جمشیدی: مسیر توافق با اراده جدی طرف مقابل برای لغو تحریم‌ها هموار است

23:32 - 20 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۱۰۲۲
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری گفت: یکی از اقدامات استراتژیک به منظور خنثی سازی تحریم‌ها تقویت روابط اقتصادی با همسایگان و دیگر کشورهای منطقه است.

_ بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری با حضور در بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک سیما در تشریح اهداف نشست امروز سفرا و نمایندگان کشور‌های همسایه با رئیس جمهوری افزود: یکی از پایه‌های اصلی سیاست خارجی دولت، سیاست همسایگی و تعامل حداکثری و چندجانبه‌گرایی اقتصادی است.

وی با تاکید براینکه سیاست همسایگی ایران در یکصد روز اخیر کارآمد بوده است، گفت: یکی از اقدامات استراتژیک برای خنثی سازی تحریم‌ها تقویت روابط اقتصادی با همسایگان و دیگر کشورهای منطقه است. 

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری ادامه داد: یکی از مزیت‌های اصلی سرزمین ایران این است که همسایه‌های فراوان، سواحل طولانی و به‌خصوص اقیانوسی و منابع طبیعی سرشاری دارد، اما متاسفانه در گذر زمان کمتر به این ویژگی‌ها توجه شده است.

وی افزود: به عنوان مثال بیشتر به ذخایر انرژی توجه شده است درحالی‌که کشوری که بیشترین همسایه‌ها را دارد، می‌تواند به‌راحتی روابط اقتصادی خود را چند برابر کند که یکی از اهداف نشست امروز سفرا و نمایندگان جمهوری اسلامی در کشور‌های همسایه که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، همین بوده است.

جمشیدی گفت: در این گردهمایی سفرای ایران در کشور‌های همسایه و همچنین کنسولگری‌هایی که در این کشور‌ها فعال هستند، مشکلات و خلأ‌های موجود در نوع روابطی که کشور ما با همسایگان و کشور‌هایی که روابط اقتصادی چشمگیر با جمهوری اسلامی دارند را بررسی کردند.

وی تصریح کرد: حل مشکلات منطقه‌ای نیازمند یک همفکری اساسی است؛ رئیس جمهوری برهمین اساس دستور دادند که نقشه راه همکاری‌های اقتصادی عملیاتی و پایدار با کشور‌های همسایه و کشور‌های منطقه که ما روابط اقتصادی گسترده با آن‌ها داریم در نظر گرفته شده و تدوین شود.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری افزود: برآوردی که ما در این ۱۰۰ روز داشتیم این است که سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران جواب داده و این علاوه‌بر این‌که باعث گسترش تبادلات تجاری و به‌خصوص تقویت بخش خصوصی در داخل کشور می‌شود یک الزام دارد و آن اعتماد سیاسی است.

جمشیدی ادامه داد: در اینجا نقش شخص رئیس‌جمهوری اهمیت دارد یعنی آیت‌الله رییسی رئیس‌جمهوری در تعاملات گسترده‌ای که با رهبران و نمایندگان کشور‌های مختلف در دو، سه ماه گذشته داشتند ویژگی مهمی را که توانستند در روابط خارجی کشور تقویت کنند اعتماد سیاسی متقابل است که کشور‌های مختلف در تعامل با جمهوری اسلامی ایران اعتماد پیدا کرده و به سمت گسترش روابط خود می‌روند.

وی افزود: هم تحولات منطقه‌ای به این مساله کمک کرده است و هم اینکه ما شاهد یک رویکرد جدید و هم تحول در سیاست خارجی دولت هستیم.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری ادامه داد: ما شاهد این هستیم که همه کشور‌های منطقه‌ای و فراتر از منطقه، تاکید می‌کنند که البته حرف جمهوری اسلامی ایران نیز است که سطح روابط اقتصادی که فعلا با هم داریم کفایت نمی‌کند و همه این آمادگی را دارند که سطح روابط را به خصوص در عرصه اقتصادی افزایش دهند و اتفاقاً در حوزه روابط بین‌الملل هم یکی از مؤلفه‌های اصلی افزایش و تقویت هم‌گرایی بین کشور‌های مختلف، وجود اراده سیاسی رهبران است و امروز آن‌ها این ویژگی را در جمهوری اسلامی مشاهده می‌کنند.

جمشیدی افزود: اگر در گذشته بیشتر نگاه به این بود که با کشور‌های غربی تعامل برقرار شود، سیاست خارجی دولت امروز یک سیاست خارجی متوازن و یکی از مؤلفه‌های آن تقویت روابط با همسایگان است.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری در ادامه و در پاسخ به این پرسش که "یکی از دستاورد‌های نشست روز شنبه، اعتماد سیاسی و روابط اقتصادی است، حال این گردهمایی چه دستاورد‌های دیگری می‌تواند داشته باشد و این نشست چه ابعادی در منطقه و جهان دارد؟ "، گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که یکی از دستور کار‌های اصلی این بود که اگر ما سیاست همسایگی را مبنا قرار می‌دهیم و تقویت همکاری‌های اقتصادی به‌عنوان هدف اصلی معرفی می‌شود، آن موقع اعزام و ارزیابی سفرا و عملکرد سفارتخانه‌ها بر اساس میزان دستاورد‌های اقتصادی ارزیابی می‌شود و این بدان معنا است که سفیر یا سفارتخانه‌ای که فعال است فقط نباید به تعاملات سیاسی توجه کند، بلکه دستاورد اقتصادی هم مهم است.

جمشیدی با بیان اینکه برای تعامل با هر کشور، یک هدف استراتژیک بلند مدت تعریف شده است، تصریح کرد: سفیری که در یک کشور همسایه فعالیت دارد موظف است براساس این استراتژی که با جنس اقتصادی است حرکت کند و ارزیابی عملکرد او هم بر این اساس خواهد بود.

وی با تاکید براینکه یک پایه استراتژی جمهوری اسلامی مبنی‌بر خنثی‌سازی تحریم‌ها است، افزود: یکی از ابعاد پیگیری این استراتژی تقویت روابط اقتصادی با همسایگان و دیگر کشور‌های منطقه است.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری در پایان گفت: بعد دیگر مساله لغو تحریم‌های ظالمانه است که رئیس‌جمهوری در این زمینه موضع شفافی گرفتند و با توجه به مذاکراتی که در جریان است، تأکید داشتند براینکه اگر طرف مقابل نسبت‌به لغو تحریم‌ها اراده و جدیت لازم نشان دهد مسیر رسیدن به توافق هموار است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *