رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

با حذف بروکراسی اداری، به اقدامات خیرین شتاب بیشتری خواهیم داد

9:57 - 21 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۱۰۶۹
وزیر آموزش و پرورش در دیدار با خیّرین مدرسه‌ساز گفت: با فراهم کردن بستر‌های کار خیر و حذف بروکراسی اداری به اقدامات خیرین شتاب بیشتری خواهیم داد.
-به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری در دیدار با خیرین مدرسه‌ساز، که در سالن جلسات ساختمان شهیدرجایی برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع نورانی و بابرکت خیرین مدرسه ساز، اظهار کرد: فرهنگ کار خیر و دست گیری، در جامعه ما، از گذشته دور بوده است و در واقع ریشه در سنت بزرگ فرهنگ اسلامی و ایرانی ما دارد.

نوری افزود: خیرین مدرسه‌ساز منشاء برکت، آبادانی و پیشرفت جامعه هستندکه با ورود به عرصه آموزش و پرورش بر اساسی‌ترین و مهمترین کانون پیشرفت و توسعه کشور‌ها متمرکز شده اند.

وی با اشاره به این که آموزش و پرورش سنگ بنای توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هر جامعه است و به عنوان اساسی‌ترین نهاد اجتماعی و متولی اصلی تعلیم و تربیت نسل آینده، موظف به فراهم کردن ابزار‌های لازم، برای اجرای مطلوب رسالت و مأموریت خود است، گفت: نقش فضای آموزشی در ارتقای سطح یادگیری و پرورش اندیشه کودکان در کنار «معلم» به عنوان دو رکن اساسی در پیشبرد و تدریس محتوای آموزشی مورد تأکید است؛ از این رو خیرین مدرسه‌ساز به عنوان یکی از اصلی‌ترین یاری‌گران آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در پیشبرد مقاصد نظام تعلیم و تربیت و گسترش «عدالت آموزشی» دارند.

وی افزود: پاسداشت سخاوت و قدرشناسی از خدمات و تلاش‌های خیرین، وظیفه همه ماست. آثار کار خیرین، در سطح جامعه، هم به لحاظ ترویج علم و دانش و گسترش دستیابی به امکانات آموزشی و هم به لحاظ توسعه عمل خیر و سنت حسنه انفاق، پیوسته و گسترده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم با تأکید بر این که خیرین مدرسه‌ساز به عنوان نمونه‌های ایثار و از خودگذشتگی و چهره‌های ماندگار نیک اندیشی و نیکوکاری در جامعه داشته‌های خود را در راه ساختن آینده کودکان این کشور صرف کرده اند و ما نیز باید در ترویج و گسترش فرهنگ کار خیر و اهمیت مدرسه سازی برای آحاد جامعه بکوشیم، تصریح کرد: جامعه خیرین مدرسه ساز با بیش از ۳۰ هزار خیّر، بزرگترین تشکّل مردمی کشور محسوب می‌شود که همپای دولت و وزارت آموزش و پرورش بار سنگین تعلیم وتربیت را بردوش میکشد؛ و سال به سال شاهد گسترش و بالندگی مجموعه بوده ایم. به گونه‌ای که امروز جریان مدرسه‌سازی و مشارکت مردم در آن به یک سنت حسنه و صدقه جاریه در کشور تبدیل شده است.

نوری گفت: اعتماد مردم به عنوان مهم‌ترین سرمایه کشور و مشارکت مردمی در حوزه مدرسه سازی یک دستاورد ارزشمند برای دولت و نظام اسلامی است که در واقع نشانه همان اعتماد مردم و خیرین به جامعه خیرین مدرسه ساز و مجموعه وزارت آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: این که حدود ۳۰ درصد کلاس‌های درس کشور با کمک خیرین ساخته شده و در طی ۵ سال اخیر رقم مشارکت خیرین به ۴۹ درصد افزایش یافته است؛ بیانگر همان تشخیص درست و دغدغه مندی خیرین در امر تعلیم وتربیت و تعمیق وگسترش این اعتماد است. در هیچ جای دنیا چنین چیزی نداریم و حقیقتاً قابل تحسین و شایسته تقدیر است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: طی ۴ سال اخیر، رقم مشارکت خیرین از ۱۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان در سال جاری رسیده است که بیانگر رشد بیش از ۱۵۰ درصدی است.

نوری تصریح کرد: در بیان اهمیت و ارزش کار مدرسه‌سازی، این که دانش آموزان صاحب فضای آموزشی می‌شوند؛ یک بخش مهم و روی قضیه است. اما سمت دیگر این است که هرچقدر جامعه نسبت به این پدیده حساس‌تر و متوجه‌تر باشد، بلوغش بالاتر است.

وی افزود: مدرسه فقط یک ساختمان نیست بلکه جایگاهی است برای پرورش انسان ها؛ بنابراین مدرسه و مدرسه سازی رسالت بزرگی است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به همین دلیل، مدرسه باید تسهیل کننده یادگیری و متناسب با ساحت‌های شش‌گانه تربیت که در سند تحول بنیادین، به آن‌ها اشاره شده است، باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که حرکت در مسیر «تمدن نوین اسلامی»، مستلزم یک نگاه و عمل تحولی است که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب به خوبی به آن اشاره شده است، بیان کرد: آموزش و پرورش یکی از اصلی‌ترین مبانی و مبادی تحول است که برای این منظور نیازمند همین هم افزایی‌ها و همگرایی هاست و مردم باید پشتوانه و راهنمای عمل ما باشند و مسئولیت بزرگ پاسداری از اعتماد و همراهی نگاه امیدوارانه مردم، برعهده ماست و همه باید خود را در این امر مهم متعهد بدانیم.

نوری گفت: طرح تحولی که در سال گذشته و براساس اهداف سند تحول بنیادین آغاز و راه اندازی شد با عنوان «آجر به آجر»، امروزه جای خود را در لایه‌های مختلف جامعه باز کرده است و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را درگیر امر مدرسه سازی کرده است و خانواده‌ها را نیز نسبت به آینده تحصیلی فرزندان دغدغه مندتر کرده است.

وی افزود: پیش‌تر نیز گفته شد که مدیران باید به «کار‌های مشارکتی و سهیم کردن مردم در تصمیم گیری‌ها و اجرای امور معتقد باشند» و جامعه خیرین مدرسه ساز ظرفیت بیشتری برای پیشبرد امر تعلیم و تربیت دارد و مدرسه یاری و مشارکت در اداره مدرسه و تدوین برنامه‌ها نیز می‌تواند در دستورکار قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که باید سعی کنیم با فراهم کردن بستر‌های کار خیر و حذف بروکراسی اداری به اقدامات خیرین شتاب داده و از برکت وجودی نیکوکاران در رفع نیاز‌های نظام آموزشی بهره‌مند شویم، گفت: امیدوارم بتوانیم در جهت خدمت به مردم و ساختن آینده کودکان و ارتقای شاخص‌های آموزشی و پرورشی به یاری شما خیرین مدرسه‌ساز، گام‌های بلند و محکمی برداریم و اهداف مورد نظر را محقق سازیم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *