقی در سطح خارج تولید کننده در قلمرو‌های دیگر در غیر فقه و اصول باشد.

وی با بیان این که در مقوله فناوری پیشرفته کار‌های بزرگی رقم خورده و مرکز تحقیقات نور، پیشگام در این حوزه بوده است، خاطرنشان کرد: مقوله هوش مصنوعی در فضای تحقیقات حوزوی و اجتهاد از دیگر رویکرد‌هایی است که در حال پیشرفت بوده، هم اکنون حدود ۵۰ پایان نامه در سطوح عالی حوزوی ناظر به موضوع هوش مصنوعی در حال تدوین است.

آیت‌الله اعرافی فقه معاصر را از دیگر رویکرد‌های علمی مرکز مدیریت حوزه دانست و یادآور شد: با تشکیل شورای تخصصی، فراخوانی به منظور احصای نظام موضوعات صورت گرفته است، «فقه معاصر» اصطلاحی است که همه قلمرو‌های دانشی ناظر به فقه را در قالب سنت دروس آزاد پوشش می‌دهد.

وی با تاکید بر این که قلب حوزه باید مسائل نو در دایره ابواب فقه و فراتر از ابواب فقه را در بر بگیرد، یادآور شد: برای مصاحبه‌های دروس خارج و امتحانات شفاهی، چندین نمره برای ارائه مقالات علمی پژوهشی در نظر گرفته شد است. اگر درست پیش ببریم، خروجی آن زیرساختی مهم برای حرکت پژوهشی حوزه خواهد بود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، شناسایی نخبگان و حمایت‌های نخبگانی را مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: در سیاست‌های کلان حوزه ۲ راهبرد خروجی هدفمند و کشف استعداد‌های ناب حوزوی را بسیار مهم می‌دانیم. نهال‌های ذی قیمت آینده دار مورد شناسایی قرار گرفته از آن‌ها حمایت‌هایی صورت گیرد.

وی تاسیس مراکز پژوهشی جدید و راه اندازی ۴۲ مجله نوین برای پاسخ به نیاز‌های جمعه از منظر‌های مختلف را از رویکرد‌های پژوهشی حوزه عنوان کرد و یادآور شد: کانون‌ها پژوهش‌سرا‌ها و مراکز پژوهشی در سیستم حوزه شکل گرفته است.

آیت‌الله اعرافی با بیان این که در سالیان اخیر ۵۰ متن درسی تدوین شده است، خاطرنشان کرد: سامانه مرکز نشر حوزه و مرکز اسناد حوزه به روز رسانی شده است، احصای اسناد و طبقه بندی موضوعات از کار‌های مهمی است که می‌تواند اثرات فاخری را در حوزه‌های دانشی رقم زند.

وی در ادامه ضمن اشاره به برخی از رویکرد‌های علمی در طراحی‌های حوزوی، تصریح کرد: شورای پژوهشی گرو‌های علمی، طرح گفتمان علمی، مطالعات راهبردی، واسپاری کار‌های پژوهشی، راه اندازی دروس خارج و توسعه کمی امر پژوهش در حوزه‌های استانی، تحقیقات پایانی سطوح حوزوی، ترسیم درختواره مهارت‌ها به عنوان پشتوانه فعالیت‌های پژوهشی و طرح تکریم اساتید و. تنها برخی از رویکرد‌های پژوهشی مرکز مدیریت حوزه در سالیان اخیر است.

عضو فقهای شورای نگهبان، بر اهمیت پیوست پژوهشی درختواره رشته‌ها تاکید کرد و یادآور شد: نقشه جامع علمی حوزه تهیه شده است و تقویت آن نیازمند همکاری همه مراکز علمی حوزوی است.

علم سنجی حوزوی، ارتقاء کتاب سال و تاسیس کتاب سال دین در حوزه‌های علمیه، توسعه هوش مصنوعی با قلمرو‌های جدید، فلسفه‌های مضاف، علوم عقلی و کلام معطوف به نظام آزاد حوزه شکل گیرد، تقویت بعد تدوین متون، ترجمه آثار فاخر و به روز حوزوی، رتبه بندی مراکز، رتبه بندی محققان، تاسیس و توسعه مراکز رشد و فناوری متناسب با رسالت حوزه، پیاده سازی طرح آمایش در حوزه‌های پژوهشی، پیگیری برنامه‌های مشترک پژوهشی با نهاد‌های غیر حوزوی، معرفی تطورات علمی و دانشی یکصد ساله قم، شناخت، نقد و بازسازی اسناد حوزوی، به روز رسانی بانک ایده ها، ارتقاء پایان نامه‌ها و رفع اشکالات پیرامونی آن، تقویت کرسی‌های نظریه پردازی و آزاد اندیشی، تقویت زیرساخت‌های پژوهشی، پژوهش محوری آموزش، الزام ارائه مقاله برای سطوح عالی و ... از دیگر موضوعات تاکیدی آیت‌الله اعرافی اعرافی در هم اندیشی مدیران و معاونان پژوهشی واحد‌های علمی حوزوی بود.

وی در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت تسهیل فرایند‌ها پژوهشی در عین تاکید بر اهداف علمی و اتقان در پیگیری پروژه‌ها تاکید کرد و یادآور شد: احیای پژوهش‌های معطوف به نیاز‌های نظام اسلامی امر مهمی است باید مور توجه مجموعه مراکز علمی حوزوی قرار گیرد.
 
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *